پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | موزه منطقه‌ای کرمانشاه‏، ۵ دهه بلاتکلیفی

از دهه ۵۰ تا سال ۱۳۸۸ اعتبارات بسیار اندکی به این پروژه تزریق شده

موزه منطقه‌ای کرمانشاه‏، ۵ دهه بلاتکلیفی

اما از سال ۱۳۸۸ با خروج موزه منطقه‌ای کرمانشاه از فهرست موزه‎های بزرگ کشور، همین اعتبار اندک هم قطع و عملا این پروژه وارد یک رکورد طولانی شد





موزه منطقه‌ای کرمانشاه‏، ۵ دهه بلاتکلیفی

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۳۰

حدود پنج دهه پیش کلنگ ساخت موزه منطقه‌ای کرمانشاه به زمین زده شد. پروژه‌ای که قرار بود ظرف چندسال به اتمام برسد، اما آنقدر طول کشید که حالا به یکی از پروژه‌های تاریخی استان تبدیل شده است.
ایسنا گزارش داده است که از دهه ۵۰ تا سال ۱۳۸۸ اعتبارات بسیار اندکی به این پروژه تزریق شده، اما از این سال با خروج موزه منطقه‌ای کرمانشاه از فهرست موزه‎های بزرگ کشور، همین اعتبار اندک هم قطع و عملا این پروژه وارد یک رکورد طولانی شد. طی این سال‌ها، بخش‌هایی از فضای ۵۲۰۰ متر مربعی در نظر گرفته شده برای موزه منطقه‌ای کرمانشاه تبدیل به محیط اداری میراث فرهنگی استان شد و این‌گونه بود که مساحت این پروژه هم کم کم آب رفت.
سرانجام در سال ۱۳۹۹ در سفر رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور به استان ۱۲ میلیارد تومان برای ساختمان فرسوده و نم‌زده موزه منطقه‌ای کرمانشاه اختصاص داده شد؛ رقمی که در ادامه به هفت و نیم میلیارد تومان آن هم به شکل اوراق تبدیل و فقط نیمی از این رقم به پول تبدیل شد.

از دهه ۵۰ تا سال ۱۳۸۸ اعتبارات بسیار اندکی به این پروژه تزریق شده، اما از این سال با خروج موزه منطقه‌ای کرمانشاه از فهرست موزه‎های بزرگ کشور، همین اعتبار اندک هم قطع و عملا این پروژه وارد یک رکورد طولانی شد

با اعتبار حدود سه و نیم میلیاردی که پس از سال‌ها به این پروژه تخصیص پیدا کرده بود، تنها آسیب‌های الکتریکی و مکانیکی و بازسازی ابنیه پروژه انجام شد و عملا کار مهمی در آن پیش نرفت.
تابستان سال گذشته در سفر رئیس‌جمهوری به استان، پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه هم به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار و مهم استان معرفی شد تا پس از سال‌ها اعتباری برای تکمیل و ساخت آن اختصاص داده شود.
در نهایت مقرر شد ظرف مدت سه سال، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شود تا به سرانجامی برسد که از این رقم تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است. هرچند که پاییز سال گذشته مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان قول داده بود که فاز اول این پروژه یعنی تالار اصلی آن در تابستان امسال افتتاح شود، اما آنطور که سرپرست فعلی میراث فرهنگی استان می گوید، موضوعی به نام فازبندی در اجرای این پروژه وجود ندارد و باید ظرف مدت سه سال تکمیل شود.
داریوش فرمانی توضیح می‌دهد که در حال حاضر مطالعات این پروژه برای مناقصه گذاشته شده است تا با انتخاب یک شرکت مشاور مطالعات آن انجام و پس از آن وارد کارهای اجرایی شود. وی درپاسخ به این سوال که تکلیف مطالعاتی که قبلا درباره این پروژه انجام شده است‏، چه می‌شود؟ هم می‌گوید که مطالعاتی که پیش از این انجام شده با ضوابط جدید احداث موزه‌ها در کشور همخوانی و مطابقت ندارد، بنابراین باید مطالعات جدید صورت گیرد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

حمید رضا

چرا باید موزه منطقه ای کرمانشاه تکمیل نشه واقعا خاک برسر مدیران قبلی و فعلی کرمانشاه الان همدان که یک سوم کرمانشاه اثارتاریخی و همچنین جهانی نداره ۳ مورد جهانی کرمانشاه داره همدان صفرمورد حالا میگن همدان موزه منطقه ای باید داشته باشه واقعا مسخره اس درسفررییسی به کرمانشاه باید یکی ازمطالباتمان علاوه بر تکمیل راه آهن کرمانشاه خسروی همین موزه منطقه ای کرمانشاه باشه انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر