سازمان استاندارد گزارش داد
رد ادعاها درباره آب سوزهای خودرویی
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو: اگر مبنای علمی برای به حرکت در آوردن خودرو با آب بهجای سوختهای متعارف همچون بنزین وجود داشت، خودروسازان جهانی باید تاکنون به این فناوری دست مییافتند
![رد ادعاها درباره آب سوزهای خودرویی](https://payamema.ir/pubfiles/2023/02/2-10.jpg)
۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۱۰
در زمان تست خودرو مجهز به سامانه «آب سوز» در واحد آلایندگی یکی از مراکز معتبر تحت پوشش سازمان ملی استاندارد مشخص شد میزان آلایندگی خودرو در حالت آبسوز ۴ برابر حالتی است که فقط با بنزین کار میکند. مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد و معاون رئیس جمهور به تازگی اظهارنظری در خصوص کیفیت بنزین داشته است. بر اساس اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد: «کیفیت بنزین افت نکرده اما سوختی که در شهرهای کوچک توزیع میشود، استاندارد یورو ۴ را ندارد.» از سوی دیگر انگشت اتهام در روزهایی که هوای کلانشهرها آلوده است به سمت خودروسازان نشانه میرود. این در حالی است بر اساس تحقیقات سهم خودروها در آلایندگی هوای شهری مانند تهران بسیار کمتر از سایر منابع آلاینده دیگر است. شاهد این مثال را میتوان کاهش تردد خودروها در روزهای آلاینده و تداوم افزایش آلودگی عنوان کرد.
شوآف سامانه آبسوز برای کاهش آلایندگی
یکی از مدیران صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، در مورد آبسوز کردن خودروها به خبرنگار «بازار» گفت: «پس از طرح مسئله آبسوز به عنوان راه نجاتی برای برون رفت از چالش تقاضای بنزین در صحن مجلس، چندی پیش یک دستگاه خودرو صفر کیلومتر را جهت نصب سامانه «آبسوز» به یکی از این شرکتهای مدعی ارائه سامانه آبسوز بردم، هزینه نصب تجهیزات این سامانه روی خودرو حدود ۱۱ میلیون تومان شد.»
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص عملکرد سامانه آبسوز توضیح داد: «شرکت طراح و تولید کننده این سامانه مدعی کاهش حداقل ۳۰درصد مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هوا با نصب «آبسوز» است اما زمان تست خودرو در واحد آلایندگی یکی از مراکز آزمون تحت پوشش سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، مشخص شد «هیچ گونه» بهبودی در کاهش مصرف سوخت صورت نگرفته است، در حالی که میزان انتشار آلایندگی این خودرو، بین ۳ تا ۴ برابر شده است.»
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو: اگر مبنای علمی برای به حرکت در آوردن خودرو با آب بهجای سوختهای متعارف همچون بنزین وجود داشت، خودروسازان جهانی باید تاکنون به این فناوری دست مییافتند
او افزود: با توجه به اینکه احتمال میدادیم، این سازنده در ادامه، مدعی اثربخشی سامانه خود در چرخه رانندگی شهری شود، تصمیم به انجام آزمونهای اندازهگیری مصرف سوخت در چرخه رانندگی واقعی درون شهری و برون شهری، گرفتیم. پس از پیمایش ۲ هزار کیلومتر، نتایج این تست ترکیبی شهری و برونشهری، نتایج آزمون استاندارد را تایید میکرد و «هیچ گونه» اثر مثبتی در کاهش مصرف سوخت مشاهده نشد، هر چند در بعضی حالات، اثر افزایشی در مصرف سوخت نیز شاهد بودیم که بیشتر به علت استفاده انرژی باتری توسط سامانه الکترولیز ادعایی است.
این فعال صنعت خودرو درباره کنترل آلودگی هوا یا کاهش مصرف سوخت با شیوههای مذکور گفت: عرضه این نوع سامانهها در بازار را شاید عوامفریبی باید نام گذاشت، نباید از سطح دانش مالکان سوءاستفاده کرد. در ضمن طرح چنین مسئلهای در تریبونهای رسمی، یک پیام مخرب به توسعهدهندگان پالایشگاههاست چراکه به صراحت میگوید بهجای توسعه ظرفیت پالایشگاهها، کافیست تقاضای بنزین خودروها را با این روش به نصف برسانید. پیام دیگر این موضوع به تلاشگران توسعه صنعت خودرو است که بهجای کارهای سخت و سنگین و هزینهبر، فقط کافیست از این سامانه برای کاهش مصرف سوخت استفاده کنند.
سامانه آبسوز از نظر علم
صنعت خودرو دنیا تاکنون محصولات متعدد با انرژیهای جایگزین سوخت فسیلی به بازار عرضه کرده است، اما تاکنون هیچ خودروسازی محصول تولید انبوه «آبسوز» به بازار عرضه نکرده است. چندی پیش شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص سامانه آبسوز، گفته بود: «تمام این ادعاها و دیگر ادعاهای مشابه بدون هرگونه مبنای علمی و کارشناسی بوده و هدف مقاصد خاص است. خودروسازان خارجی سالانه میلیاردها دلار با استفاده از برترین متخصصان برای تحقیق و توسعه در صنعت خودرو هزینه میکنند ولی با این حال تاکنون هیچکدام از این مراکز ادعای تولید خودروی آبسوز را نداشتهاند.»
این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید به غیرواقعی بودن این سامانه، بیان کرده بود: «اگر مبنای علمی برای به حرکت در آوردن خودرو با آب بهجای سوختهای متعارف همچون بنزین وجود داشت، خودروسازان جهانی باید تاکنون به این فناوری دست مییافتند.»
در دیماه سال جاری همزمان با شروع روزهای آلاینده و تعطیلات پیدرپی مدارس، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود: «یکی از «متخصصان داخلی» مدعی است با ۱۰ میلیون تومان میتوان همه خودروها را آبسوز کرد و آلودگی هوا را هم کاهش داد، از این رو مدعی این طرح در کمیسیون صنایع مجلس دعوت میشود تا دراینباره توضیح دهد.»
شاید بهتر باشد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همزمان با دعوت مدعی این طرح، کارشناسان و اساتید دانشگاه را برای بررسی عملکرد حقیقی سامانه «آبسوز» به همراه گزارش یکی از مراکز تحقیقاتی خودروسازان دعوت کنند.
سازمان ملی استاندارد ورود کند
سازمان ملی استاندارد وظیفه تدوین قوانین سختگیرانه برای خودروسازان جهت حمایت و حفاظت از مشتریان را دارد، ظاهرا این سازمان علاقهای به بررسی عملکرد محصول شرکتهای نوپا را ندارد. شاید بهتر باشد این سازمان با تست و بررسی سامانه «آبسوز» حقیقت استفاده از آن را برای مشتریان نمایان کند.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد و معاون رئیس جمهور به تازگی اظهار نظری در خصوص کیفیت بنزین داشته است: «کیفیت بنزین افت نکرده اما سوختی که در شهرهای کوچک توزیع می شود، استاندارد یورو ۴ را ندارد.»
مزید خاطر رئیس سازمان استاندارد باید ذکر کرد که طی یکسال اخیر مقدار اکتان (معیار سنجش کیفیت سوخت) بنزینهای داخلی افزایش نداشته است. این درحالی است که بر اساس اعلام شرکت بازرسی و کیفیت اکتان بنزین یورو ۴ کشور از ۸۷ تا ۹۲ است. البته خودروهای تولیدی و مونتاژی جدید به اکتان ۹۵ و بیشتر نیاز دارند که در عمل دستیابی به سوختی با این کیفیت امکان پذیر نبوده و این عامل ضریب مصرف سوخت را افزایش میدهد.
باید به رئیس سازمان استاندارد یادآور شد که عامل اصلی تولید آلایندگی در خودروها گوگرد موجود در سوخت است. اگر فرض کنیم تمام بنزین مصرفی در کشور استاندارد یورو۴ را دارد، این بنزین دارای عدد اکتان ۹۲ است. در این سطح استاندارد سوختی، میزان گوگرد موجود ۵۰ ppm است، این در حالی است که در استاندارد یورو۵ میزان اکتان بنزین ۹۵ و سطح گوگرد آن باید ۱۰ ppm باشد. نکته قابل تامل اینجاست که در دنیا سیاست دستیابی به استاندارد یورو ۷ تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد، اما در کشور همچنان چالش برای تامین سوخت با کیفیت جهت دستیابی خودروسازان به استانداردهای روز وجود دارد. یکی از ضعف های اصلی سوخت کشور عدم سنجش دقیق بنزن موجود در بنزین است، شاید تحریم های ظالمانه علیه کشور بهانه خوب برای «عدم پیشرفت» وزارت نفت به عنوان متولی انرژی در کشور باشد، اما سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت و ارزیابی سوخت را عهده دار است. چرا این سازمان تاکنون گزارش کیفی از عملکرد سوخت کشور تا امروز منتشر نکرده است؟
سازمان ملی استاندارد نباید اجازه دهد عدهای سودجو برای کسب ثروت از وضعیت آلایندگی در کلانشهرها، سیستم های غیرواقعی و به دور از علم را عرضه بازار کنند. چراکه عدم برخورد با این موضوعات میتواند سبب دلسرد شدن پالایشگاه و خودروسازان از توسعه و سرمایهگذاری شود. این سازمان با سکانداری مهدی اسلام پناه باید پاسخگو استفاده از سیستم «آبسوز» در خودروها باشد.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نظر کاربران
Ali Shahri
من ترجیح میدم به حرف اون مخترع هرچند به تاکید شما کلاهبردار اعتماد کنم تا به حرف های فعال صنعت خودرو! اصلا از شما بعید نیست که ماشین مشکل دار فرستاده باشید تاگزارش نادرست به مجلس فرستاده باشین...
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید