پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارائه برنامه هفتم توسعه شاید پایان سال

در حاشیه جلسه هیئت دولت مطرح شد

ارائه برنامه هفتم توسعه شاید پایان سال

سخنگوی دولت درباره زمان تشکیل سازمان بازرگانی گفت: پس از تصویب دولت، لایحه تشکیل این سازمان باید در مجلس بررسی شود و در دستور کار قرار گیرد. تصمیم‌گیر نهایی درباره تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است





ارائه برنامه هفتم توسعه شاید پایان سال

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۱۶

جلسه هیئت دولت همچون روال سابق، چهارشنبه برگزار شد. با این تفاوت که با ۱۲ بهمن و روز نخست دهه فجر همراه شده بود. سخنگوی دولت پس از برگزاری جلسه به جمع خبرنگاران آمد و گزارشی از جلسه داد. از قیمت تخفیفی ۳۲ قلم کالا تا پایان ماه رمضان تا گزارش از خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی و گفت‌وگو در مورد مصوبه مولد سازی دارایی‌ها و زمان ارائه برنامه هفتم توسعه از مواردی بوده که هیئت دولت در جلسه خود به آن پرداخته است.
سخنگوی دولت با اعلام اینکه ۳۲ قلم کالای مورد نیاز روزمره مردم تا پایان ماه رمضان با قیمت تخفیفی توزیع می‌شود، گفت: این کالاها فقط مخصوص یک شرکت نیست.

سخنگوی دولت درباره زمان تشکیل سازمان بازرگانی گفت: پس از تصویب دولت، لایحه تشکیل این سازمان باید در مجلس بررسی شود و در دستور کار قرار گیرد. تصمیم‌گیر نهایی درباره تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی گفت در جلسه هیئت دولت، گزارش‌های متعدد از سوی دستگاه‌های مختلف در خصوص برنامه‌های دولت در دهه فجر ارائه شد. گزارش مبسوطی از سوی وزیر کشور و بهداشت از نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی ارائه شد. توزیع گسترده چادر و امکانات مختلف انجام شده اما حجم تخریب و سرمای زیاد هوا، اذیت کننده است که رئیس جمهور و معاون اول برای تسریع و استمرار خدمات‌رسانی دستور داده‌اند.
بهادری جهرمی با بیان اینکه گزارش‌های خوبی از ۴ هزار طرح برای افتتاح در دهه فجر ارائه شده است، گفت: همچنین گزارش‌های مختلفی از دستاوردها و آمار کشور نیز ارائه شد مثلا رشد صنعت فولاد رتبه اول جهانی را به‌دست آورده است.
سخنگوی دولت افزود:‌ وزیر فرهنگ از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر و آغاز فیلم فجر گزارشی ارائه کرد. نمایشگاه شهر خانواده که طرح وزارت فرهنگ با همکاری نظام بانکی و وزارت صمت است، آغاز می‌شود و محصولاتی از جمله پوشاک و صنایع دستی با تخفیف‌های مناسب و خرید اعتباری در آن وجود دارد. او توضیح داد که این طرح محدود به تهران نیست و در سایر شهرستان‌ها هم مشابه این نمایشگاه برگزار می‌شود.
او همچنین اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی جشنواره‌ای را با همکاری اتحادیه‌های صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز کرده است که کالاهای مورد نیاز روزمره زندگی مردم تا پایان ماه رمضان با قیمت تخفیف ویژه توزیع می‌شود. به موازات این طرح‌ها، قانون اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیز پس از اجرای کامل در استان هرمزگان، در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی اجرا می‌شود تا کسانی که مایل هستند از کالابرگ به جای یارانه نقدی استفاده کنند.
بهادری جهرمی درباره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت نیز اظهار کرد: این طرح اختصاص به سال جاری ندارد و شش هفت سال است که در قوانین بودجه سنواتی، مجلس تکلیف می‌کند تا بسیاری از دارایی‌های بخش‌های مختلف دولتی که به نوعی معطل مانده، تعیین تکلیف شوند. مردم این زمین‌ها و اموال راکد یا طرح‌های نیمه‌تمام را در شهرستان‌ها می‌بینند و می‌دانند متعلق به دستگاه‌های اجرایی است. با وجود آنکه قانونگذار در قوانین بودجه مقرر می‌کند که این اموال صرف مولدسازی شود، اما تجربه نشان داده که این قانون و فرآیندها و روال‌های موجود توانایی انجام وظایف قانونی ندارد. بعضا درصد تحقق این قانون به ده درصد هم نرسیده است.
او درباره زمان ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فرایند نگارش برنامه توسعه هفتم برای پنج سال آینده به کار کارشناسی دقیق نیاز دارد. سیاست‌های کلی برنامه‌ توسعه در شهریور ابلاغ شده و پنج ماه گذشته است که پنج ماه برای تدوین برنامه توسعه حداقل زمان ضروری است. سازمان برنامه و بودجه در حال نهایی کردن برنامه هفتم است که بلافاصله در دولت با سرعت بررسی و تا پایان سال آماده و تقدیم مجلس شود.
سخنگوی دولت درباره زمان تشکیل سازمان بازرگانی نیز گفت: پس از تصویب دولت، لایحه تشکیل این سازمان باید در مجلس بررسی شود و در دستور کار قرار گیرد. تصمیم‌گیر نهایی درباره تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. دولت آمادگی کامل دارد که پس از تصویب مجلس، این سازمان را بلافاصله تشکیل دهد.
بهادری جهرمی درباره حکم انفصال از خدمت وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: متوجه نشدیم چرا یک موضوع غیرقطعی در رسانه‌ها مطرح شد. این رای غیرقطعی و مربوط به شکایتی است که در سال ۸۸ درباره نحوه محاسبه سنوات خدمت یکی از کارمندان آموزش و پرورش صورت گرفته بود و سوء‌برداشتی در روش محاسبه وجود داشته است و همین عامل موجب صدور رای شد که البته رای هنوز غیرقطعی بوده و هنوز لازم‌الاجرا هم نیست. صندوق بازنشستگی نیز موضوع را پیگیری می‌کند تا این سوء‌برداشت برطرف شود. طبیعتا مسئله خاصی نخواهد بود.
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بررسی دستور رئیس جمهور برای واگذاری خودروهای خارج از ضابطه به کجا رسید و آیا تخلف دستگاه‌ها محرز شده است؟ گفت: رئیس جمهور تاکید داشته و دارد که به هیچ وجه در زمینه خودرو دولتی و خصوصی ویژه‌خواری صورت نگیرد تا دستگاه‌ها خارج از روالی که مردم در آن قرار دارند، خودرو تهیه نکنند. این موضوع از ابتدای دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شده است و دستگاه‌ها ملزم به آن هستند.
او ادامه داد: رئیس جمهور به وزیر صمت دستور داده است تا بررسی کنند که در تهیه خودروهای نه شخصی، بلکه ادارای تخلفی صورت گرفته است یا نه که اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود. هنوز گزارش وزارت صمت جمع‌بندی نشده تا قطعا اگر تخلفی از دستور رئیس‌ جمهور صورت گرفته باشد، با آن برخورد شود. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا میزان عیدی کارکنان دولت مشخص شده است، گفت: هنوز پیشنهادی ارائه نشده است.
بهادری جهرمی درباره احتمال افزایش قیمت گاز خانگی برای سال آینده تصریح کرد: افزایش قیمت امسال هم تکلیف قانونی مجلس بود و دولت مکلف بود هزینه گاز کسانی که سقف الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، افزایش ندهد و به کسانی که خارج از الگو مصرف می‌کنند، یارانه تخصیص ندهد. اخیرا آیین‌نامه‌ای تصویب شده که مشخص شده است برخی مناطق روستایی یا شهرهای کوچک، کنتورهای گاز تفکیک نشده و مثلا چهار منزل از یک کنتور استفاده می‌کنند یا استفاده گلخانه‌ای می‌شود که قبوض آن باید بدون یارانه محاسبه می‌شد. با این حال رئیس جمهور دستور دادند که در مورد مثال‌هایی که زدم یا بخش‌هایی که سرمای شدید داشتند، تفکیکی صورت بگیرد و تخفیف هفتاد درصدی داشته باشد، اما دولت مکلف است بهای گاز مصرفی کسانی که برای استخر یا سونا از گاز مصرف کرده‌اند را بدون در نظر گرفتن یارانه محاسبه کند. برای سال آتی باید ببینیم مجلس تکلیف قانونی به دولت دارد یا خیر.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر