پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آتش سده در کرمان برافروخته شد

زرتشتیان رفتن زمستان را جشن می‌گیرند

آتش سده در کرمان برافروخته شد

در روزی که در تقویم باستانی ایرانی آن را روز مهر از ماه بهمن می‌نامند؛ آتش جشن سده در خیابان سده‌ی کرمان سوخته شد





آتش سده  در کرمان برافروخته شد

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۲۸

پیام ما – ۴۰ روز از آغاز زمستان و ۱۰۰ روز از آغاز پاییز که می‌گذرد؛ زرتشتیان رفتن زمستان را جشن می‌گیرند. در روزی که در تقویم باستانی ایرانی آن را روز مهر از ماه بهمن می‌نامند؛ آتش جشن سده در خیابان سده‌ی کرمان سوخته شد.
یک کوه هیزم روی هم مقابل عمارتی که برای زرتشتیان کرمان یک زیارتگاه مهم است، جمع شده؛ مردم از ساعت‌ها قبل منتظر سوختن این هیزم‌ها هستند؛ انتظار می‌کشند تا به عقیده باستانیان با این آتش غم و غصه‌ها را هم بسوزانند. جشن سده یعنی سرما دیگر توانی ندارد و موبدان زرتشتی دعا می‌کنند در تمامی ماه‌های سال برکت بهار جاری باشد. جشن سده سال ۹۸ در فهرست میراث ملی ناملموس ایران ثبت شده است.
در این مراسم اسفندیار اختیاری نماینده جامعه زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی یک خبر خوش هم داشت، او گفت: ۳ سال است که برای جهانی شدن این جشن تلاش می‌کنیم و احتمالا یک سال دیگر ایران مشترکا با تاجیکستان جشن سده را در یونسکو ثبت جهانی می‌کند. سخنران دیگر این مراسم هم سید محمدعلی گلاب‌زاده بود؛ پژوهشگر تاریخ کرمان؛ گلاب‌زاده گفت: سال‌ها تلاش کردند زرتشیتی‌ها را آتش پرست جلوه دهند در صورتی که ایرانیان همیشه یکتا پرست بودند.
فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان هم در این جشن ملی حضور داشت.
وقت روشن کردن آتش که می‌رسد؛ شور و حال خاصی فضا را می‌گیرد. یک کاروان شبیه کاروان عروسی راه می‌افتد. ابتدا و ساز و دهل بعد هم تابلوی اهورامزدا روی دست برده می‌شوند و پشت هم موبدان با مشعل‌هایی در دست به راه می‌افتند.
با ساز و دهل ۳ بار دور آتش می‌چرخند و با اولین تماس مشعل‌ها با هیزم‌های جمع‌آوری شده؛ آتش چنان گر می‌گیرد و شعله می‌کشد که می‌توان گفت از تمام کرمان قابل رویت است، جمعیت چنان زیاد و پراشتیاق است که تمام خیابان‌های منتهی به خیابان سده ساعت‌ها از ترافیک قفل می‌شود. آتش که از داغی می‌افتد جمعیت هم پراکنده می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر