پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رایزنی وزیر خارجه قطر درباره پرونده هسته ای ایران

رایزنی وزیر خارجه قطر درباره پرونده هسته ای ایران





رایزنی وزیر خارجه  قطر درباره پرونده هسته ای ایران

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱:۰۰

در شرایطی که رفت‌و‌آمدهای مقام‌های دیپلماتیک به تهران افزایش یافته، وزیر خارجه قطر می‌کوشد تا برای خروج پرونده توافق برجام از بن بست نقش میانجی را ایفا کند. برخی تحلیلگران معتقدند جنگ روسیه و اوکراین منجر به بالا رفتن قیمت نفت شد و کشور قطر این مساله را فرصتی می‌بیند تا در مورد توافق هسته‌ای بین ایران و غرب میانجیگری کند. به همین منظور وزیر خارجه قطر با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیدار و رایزنی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از وزارت خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایرانی تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی در مورد روابط دو جانبه دو کشور، آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و برخی مسائل دیگر رایزنی کردند.
وزیر خارجه قطر با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود نیز گفت‌وگوی تلفنی داشته است. امیر قطر بعد از سفر به ایران راهی ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. شیخ تمیم همچنین قرار است به کشورهایی اروپایی از جمله آلمان و انگلیس نیز برود.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت‌و‌گوی تلفنی داشت.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پیش از نشست گروه ۷ درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات به تاخیر افتاده بود و حال از سرگرفته می‌شوند. چشم‌انداز برای حصول توافق نهایی وجود دارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در کنفرانسی خبری بیان کرد پس از آنکه مورا به ایرانیان این پیغام را رساند که وضعیت بدین شکل نمی‌تواند ادامه پیدا کند، جواب ایران بسیار مثبت بود.
از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در توییتی بیان کرد مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده است که نیاز به پایبندی دارد و اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند ما آماده‌ایم.
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد که رئیس جمهور در ابتدای ریاست جمهوری خود تاکید کرد که سیاست این دولت برقراری تعامل با کشور‌های منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس است و قطر یکی از این کشورهاست.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه قطر بارها در مسأله برجام نقش مثبتی ایفا کرده است، گفت: با توجه به اینکه الان جنگ یمن و عربستان در حال کاهش است و عربستان هم اعلام آتش‌بس کرده است، به نظر می‌رسد قطر می‌تواند در حوزه همکاری بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و برجام و نزدیک کردن دیدگاه ایران با برخی کشورهای اروپایی و آمریکا می‌تواند بخشی از دستاوردهای سفر آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به تهران باشد.
هانی‌زاده با تاکید بر نقش سازنده قطر در حل بحران‌های منطقه افزود: قطر می‌تواند نقش کاملا متعادلی به عنوان یک چکش تعادل در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس تلقی شود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر