پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توقف تخریب المان تاریخی سبزه میدان قزوین

توقف تخریب المان تاریخی سبزه میدان قزوین

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین: نماد بتنی واقع در میدان آزادی مربوط به دوره معاصر بوده و در فهرست آثار ملی ثبت نشده است سلیمانی، فعال میراث فرهنگی: این پایه ستون در واقع نمادی از مبارزات مردمی شهر قزوین بود





توقف تخریب المان تاریخی سبزه میدان قزوین

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲:۰۸

پیام ما | کارگران به جان پایه ستون میدان آزادی قزوین افتاده بودند. اهالی شهر قزوین صدای تخریب را ۵ شب پیش شنیده بودند. درست در آستانه ورود ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به استان قزوین، تصاویری از تخریب پایه ستونی که پیش از انقلاب مجسمه محمدرضا پهلوی روی آن سوار بود، در فضای مجازی و گرو‌ه‌های مردمی منتشر شد. تصاویری که نگرانی فعالان میراث فرهنگی را به همراه داشت. یک فعال میراث فرهنگی در استان قزوین می‌گوید مرمت و بهسازی سبزه میدان قزوین به عهده سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین بوده و این پایه ستون‌ هم به دستور این نهاد در حال تخریب بود.
هفته گذشته بود که تصاویری از تخریب المان تاریخی سبزه میدان قزوین منتشر شد. پایه ستونی متعلق به دهه سی قرن پیشین که پیشتر مجسمه محمدرضا شاه روی آن قرار گرفته بود. مجسمه شاه فقید اینا تا دوران مبارزات مردمی در دوران انقلاب اسلامی روی این ستون بنا شده بود. ۲۶ دی ماه سال ۵۷ ماموران حکومت نظامی با این توجیه که مجسمه از سوی مردم سرنگون نشود، شبانه مجسمه را جابه‌جا کردند. یک پژوهشگر میراث فرهنگی می‌گوید از آن تاریخ به بعد یعنی حدود ۴۰ سال این پایه ستون در سبزه میدان قزوین وجود داشته است. محمد حسن سلیمانی به «پیام ما» می‌گوید مردم شهر این پایه ستون را به نوعی نماد مبارزات مردم قزوین می‌دانند: «در جریان بهسازی سبزه میدان که همین اواخر توسط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین صورت گرفت، علی‌رغم نوسازی و افتتاح و طرح جدید در سبزه میدان، این المان همچنان وجود داشت.» درباره چرایی تخریب این ستون‌ها توضیحی داده نشده است و رسانه‌های محلی در این باره تنها حدس و گمان‌هایی می‌زنند. پنج شنبه، ۸ اردیبهشت اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین توضیحاتی کلی ارائه کرده است و گفته این نماد بتنی مربوط به دوران معاصر بوده و در فهرست آثار ملی ثبت نشده است. علیرضا خزائلی به ایرنا گفته است این سازه با استفاده از مصالح بتنی ساخته شده و مربوط به دوره پهلوی دوم است. و طرح ساماندهی میدان آزادی (سبزه میدان) به عنوان بخشی از طرح دولتخانه صفوی در سال‌های اخیر اجرا شده‌ است.سلیمانی اما به ماجرا اینگونه نگاه نمی‌کند، او می‌گوید این ستون‌های بتنی در واقع نماد تاریخ معاصر شهر است: «آنچه مد نظر ماست این است که این بنا در واقع نمادی مربوط به خاطرات جمعی ماست، اینکه میراث فرهنگی می‌گوید این ستون ثبت در آثار ملی نیست، قابل پذیرش نیست. بسیاری چیزها ثبت در آثار تاریخی ما نیست و این دلیلی بر نابودی آن‌ها نیست. مهم‌ترین مساله‌ از نظر ما فعالان میراث فرهنگی این است که این پایه ستون در واقع نمادی از مبارزات علیه دیکتاتوری رژیم پهلوی است. این را نابود کردن، یعنی نابود کردن بخشی از هویت تاریخی مردم ما.»
او می‌گوید این المان حتی از نظر زیبایی شناسی هم قابل توجه بود و حتی اکنون که نیمه مخروبه شده هم اثر فاخری است: «شهرداری قزوین در طول ۴۳ سال گذشته نتوانسته یک اثر به زیبایی این اثر که ۶۶ سال از عمر آن می‌‌گذرد در پارک‌ها و تقاطع‌های شهر ایجاد کند.» به گفته این فعال میراث فرهنگی حالا بخشی از این بنا به صورت دستوری تخریب شد. او می‌گوید هفته گذشته اهالی به محض مشاهده چند کارگر و تخریب بنا با پلیس تماس گرفتند و فرآیند تخریب متوقف می‌شود و تاکنون هم متوقف مانده است. «این موضوع اکنون بازتاب زننده‌ای ایجاد کرده است، این توجیه که این پایه ستون طاغوتی است، نگاه منطقی نیست، با این نگاه باید تمام بناهای تاریخی را تخریب کرد. این نگاه در دوران پهلوی اول بسیاری از بناهای تاریخی را از بین برد، بسیاری از دروازه‌های تهران را نابود کردند، با همین تفکر هم بسیاری از آثار تاریخی قزوین در سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۱ نابود شد.» سلیمانی از آثار تاریخی دیگری در قزوین مثال می‌زند که با دیدگاه تاریخی نبودن از بین رفتند.
بناها و اماکنی مانند، «ارمنی مزار قزوین» او می‌گوید: «این گورستان یکی از یادمان‌های تاریخی و گردشگری در قزوین بود. این را نابود کردند و به بوستان تبدیلش کردند، این نماد نشانه رواداری مردم ما هم بود، حذف این‌ها به بهانه‌های نابخردانه، هویت ما را از بین می‌برد.» سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا این ستون به دستور شهرداری صورت گرفته است نیز می‌گوید: «سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین راسا مسئولیت این تخریب به عهده گرفته است.» تخریبی که اکنون با ورود فضای مجازی و دخالت شهروندان متوقف شده است و مشخص نیست مدیریت شهری قزوین در پی ادامه آن بر می‌آید یا نه.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

Mr. Alireza Shakibaei

تندیس در میدان سبزیمیدان قزوین با عمومی به اشتراک گذاشته شده عمومی با سلام به جناب ریس جمهور آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این سال ۲۰۲۲.میلادی قدردانیه فراوان و حمایت سیاسی و نظامی شما جناب آقای ریس جمهور آقای ولادیمیر پوتین بسیارمفیدمیبا شد این جناب آقای علیرضا شکیبایی سپاس سیاسی بسیار از آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کشور اکراین داریم و این پیروزی بزرگ در کشور روسیه در سال ۲۰۲۲میلادی داریم که با افکار خوب در روسیه خدمت به ملت و مردم و دولت در کشور روسیه دارد جای تشکر و قدردانی دادر در سال ۲۰۲۲ میلادی با تشکر از شما جناب ریس جمهور آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جناب ریس جمهور ایالات متحد امریکا آقای Mr. JosephRobinette Biden Jr. داریم باتشکر از پارلمان ایالات متحد امریکا تقدیم سیاسی از دفتر سیاسی آقای علیرضا شکیبایی با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر