پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مخالفت با انرژی هسته‌ای نیازمند تجدیدنظر

مخالفت با انرژی هسته‌ای نیازمند تجدیدنظر





مخالفت با انرژی هسته‌ای نیازمند تجدیدنظر

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

روسیه با تجاوز به اوکراین – زیر لباس حفظ صلح – دو منطقه جدا شده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته است.
آیا آلمانی‌ها خط لوله نورد استریم- 2 را برای همیشه متوقف می‌کند‌؟ اگر چنین است، چگونه برای تامین انرژی مورد نیاز خود برنامه‌ریزی می‌کنند؟ فراتر از آلمان، 27 کشور در اتحادیه اروپا 40 درصد گاز طبیعی خود را از منابع تحت کنترل روسیه تامین می‌کنند. اگر روسیه تصمیم بگیرد گاز خود را قطع کند، آنها چگونه نیازهای انرژی خود را مدیریت خواهند کرد‌؟ وابستگی انرژی اروپا به روسیه پیامدهای مهمی بر سیاست اقلیمی دارد. قیمت نفت از 100 دلار در هر بشکه فراتر رفت. برای ایالات متحده، این به معنای تورم در داخل است، که با توجه به انتخابات میان دوره‌ای قریب الوقوع نوامبر2022، بسیار مشکل‌ساز است. به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان به دموکرات‌ها خشمگین شده‌اند. دموکرات‌های سنا می‌خواهند 18.4 سنت مالیات گاز فدرال را که بودجه برنامه‌های بزرگراه را تأمین می‌کند، به حالت تعلیق درآورند. اما زمانی که تغییرات نامطلوبی در محیط سیاست ایجاد می‌شود، دمکراتها عزم پایینی برای اعمال سیاست‌های اقلیمی نشان می‌دهند.
تعلیق مالیات گاز فدرال آمریکا همچنین نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری کربن به پایان رسیده است. اگر جمهوری‌خواهان در نوامبر 2022 در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا پیروز شوند، قانونگذاری در آمریکا مورد سیاست اقلیمی عملا به پایان می‌رسد.
جنبش اقلیمی می‌خواهد سوخت‌های فسیلی را به تدریج حذف کند. اما گاز شیل شکسته مجددا مورد توجه است، زیرا در ایالات متحده به وفور وجود دارد، حدود 22 تانکر گاز آمریکایی به سمت اروپا حرکت می کنند و ممکن است 33 نفتکش دیگر نیز در راه باشند.

از نظر سیاستی، شیل به عنوان یک الزام امنیت ملی، ضامن امنیت انرژی ایالات متحده (و حتی اروپا) فرض می شود. . این مشکلی جدی برای جنبش اقلیمی خواهد بود زیرا دموکرات‌ها برای توجیه واگذاری سوخت‌های فسیلی بر سر امنیت ملی کار سخت‌تری خواهند داشت.
بحران اوکراین مشکلات بین‌المللی کردن منابع انرژی را آشکار می‌کند‌. به نظر می‌رسد کشورهای غربی درس‌های تحریم نفتی اعراب در سال 1973 را فراموش کرده اند. جنبش اقلیمی نیاز به انتخاب‌های سختی دارد. آیا باید از انرژی هسته‌ای حمایت کند یا حداقل مخالفت خود را با آن نرم‌تر کند؟ آیا آلمان، با حزب سبز ضد هسته‌ای در ائتلاف حاکم، همچنان بر تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای پافشاری می‌کند یا تشخیص خواهد داد که انرژی هسته‌ای گزینه بهتری نسبت به وابستگی به گاز روسیه (یا احیای معادن زغال سنگ برای تولید برق) است.
استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به معنای خودکفایی انرژی برای کشورهای مصرف کننده انرژی و فاقد منابع هیدروکربوری و انرژی هسته‌ای است. اما در حالی که خورشید و باد ممکن است نماد خودکفایی باشند؛ اقتصاد انرژی تجدیدپذیر به «مواد معدنی حیاتی» بستگی دارد، که عرضه آنها از سوی چین کنترل می‌شود. وابستگی ایالات متحده به «مواد معدنی حیاتی» وارداتی شگفت انگیز است: 100 درصد برای گرافیت طبیعی و منگنز، 76 درصد برای کبالت، 50 درصد برای لیتیوم و نیکل، و 37 درصد برای مس. چین بزرگترین تامین کننده بسیاری از این مواد معدنی است. ایالات متحده در تلاش است تا وابستگی خود به مواد معدنی حیاتی وارداتی را کاهش دهد، اما این روند چندین سال طول می کشد تا نتایج ملموس به‌دست آید.
بحران اوکراین نشان می‌دهد که کربن‌زدایی مؤثر باید به مسائل امنیت انرژی بپردازد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیاز دارند تا با محدودیت چین در زنجیره تامین انرژی تجدیدپذیر مقابله کنند. این امر مستلزم ایجاد یک اجماع داخلی در مورد استخراج «مواد معدنی حیاتی» است. فعالان اقلیمی احتمالا باید در مخالفت خود با انرژی هسته‌ای تجدید نظر کنند و برای تامین بودجه عمومی برای فناوری‌های جدید از جمله شکافت و هیدروژن سبز لابی کنند. جنبش اقلیمی باید جذب کربن را جدی بگیرد زیرا بحران اوکراین ممکن است ثروت صنعت سوخت فسیلی را احیا کند.
رهبران جهان در مهر 1400 اجلاس اقلیمی گلاسکو تعهدات بلندپروازانه‌ای برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی دادند. خطرهای گرم شدن سیاره در حال حاضر بسیار فاجعه آمیز است، اما بحث در مورد حرکت به سوی انرژی های تجدیدپذیر به امنیت انرژی تبدیل شده است زیرا روسیه – بزرگترین تامین کننده انرژی اروپا – با تجاوز نظامی به اوکراین، چالش بزرگی با اروپا و آمریکا آغاز کرده است. در همان روز اول حمله روسیه قیمت نفت بالا رفت. در دو دهه گذشته در اروپا برای توجیه کاهش تولید و بهره‌برداری گاز، نفت و زغال‌سنگ، بر ایمنی و محیط‌زیست تاکید می‌کردند . حالا برعکس شده است. قیمت گاز بسیار بالا رفته و ناگهان امنیت عرضه و قیمت به موضوع اصلی بحث تبدیل شده است.
تاکید مجدد بر استقلال انرژی و امنیت ملی ممکن است سیاستگذاران را تشویق کند تا از تلاش‌ها برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی که گازهای گلخانه‌ای مرگبار را به جو پمپ می‌کنند، عقب‌نشینی کنند.
در حال حاضر، قیمت های سرسام‌آور باعث تولید و مصرف بیشتر سوخت‌هایی شده است که به گرم شدن کره زمین کمک می‌کند. واردات زغال سنگ به اتحادیه اروپا در ژانویه 2022 بیش از 56 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.
در بریتانیا، دولت در ماه ژانویه 2022 به معدن زغال سنگی در ولز اجازه داد تا تولید را تا 40 میلیون تن در دو دهه آینده افزایش دهد. در استرالیا، برنامه هایی برای افتتاح یا گسترش بیشتر معادن زغال سنگ کک وجود دارد. و چین که به طور سنتی امنیت انرژی را در اولویت قرار داده است، تولید زغال سنگ خود را افزایش داده و سه معدن جدید زغال سنگ با ارزش های میلیارد دلاری را اخیرا مصوب کرده است.
وزیر انرژی ایالات متحده در دسامبر 2021 از تولیدکنندگان نفت آمریکا خواست تا تولید خود را افزایش دهند. شرکت‌های شیل در اوکلاهاما، کلرادو و سایر ایالت‌ها به دنبال احیای حفاری‌هایی هستند که متوقف شده بودند، زیرا ناگهان پولی برای تولید فراهم شده است. قیمت‌ بالای انرژی می‌تواند به اکتشاف بیشتر سوخت‌های فسیلی سنتی منجر شود. در چنین شرایطی اولویت انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار بی‌معنی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

ساخت یک شهرک جدید در عرصۀ شهر باستانی «دقیانوس» آغاز شده است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

مرمت پیکره نیم‌تنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت

مرمت پیکره نیم‌تنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت خبر داد

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور مطرح وعده داد:

گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب می‌شود

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی خبر داد:

حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب می‌شود

سیب‌زمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند

اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد

سیب‌زمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر