پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای خزر

آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای خزر





۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

با آغاز فصل مهاجرت و تولید مثل وزغ تالشی، برنامه پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری از این گونه دوزیست در دستور کار قرار گرفت.
وزغ تالشی با نام علمی Bufo eichwaldi به عنوان سنگین‌ وزن‌ترین گونه دوزیست ایران، بومزاد جنگل‌های هیرکانی است. این گونه به جز ایران در قسمت‌های جنوبی جمهوری آذربایجان نیز پراکنش دارد اما ۹۰ درصد پراکنش جهانی آن در ایران است. با این همه در سال‌های اخیر به دلیل جنگل‌زدایی، توسعه مراکز گردشگری در دریاچه‌های مرتفع جنگلی، آلودگی‌ها و تلفات جاده‌ای جمعیت آن رو به کاهش است. گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با هدف تدوین برنامه جامع حفاظت از ، بررسی وضعیت زیستی و زیستگاهی گونه، آماربرداری و پایش زیستگاه‌ها و شناسایی زیستگاه‌های جدید را با شروع فصل مهاجرت وزغ‌ها در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.
بر اساس گزارش این گروه، در این برنامه، در بازدید از زیستگاه جدید شناسایی شده استان‌های مازندران و گیلان توسط کارشناسان اداره شهرستان نوشهر واقع در زون جنگلی صلاح‌الدین کلا (منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی) در حدفاصل پارک جنگلی سیسنگان و ونوش در دریاچه طبیعی دشت ممرز، به دلیل نبود دسترسی آسان وضعیت مطلوبی از وزغ‌ها در حال جفت‌یابی مشاهده شد اما در دریاچه عباس‌آباد بهشهر به دلیل تردد خودروها به سمت دریاچه تلفات جاده‌ای نیز مشاهده شد همچنین بازدید و آماربرداری از دریاچه شورمست، آویدر و الیمالات و آب بندان‌های مرتفع هیرکانی انجام شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر