پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش دما تا ۱۰ درجه در ۹ استان

کاهش دما تا ۱۰ درجه در ۹ استان





کاهش دما تا ۱۰ درجه در ۹ استان

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از نفوذ سامانه پرفشار و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد طی دو روز اول بهمن‌ماه خبر داد. نوع مخاطره حاصل از نفوذ این سامانه کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.
منطقه اثر این سامانه جمعه (اول بهمن‌ماه) استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر و فارس و شنبه (۲ بهمن‌ماه) استان‌های فارس، هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان خواهد بود. اثرات این مخاطره شامل یخ‌زدگی محصولات و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی است.
توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت‌ست) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر‌مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما است. همچنین توصیه می‌شود محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی به عمل آید. علاوه بر این از ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، انجام هرس درختان، کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد خودداری کنند. دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات حرکت نکنند و استفاده از ضد یخ در ماشین‏‌آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی‌جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان‌های جنوبی هم در دستور کار قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *