پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرگ «باران» در کنیا

شامپانزه مشهور «ارم» در پناهگاه «سوییت‌واترز» کشته شد

مرگ «باران» در کنیا





۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴

|پیام ما| «باران»، بچه‌شامپانزه معروفی که تیرماه امسال به یک مرکز بین‌المللی نگهداری از شامپانزه‌ها در کنیا منتقل شده بود، کشته شد.
این شامپانزه چهار ساله بعد از توصیه بسیاری از دامپزشکان از باغ وحش ارم به «پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز» در کنیا منتقل شده بود اما بر اساس اعلام این مجموعه، باران قفل ایمنی را شکسته، از قفسش بیرون آمده، با شامپانزه‌های بالغ درگیر شده و بر اثر جراحات شدید تلف شده است.
اینستاگرام «پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز» اعلام کرده است که باران با تکمیل دوره 90 روزه قرنطینه‌اش، به زیستگاه اصلی شامپانزه‌ها منتقل شده بود. این ماده‌شامپانزه در مرحله اولیه ادغام با دیگر شامپانزه‌ها، در جایی نگهداری می‌شد که می‌توانست با همنوعان دیگرش فقط از راه دور و بدون تماس فیزیکی در تماس باشد. اما طبق اعلم این مرکز، باران قفل ایمنی را شکسته و خود را به منطقه جداسازی شامپانزه‌های دیگر رسانده است. در نهایت درگیری با شامپانزه‌های بالغ شدت گرفته و مراقبان حفاظتگاه هم نتوانسته‌اند جلوی آن را بگیرند و دست آخر، «با وجود اقدامات انجام گرفته»، باران تلف شده است. حالا مسئولان پناهگاه سوییت‌واترز نسبت به از دست دادن باران ابراز تاسف کرده‌اند، چرا که قرار بود «جوان‌ترین عضو خانواده 34 نفره شامپانزه‌ها» باشد.
باران اردیبهشت ۹۶ نارس (6 ماهه) به دنیا آمد و ایمان معماریان که در آن زمان دامپزشک باغ‌وحش ارم بود، از این حیوان مراقبت کرد، چون گروه شامپانزه‌های باغ وحش، باران را نمی‌پذیرفتند و هر بچه شامپانزه‌ای پایش به آن قفس‌ها باز ‏شده بود، کشته بودند. معماریان مرداد پارسال به دلیل فشار محیط زیست و مجموعه ارم، ناچار شد برای یک ماه با این شامپانزه در قفس زندگی کند. این در حالی بود که دامپزشکان ایرانی و خارجی، مجامع مرتبط با حیات وحش جهانی و ‏اتحادیه باغ وحش‌های اروپا توصیه می‌کردند باران به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها فرستاده شود؛ پیشنهادی که البته طول کشید تا پذیرفته شود. باران چنان مشهور شده بود که حتی جین گودال، دانشمند و نخستی‌شناس سرشناس از او حمایت کرده بود.
حالا پایگاه اطلاع‌رسانی مجموعه ارم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا پیگیر بررسی قصور مجموعه سوییت‌واترز و مسئولیت آن در قبال این اتفاق خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر