پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تقاضای معلولان برای بازنگری در لایحه بودجه

جمعی از معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند

تقاضای معلولان برای بازنگری در لایحه بودجه





۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما- معلولان، دیروز سیزدهم آذر ماه یک روز بعد از روز جهانی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور تجمع کردند و نسبت به کاهش بودجه معلولان اعتراض کردند.
در این تجمع اعتراضی بیش از 30 معلول جسمی و ذهنی شرکت کردند و خواستار دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شدند. دیداری که البته میسر نشد. بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان که خود شهروند دارای معلولیت است درباره این تجمع به روزنامه پیام‌ما می‌گوید: ما درخواست کردیم که بتوانیم با رئیس سازمان برنامه و بودجه دیدار کنیم و مطالبات خود را به گوش او برسانیم، البته این دیدار اتفاق نیفتاد اما درخواست خود را کتبی مطرح کردیم. او می‌گوید مهم‌ترین مطالبه این روزهای معلولان بازنگری در لایحه بودجه و بررسی موارد مربوط به معلولان است. لایحه بودجه البته 15 آذر ماه به مجلس می‌رسد اما آنطور که معلولان خبردار شده‌اند، بخش زیادی از اعتبارات همه ساله معلولان در بودجه 1401 حذف شده است.
مروتی می‌گوید: اعتبارات اختصاص پیدا کرده به حوزه معلولان در بودجه امسال حدود 1870 میلیارد تومان است درحالیکه اعتبارات حوزه معلولان در بودجه سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان بود و این یعنی بودجه امسال نسبت به سال قبل هم توجه کمتری به معلولان داشته است.
اعتبارات حذف شده‌ای که معلولان نسبت به آن معترضند، شامل مستمری، حق پرستاری، بیمه کارفرمایی و … است. به گفته مروتی از دیگر خواسته‌های معلولان در این تجمع که قرار است تا روزی که لایحه بودجه به مجلس می‌رود، ادامه داشته باشد، پرداخت بدهی معوقات سازمان بهزیستی به معلولان است. آنطور که معلولان می‌گویند بخش زیادی از اعتبارات سازمان بهزیستی محقق شده اما هنوز پرداخت نشده است. نکته‌ای که جبار کوچکی‌نژاد هم مدتی پیش به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: دولت از محل واریز درآمدهای اختصاصی هلال‌احمر، سازمان بهزیستی و سازمان فنی‌و‌حرفه ای به حساب خزانه، هیچ مبلغی را به آنها پرداخت نمی‌کند.
آنطور که مروتی به روزنامه پیام‌ما می‌گوید، تجمع معلولان در شهر مشهد و سقز هم ادامه داشته است. معلولان مشهدی مقابل استانداری خراسان رضوی و یک معلول سقزی هم مقابل فرمانداری ویژه شهرستان سقز در اعتراض به وضعیت معیشتی و کاهش بودجه قانون معلولان در لایحه بودجه سال 1401 تجمع کرده بود.
این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که حدود یک ماه پیش، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به خبرگزاری تسنیم گفته بود که برای اجرای قانون مترقی مرتبط با معلولان به اعتباراتی نیاز است که در لایحه سال آینده بودجه دیده می‌شود.
آنطور که بررسی اعتبارات بودجه معلولان امسال نشان می‌دهد، برای اجرای قانون حمایت از معلولان حدود 1700 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده بود که البته همین مقدار هم به گواه نمایندگان مجلس کافی نبود، به طوری که محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دی‌ماه گذشته به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: برای اجرای این قانون به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند، متاسفانه در بودجه 1400 حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این قانون پیش‌بینی شده است و بین درآمدها و هزینه‌های این بخش مندرج در لایحه بودجه هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد، ضمن اینکه همین میزان بودجه‌ای هم که برای سال آینده تعیین شده است به‌طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر