پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قاضی‌زاده‌هاشمی استعفا کند

مطالبه ایثارگرانی که مقابل بنیاد شهید تجمع کردند و چادر زدند

قاضی‌زاده‌هاشمی استعفا کند





۸ آذر ۱۴۰۰، ۰:۲۱

اخبار تجمعات به طور روزانه از جای جای ایران مخابره می‌شود. روزی کارگران مقابل فرمانداری و استانداری شهرها و شهرستان‌های مختلف ایران تجمع می‌کنند. روزی معلمان کارشان به نهادهای حکومتی می‌افتد و با برپایی تجمعاتی صلح‌آمیز حق و حقوق قانونی خود را مطالبه می‌کنند و روز دیگر هم کشاورزان بر بستر خشکیده زاینده رود جمع می‌شوند و از بی‌آبی می‌گویند و زندگی‌هایشان که تحت تاثیر قرار گرفته است. تجمعات آبی در شهرکرد هم پابرجاست اما نوع برخوردهای صورت گرفته با کشاورزان اصفهانی در نوع خود بی‌سابقه است. دومینو تجمعات حالا به ایثارگران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس هم رسیده است. البته آنان در طول سال‌های گذشته هم تجمعاتی داشته‌اند اما با تشدید نابسمانی‌های اقتصادی و افزایش مشکلات معیشتی و آب رفتن سبد خانوارهای ایرانی، تجمعات آنان نیز جدی‌تر از قبل شده است. ششم آذرماه جمعی از ایثارگران مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران حاضر شدند. این افراد مشمولان ماده ۳۸ قانون جامع خدمات ایثارگری بودند. مشمولان ماده ۳۸ کسانی هستند که در طول دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشتند یا در جریان انقلاب و بعد از آن به وسیله ترور، شهید یا جانباز از کارافتاده شدند و در هیچ یک از دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شاغل نبوده یا نیستند.
این افراد که براساس فیلم‌های منتشر شده تعدادشان کمتر از 100 نفر بود، با در دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته‌هایی به سبک و سیاق اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران از سوی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اعتراض داشتند. براساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آنان از برگزاری جلسات رئیس بنیاد شهید با افرادی که خود را نماینده ایثارگران می‌خوانند، انتقاد داشتند و این افراد را چهره‌هایی معرفی کردند که «از انواع رانت» برخوردارند. ایثارگران همراه خود چادر برده بودند. همین مساله نشان از قصدشان برای ادامه تجمع داشت. این اتفاق هم افتاد. از صبح ششم آذر ماه تا بامداد هفتم آذر این تجمع مقابل بنیاد شهید برپا بود. ایثارگران حاضر در آنجا «خواستار همسان‌سازی حقوق، پرداخت‌ معوقات، پرداخت بازنشستگی، نامه‌نگار ایران با دادگاه لاهه جهت دریافت غرامت از عراق» بودند. این اما همه خواسته آنان نبود. «استعفای امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» دیگر مطالبه آنان بود. ایثارگران دلیل این مطالبه را ناتوانی رئیس جدید بنیاد شهید در رسیدگی به مطالبات ایثارگران و خانواده شهدا عنوان کردند. یکی از اظهارات قابل تامل ایثارگران تجمع کننده، آن بود که از زمان حضور قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد شهید به ایثارگران اجازه حضور در بنیاد برای پیگیری مطالبات‌شان داده نشده است. این درحالی‌ست که پیشتر قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرده بود که درهای این بنیاد به روی ایثارگران برای رسیدگی به مطالبات آنان همیشه باز است. یکی دیگر از انتقادات تجمع‌کنندگان به قاضی‌زاده‌هاشمی حاضر نشدن او در جمع آنان بود. این افراد گفته‌اند که در یک شبانه روزی که مقابل بنیاد شهید چادر زده بودند، نه رئیس این بنیاد و نه معاونان او در جمع‌شان حاضر نشده‌اند. از قرار معلوم یکی از مدیران میانی بنیاد شهید به جمع آنان آمده است.
فضای امنیتی اطراف محل تجمع ایثارگران از دیگر انتقادات آنان بود. به گفته تجمع‌کنندگان، نیروهای انتظامی از ابتدای تجمع در اطراف آنان حضور داشته‌اند. پیگیری‌ها اما حاکی از آن است که هیچ یک از تجمع کنندگان بازداشت نشده‌اند و برخوردی نیز از سوی نیروهای انتظامی با آنان صورت نگرفته است اما اجازه عکاسی و تصویربرداری از این تجمع به آنان داده نشده است هرچند که دست کم 2 فیلم از تجمع ایثارگران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر