پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ممنوعیت تردد خودروهای دودزا

با انباشت آلودگی هوا در پایتخت اعلام شد

ممنوعیت تردد خودروهای دودزا





۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

| پیام‌ما| تهران برای دومین روز متوالی آلودگی هوا را تجربه کرد. روز سه‌شنبه این وضعیت در حالی در پایتخت تجربه شد که ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران شرایط را قرمز نشان دادند؛ به معنای حاکمیت هوای ناسالم برای همه گروه‌ها. با افزایش پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها در بیشتر مناطق کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و به دنبال تداوم این وضع، در نخستین نشست هماهنگی شرایط اضطرار تهران بنا شد از هرگونه پسماندسوزی و همچنین تردد موتوسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی جلوگیری شود. اما از سوی دیگر اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد، دیروز علاوه بر تهران، سه ایستگاه در استان البرز، دو ایستگاه‌ در خوزستان، سه ایستگاه در اصفهان، یک ایستگاه در آذربایجان شرقی و سه ایستگاه در خراسان رضوی وضعیت را قرمز نشان می‌دادند. پیش‌بینی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درست از آب درآمد؛ شرایط پایدار جو تا صبح دیروز سبب به انباشت آلاینده‌ها شد و در نبود باد موثر و افزایش ترافیک صبحگاهی، مناطق آسمان در بیشتر غبارآلود و وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس برقرار شد. بر اساس این پیش‌بینی‌ها در صبح روز چهارشنبه (۱۲ آبان‌ماه) افزایش ترافیک صبحگاهی همراه با انباشت آلاینده‌ها سبب افزایش غلظت ذرات معلق در بیشتر مناطق پرتردد شده و کاهش کیفیت هوا را به‌دنبال دارد.
آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۲۸ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. کیفیت هوا در ایستگاه‌های سوهانک (منطقه ۱)، شریف (منطقه ۲)، دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه۱۱، پیروزی (منطقه ۱۳)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، شهرداری منطقه ۱۵، شادآباد (منطقه ۱۸) و پارک قائم (منطقه ۱۸)، شهرداری منطقه ۲۱ در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار داشت. در جنوب و جنوب شرق استان نیز ایستگاه‌های قرچک و باقرشهر شرایط را ناسالم برای همه گروه‌ها نشان می‌دادند. بنابراین دیروز با توجه به گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران مبنی بر استمرار پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا پایان روز چهارشنبه این هفته و همچنین بالا بودن شاخص کیفی هوا بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، اولین جلسه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا در سال جاری در استانداری تهران برگزار شد. زهره عبادتی معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره مصوبات این جلسه گفت: «در این نشست مقرر شد همه دستگاه‌های عضو کارگروه ضمن لحاظ وظایف مشخص شده در دستورالعمل اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی در شرایط اضطرار آلودگی هوا مربوط به وضعیت نارنجی یا همان ناسالم برای گروه‌های حساس، نسبت به اجرای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده اقدام لازم را به انجام برسانند.» او با اشاره به اینکه هماهنگی لازم برای جلوگیری از هرگونه پسماندسوزی با فرمانداری‌ها از جمله این مصوبات بود، افزود: «جلوگیری از تردد تمامی موتوسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی توسط پلیس راهور و همچنین کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس‌های درون شهری در پایانه‌های حمل و نقل از سوی شهرداری تهران از دیگر تصمیمات این نشست بود.» به گفته معاون محیط زیست استان تهران در این جلسه همچنین مقرر شد نظارت بیشتری بر مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و شهرداری تهران صورت پذیرد. او کاهش یا جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی تشدید کننده آلودگی هوا توسط شهرداری تهران را از دیگر مصوبات این نشست برشمرد و تصریح کرد: «استقرار پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر با جانمایی در مناطق پرتردد و نیز پایش ویژه و شناسایی منابع آلاینده هوا توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از جمله تصمیمات دیگر این نشست بود.» بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفی هوای تهران، با وزش باد مؤثر تا ساعات پایانی چهارشنبه ( ۱۲ آبان ماه) از غلظت ذرات معلق کاسته می‌شود و به‌تبع آن برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.
کرج، اصفهان و خوزستان هم آلوده شد
اما دیروز آلودگی فقط مسئله تهران نبود. اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌داد، در همسایگی تهران، سه ایستگاه قرمز و چهار ایستگاه نارنجی در استان البرز نشان از حاکمیت آلودگی در بسیاری نقاط این استان داشت. همچنین در خوزستان، ایستگاه‌های شوشتر و نادری در وضعیت قرمز و 11 ایستگاه دیگر در وضعیت نارنجی (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار داشتند. در استان اصفهان نیز ایستگاه‌های پایش آلودگی هوای کاوه، احمدآباد و جِی وضعیت را ناسالم برای همه نشان داده و 10 ایستگاه دیگر نارنجی بودند. ایستگاه شهر میانه در آذربایجان‌شرقی نیز شرایط را ناسالم برای همه نشان می‌داد. آلاینده شاخص در این استان‌ها ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون گزارش شده است. این میان بر اساس اطلاعات همین سامانه ایستگاه زابل در سیستان‌وبلوچستان با رنگ قهوه‌ای (خطرناک) عدد 500 را نشان می‌داد. آلاینده شاخص در این ایستگاه ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بوده که نشان از برخاستن گردوغبار داشت.
از سوی دیگر در ساعت 17، مشهد نیز به شهرهای آلوده اضافه شد به طوری که بر اساس اطلاعات سامانه، سه ایستگاه خاقانی، کریمی و خیام شمالی وضعیت را قرمز و چهار ایستگاه دیگر شرایط را ناسالم برای گروه‌های حساس نشان می‌دادند

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *