پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سهم ۹درصدی صنعت گردشگری در گرمایش جهانی

دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی کشور در گفت و گو با «پیام ما» اعلام کرد

سهم ۹درصدی صنعت گردشگری در گرمایش جهانی





سهم ۹درصدی صنعت گردشگری در گرمایش جهانی

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۷

سومین دورۀ جشنوارۀ جایزۀ ملی وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکار، با مشارکت معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حمایت دستگاه‌های فرابخشی حوزۀ محیط‌زیست و انتخاب برترین‌های محیط‌زیست، یکشنبه هشتم مهرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی کشور در گفت و گو با «پیام ما» با اشاره به محوریت گردشگری سبز در این دوره از نشان ملی وجدان محیط‌زیست از سهم ۹درصدی صنعت گردشگری در گرمایش جهانی، گفت.

«محمد جهانشاهی» دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی کشور، با اشاره به جزئیات برگزاری این نشان ملی گفت: سومین دورۀ جایزۀ ملی وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکارها از نگاه مردم، ۸ مهرماه و هم‌زمان با مناسبت‌های روز جهانی گردشگری برگزار خواهد شد.  رویکرد دورۀ سوم این جایزه و نشان، تقویت جایگاه گردشگری سبز در صنعت گردشگری کشور است. این جایزه که اهداء آن توسط انجمن مردم‌نهاد محیط‌‌زیست «شایان» از سال ۱۴۰۱ آغاز شده، اشخاص حقیقی و حقوقی که در سطحی بالاتر از تعهدات و الزامات قانونی، عملکرد و رویکردی محیط‌زیستی دارند را، هدف‌گذاری کرده است.   

به‌دلیل سن بالای بخش زیادی از تأسیسات اقامتی کشور و همچنین عدم توجه به اصول پایداری در مراحل طراحی و ساخت و بالابودن قیمت تجهیزات کم‌مصرف و هزینه‌های بازسازی، شاهد شرایط نامناسبی در مدیریت منابع صنعت گردشگری کشور هستیم و این شرایط هزینه‌های سنگینی را به این بخش تحمیل می‌کند

او افزود: با توافق انجام‌گرفتۀ ادارۀ کل گردشگری داخلی و دبیرخانۀ کمیتۀ ملی طبیعت گردی با  دبیرخانۀ این رویداد، قرار شده در دورۀ سوم ، تمرکز بیشتری بر گردشگری سبز و پایدار باشد و فعالان این حوزه در کنار سایر کسب‌وکارها، مورد توجه جدی‌تری واقع گردند. هدف از این ابتکار، تقویت اصول و نگرش‌های سبز در فضای صنعت گردشگری کشور است؛ مقوله‌ای که باتوجه‌به تغییروتحولات جهانی و شرایط اقلیمی و اقتصادی کشور ما، نیازمند توجه جدی‌تر است. 

جهانشاهی با بیان این نکته که صنعت گردشگری سهمی ۹درصدی در گرمایش جهانی دارد و سهم هتل‌ها در زنجیرۀ تأمین خدمات این صنعت، بیشتر از سایر بخش‌هاست، اضافه کرد: از سال گذشته، گام‌های اولیه را در رابطه با توسعه و ترویج گردشگری سبز برداشته‌ایم و در این رابطه تفاهم‌نامه‌هایی با نهادها و بخش‌های مؤثر از جمله وزارت نیرو در بخش‌های مربوط به آب و فاضلاب و انرژی‌های تجدیدپذیر، شرکت ملی گاز، جامعۀ حرفه‌ای هتل‌داران و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور داشته‌ایم و نیز زمینه‌هایی برای همکاری و مشارکت دیگر نهادها از جمله برخی شهرداری‌ها و صندوق ملی محیط‌زیست و بنیاد علوی فراهم آمده است. 

 

درحال‌حاضر شهرهای مشهد و شیراز، به‌عنوان نمونه آزمایشی گردشگری سبز کشور انتخاب شده‌اند که شهر مشهد با داشتن بیش از ۵۰ درصد ظرفیت اقامتی کشور، پیشران این حرکت محسوب می‌شود و هماهنگی‌های لازم بین بخش‌های مختلف و فعالان صنعت گردشگری به‌ویژه بخش‌های اقامتی این شهر، فراهم آمده است.

 

او از هزینه سنگین شرایط نامناسب مراکز گردشگری کشور گفت و بیان کرد: متأسفانه به‌دلیل سن بالای بخش زیادی از تأسیسات اقامتی کشور و همچنین عدم توجه به اصول پایداری در مراحل طراحی و ساخت تأسیسات و مراکز گردشگری و بالابودن قیمت تجهیزات کم‌مصرف و هزینه‌های بازسازی، شاهد شرایط نامناسبی در مدیریت منابع صنعت گردشگری کشور هستیم و این شرایط هزینه‌‎های سنگینی را به این بخش تحمیل می‌کند. به‌طور مثال، یک هتل ۵ ستاره به‌طور متوسط ۵ تا ۷ میلیون تومان در سال به‌ازای هر تخت، هزینه‌های مربوط به انرژی، آب و مدیریت پسماند دارد و برآورد می‌شود سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های مربوط به این بخش در صنعت گردشگری کشور رقم بخورد.     

 

 دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی کشور، با ابراز امیدواری از تغییر رویکرد در زمینۀ گردشگری افزود: رفته‌رفته شاهد تغییر رویکرد در مدیریت منابع و بهینه‌سازی مصرف در گردشگری کشور هستیم، اما همچنان راه درازی در تحقق گردشگری سبز کشور داریم و به همکاری و حمایت‌های جدی نیازمندیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر