پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ممنوعیت استخراج نمک از دریاچه مهارلو

ممنوعیت استخراج نمک از دریاچه مهارلو





ممنوعیت استخراج نمک از دریاچه مهارلو

۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۱

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از ممنوعیت برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو به علت وجود ناخالصی‌های فراوان خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، «عبدالعظیم بهفر» با اشاره به جلوگیری از برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو گفت: این موضوع به واحدهای تولیدی اعلام و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و داروی استان فارس با دادستانی این استان به منظور کنترل برداشت غیرمجاز از دریاچه و تشکیل پرونده تخلفات واحدهای تولیدی پیگیری شده‌است.

او با تاکید بر اینکه نمک خوراکی چه به صورت استخراج‌شده از معادن سنگ نمک، و چه به صورت استخراج‌شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است، افزود: ناخالصی‌ها از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمومیت در بدن انسان اهمیت دارند و یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: براساس نمونه‌برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی، مشخص شد صددرصد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است.

به گفته بهفر، با وجود توصیه‌های علمی و بهداشتی مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه‌شده، هنوز عده‌ای به اشتباه بر این باورند که نمک دریا و نمک‌های رنگی برای بدن مفید است. این درحالیست که نمک دریا در اصل به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود، در صورتی که این موارد نمک‌هایی هستند که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها، از جمله فلزات سنگین است و خطر سرطان‌زایی آن‌ها به اثبات رسیده‌است.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ، ،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر