پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دولت سبز برای بریتانیا

به‌گفتۀ کارشناسان، پیروزی حزب کارگر بریتانیا می‌تواند شروعی برای اقتصاد کم‌کربن باشد

دولت سبز برای بریتانیا

باتوجه‌به سرعت وخامت وضعیت در سطح جهان، ضروری است که دولت جدید محیط‌زیست را در اولویت قرار دهد





دولت سبز برای بریتانیا

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۲۶

|پیام ما| با مشخص شدن پیروزی حزب کارگر در انتخابات، کارشناسان می‌گویند که این انتخاب می‌تواند شروعی برای تبدیل بریتانیا به اقتصاد و جامعه‌ای سبز و کم‌کربن باشد. به‌گفتۀ «صلح سبز»، تحرکات محافظه‌کاران در حوزۀّ محیط‌زیست به بدترین شکست انتخاباتی‌شان در دوران مدرن بدل شد. حزب سبز همچنین قوی‌ترین عملکرد خود را در انتخابات سراسری تا به حال داشت و تعداد نمایندگان خود را در پارلمان چهار برابر کرد و همین هم دلیلی است که به‌گفتۀ کارشناسان و فعالان مبارزات انتخاباتی، «کا‌یر استارمر» نخست‌وزیر جدید، مأموریتی قوی یافته تا در مورد حفظ محیط‌زیست اقداماتی جسورانه انجام دهد.

«وابستگی به نفت و گاز باعث بحران در هـزینه‌هـای زنـدگی شـده است. «ریـشی سـوناک»، بـا تـأخیـر و آسیـب رسـاندن به سیاست‌هـای انـرژی پـاک کـه مـی‌تواند صورت‌حسـاب‌های انرژی را کاهش دهد، محافظه‌کـاران را علـیه همـۀ خـانواده‌های بریـتانیا قـرار داد. ایـن یک اشتباه سیاسی فاجعه بار بـود.» ایـن را «اد متیو»، مدیر کمپین در اندیشکدۀ «E3G» می‌گوید و در ادامه اضافه می کند که استارمر باید به تعهداتی که در مانیفست‌اش آورده، عمل کند. «از بریتانیا خواسته شده تا به یک «ابرقدرت انرژی پـاک» تبدیل شود. استارمر اکنون یک مأمـوریت عمـومی تـاریخی بـرای تـسریع اقـدامات اقـلیمی، سـرمایه‌گذاری در صنایع مدرن و بازگرداندن رهبری اقلیم به بریتانیا دارد.» 

به گزارش «گـاردین»، «مایک چایلدز» مدیر سـیـاســت‌گـذاری در «Friends of the Earth» هم بر تغییرات شـدید آب و هوایی اخیر تأکید کرد و گفت: «این تغییرات نشان داد که دولت جدید کارگر بایـد فوراً وارد عمل شود. باتوجه‌به سرعت وخامت وضعیت در سطح جهان، با توفان مرگباری که در کارائیب درحال رخ دادن اســت، آتــش‌سـوزی‌های جنگلی بار دیگر در کالیفرنیا درحال شعله‌ور شدن هستند، کشاورزان در بریتانیا در تلاش برای کـشـت مـحصـولات زراعـی پـس از زمستانی بی‌سابقۀ مرطوب هستند و در این شـرایط ضـروری اسـت کـه دولـت جـدیـد، محیط‌زیست را در اولویت قرار دهـد.»

همۀ تلاش‌ها برای ایجاد جنگ‌های فرهنگی از بحران‌های اقلیمی و طبیعت در هجده ماه گذشته، اندکی به محافظه‌کاران کمک نکرد و این درس بسیار مهمی برای همۀ طرف‌هاست. همۀ نظرسنجی‌ها نشان داد که محیط‌زیست در دستور کار عمومی قرار دارد و رهبران سیاسی ما از آن استفاده نکرده‌اند، که حزب کارگر باید این را بیاموزد

«ادوارد دیوی» رئیـس انستیتـوی منـابع جهانی بریتانیا هم بر قدرت گرفتن بریتانیا در این زمینه تأکید کرده و گفت: «حزب کارگر نه‌تنها در اصلاح سیستم انرژی و پایۀ صنعتی بریتانیا، بلکه در صـحنۀ جهانی نیز می‌تواند رهبری را بـر عهده بـگیرد. این یک فرصت فوق‌العاده و همچنین مسئولیتی مبرم برای دولت جدید است تـا بـه شهـروندان خود و همچنین به جهان نشـان دهـد کـه یک‌بار دیگر رهبر بودن در کنترل تغییـرات آب و هوا، توسعه و طبیعت، به چه معناست.»

 

 وظـایف حـزب کـارگر بـرای هـم‌سویی با محیط‌زیست

از جمله وظایف حزب کارگر در این زمینه شامل اصلاح برنامه‌ریزی برای فعالیت مزارع بادی‌خـشکی در انگـلستان، تـقویت مزارع خورشیـدی و امکان اتـصال به شبـکه خواهد بود. حـمل‌ونـقل عمومی بیـشتر، افزایش جذب پمپ‌های حرارتی و عایق‌سازی خانه، همگـی کلیـد خـواهد خـورد. هـمچنین باید «انـتقـالی عادلانه» برای کمک به کارگـران در صـنایع وابسته به سوخت فـسیـلی وجـود داشـته بـاشـد تـا بــه ســمت مـشاغل در بخـش‌های پـاک‌تر حرکت کـنند. محـیط طبیعی بریتانیا نیز در وضعیت وخیمی قرار دارد؛ فــاضلاب در رودخـانه‌ها و سـواحل گسترده است و آلودگی هوا جان ۳۶ هزار نفر در سـال را به مخاطره انداخته و جمعیت حیـات‌وحش هم به‌شـدت رو به کاهش است. «باب وارد» مـدیر سیاست در مؤسسۀ «گرانتهام»، در مورد تغییرات آب و هوا در دانشکدۀ اقتـصاد لنـدن می‌گوید: «این امر مستلـزم یک استـراتـژی دقـیق و سریع در مورد چـگونگی دسـتیابی بریـتانیا به هدف الزام‌آور قانونی خـود، یعنی انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است. حزب کارگر به یـک نقشۀ راه روشن در چند ماه آینده برای چـگونگی کربن‌زدایی بخش برق تا سـال ۲۰۳۰ نیـاز دارد؛ این مورد یک هدف بسیار جاه‌طلبانه است که نیازمند تلاش مـلی اسـت.» «آریـبا حمـید» مدیر اجرایی صـلـح سبـز، از اسـتارمـر خـواسـت تا «از فرصـت‌هـای احیاء اقتـصادی و اسـتقلال انرژی» کـه توسط انرژی‌های تجدیدپذیر و مشاغل سبز ارائه می‌شود، استفاده کند. 

حزب کارگر به یک نقشۀ راه روشن در چند ماه آینده برای چگونگی کربن‌زدایی بخش برق تا سال ۲۰۳۰ نیاز دارد؛ این مورد یک هدف بسیار جاه‌طلبانه است که نیازمند تلاش ملی است

ایـن درحـالی‌اسـت کـه قبـل از انتخابات، نشانه‌هایی وجود داشت که برخی از افراد با نفوذ در رده‌های بالای ماشین انتخاباتی کارگر دربارۀ وعده‌های کربن صفر این حزب تردید داشتند. گفته می‌شود که «پت مک فادن» و «مورگان مک سوینی»، مدیران ارشد کمپین استارمر، نقش مهمی در کاهش تعهد دیرینه برای سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد پوندی در سال در اقتصاد سبز داشتند، که تقریباً در ماه فوریه به نصف کاهش یافت. به‌گـفتۀ «کـریگ بـنـت» مـدیر اجـرایـی «Wildlife Trusts»، نتیجۀ انتخابات به‌طور قـاطع ثـابت کرد کـه «تلنگر زدن» در مورد مسائل محیط‌زیستی، یک راه‌حل برای مردم بود. او به گاردین گفت: «همۀ تلاش‌ها برای ایـجاد جنـگ‌های فـرهنـگی از بحران‌های اقلـیمی و طـبـیعت در هـجده ماه گذشته، انـدکـی به محـافظه‌کاران کمک نکرد و این درس بسیار مهمی برای همۀ طرف‌ها است. همۀ نظرسنجی‌ها نشان داد که محیط‌زیست در دسـتور کـار عمـومی قـرار دارد و رهبران سیاسی ما از آن استـفاده نکرده‌اند. … 

 

حزب کارگر باید این را بیاموزد.»  حزب محافظه‌کار همچنین در بسیاری از زمینه‌ها نمایش قوی داشت و کرسی‌های نسبتاً کمی را به دست آورد؛ اما در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه دوم شد. ایـن حـزب صـراحتاً موضعی ضد شبکۀ صفر دارد و بسـیاری از نـامزدهای آن علم بحـران آب و هـوا را انـکار کـرده‌اند. متیو از E3G، گفت که طرف‌های دیگر نباید از این نتیجه‌گیری کنند که گرایش قوی ضد شبکۀ صفر در بین عموم مردم بریتانیا وجود دارد. او گفت: «نظرسنجـی‌ها نشان می‌دهد که افرادی که به اصلاحـات رأی می‌دهند، عمدتاً به مهاجرت رأی می‌دهند؛ این چیزی است که واقعـاً آن‌ها را تشویق می‌کنـد.» او اما نگـران اسـت کـه گـروه جـدید نـمایندگان اصلاحات، ممـکن است بر حـزب محافظه‌کار فشار آورده و «جنگ فرهنــگی» را بـر سر بحران آب و هوا پیش ببرد. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر