پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همکاری سه‌جانبه درخصوص حدنگاری اراضی کشاورزی

همکاری سه‌جانبه درخصوص حدنگاری اراضی کشاورزی





همکاری سه‌جانبه درخصوص حدنگاری اراضی کشاورزی

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۹

معاون رئیس قوه قضائیه از حدنگاری ۷۰ درصدی اراضی کشاورزی خبر داد و بر لزوم تعامل ارگان‌های دخیل برای اتمام این پروژه و مستندسازی اراضی برای کاهش اختلافات قضایی تأکید کرد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، اولین نشست مشترک سه‌جانبه با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس سازمان امور اراضی کشور با موضوع اجرای حدنگاری در اراضی کشاورزی و تسهیل در صدور اسناد کشاورزی برگزار شد. 

«بابایی»، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درخصوص لزوم برگزاری این نشست گفت: متولی حدنگاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است، اما اتمام این مهم نیازمند تعامل ارگان‌های ذی‌مدخل در حدنگاری است و خوشبختانه با تعامل صورت‌گرفته و اقدامات مشترک از آمار ۴ درصد صدور اسناد اراضی کشاورزی طی سالیان گذشته، اکنون به حدنگاری ۷۰ درصدی اراضی کشاورزی رسیده‌ایم.

او با تأکید بر مسئولیت شرعی و حقوقی آرای صادره در قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و قانون ساماندهی ادامه داد: صدور آراء در قانون تعیین تکلیف و ساماندهی، در واقع حکمیت و قضاوت ثبتی است که مستندسازی این اراضی در قوانین فوق باعث کاهش نزاع و اختلافات ملکی می‌شود.

«مهیار نورعلی»، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز از حمایت‌های «سلیمی»، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در این زمینه قدردانی و عنوان کرد: اجرای قانون حدنگار یک تکلیف ملی است. به همین دلیل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در کنار سازمان ثبت اسناد و املاک از اجرای آن حمایت می‌کند و تاکنون ابلاغیه‌های متعددی در این زمینه از سوی رئیس سازمان صادر شده‌است.

او ادامه داد: خوشبختانه در برخی از استان‌ها شاهد پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی هستیم و از ظرفیت دهیاران برای اعتمادسازی مردم در این امر استفاده خواهیم کرد.

نورعلی افزود: مزایای صدور سند باید برای مردم تبیین شود تا در کنار آن با کسب آمار دقیق از مالکیت زارعین و کشاورزان بتوانیم برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های موجود را داشته باشیم.

«افلاطونی»، رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز با حمایت از اجرای قانون حدنگاری بیان کرد: تعیین تکلیف اراضی زیر حد نصاب و قابلیت صدور سند با هر مساحت، منع نقل و انتقال عادی، قید کاربری کشاورزی در سند و سوابق ثبتی و پاسخگویی برخط به استعلامات، از مزایای اجرای قانون است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، او خواستار تشکیل کمیته راهبری و راهبردی و تصویب دستورالعمل اجرایی مشترک در این زمینه شد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی:

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است

محبوب‌ترین تورهای ترکیه کدامند؟

محبوب‌ترین تورهای ترکیه کدامند؟

جست‌وجوی هویت ماناها

کاوش دهم آغاز شد

جست‌وجوی هویت ماناها

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

معاون گردشگری کشور خبر داد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

دست‌بافته‌های ارغوانی

قدمت «ارغوان‌بافی» با ترکه‌های درختان خودروی ارغوان در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

دست‌بافته‌های ارغوانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر