پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنزل نداشته‌ایم

جوابیه اداره کل محیط زیست فارس به بیانیهٔ تشکل‌های محیط زیست

تنزل نداشته‌ایم

هیچگونه تخلف و عددسازی در سرشماری حیات وحش وجود نداشته و در صورت صلاحدید مسئولان از بازشماری حیات وحش استقبال می‌کنیم





تنزل نداشته‌ایم

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۱۹

|پیام ما| چندی پیش شماری از تشکل‌ها و فعالان محیط زیست فارس در بیانیه‌ای از عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس انتقاد کرده بودند. اکنون این اداره‌کل در واکنش به بیانیهٔ فعالان محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس جوابیه‌ای را به روزنامه ارسال کرده است. «پیام ما» بدون هیچ دخل و تصرفی متن کامل این جوابیه منتشر می‌کند.

در واکنش به فعالان محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس، در پی انتشار بیانیهٔ اخیر برخی از تشکل‌های محترم مردم‌نهاد، لازم می‌دانیم توضیحات و شفاف‌سازی‌هایی را جهت تنویر افکار عمومی ارائه دهیم.
پاسخ به چالش‌های مطرح‌شده:

ارتقای سطح حفاظتی مناطق
اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس، در راستای وظایف ذاتی خویش ۵ منطقه پیشنهادی جدید را ضمن مکاتبه با اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان و اداره کل صمت مبنی بر داشتن حداقل تعارض با فعالیت‌های جوامع انسانی داخل و پیرامون منطقه معرفی کرده است. درنتیجه پیگیری‌های صورت گرفته مکاتبه‌ای از دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق با ریاست شورای جنگل‌، مرتع و آبخیزداری (شماره ۵۶۷۲۵/۴۳۰/۱۴۰۲مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲)انجام داده که جهت بررسی و طرح در جلسه شورایعالی ارسال شده است. از ۵ منطقه فوق الذکر برای دو منطقه شکار ممنوع کوه قلات و تنگ‌سرخ و منطقه شکار ممنوع «کوه هوا و تنگ‌خور» موافقت وزارت صمت گرفته شده و در مرحله پیگیری به منظور کسب موافقت منابع طبیعی استان می‌باشد. (مستندات و مکاتبات موجود است.)

پارک ملی بمو
با وجود مشکلاتی که در خصوص اراضی پارک ملی بمو از دیرباز وجود داشته و دارد با توجه به اینکه با گسترش شهرها متاسفانه تعرض به عرصه‌های محیط زیستی روبه‌فزونی‌ست و شهر جدید صدرا نیز که مجاور پارک ملی بمو است از این قاعده مستثنی نیست، تمامی عرصه‌های تخریب شده و تصرف‌ها مربوط به بیش از یک دهه پیش و دوره‌های مدیریتی قبل بوده است با برنامه‌ریزی و مدیریت انجام شده و ازجان‌گذشتگی، محیط‌بانان سخت‌کوش حفاظت از عرصه و زیستگاه‌های پارک ملی بمو به‌طور مستمر پیگیری می‌شود که افزایش شمار حیات وحش شاهد این ادعاست. همچنین با همکاری دستگاه قضایی و یگان حفاظت محیط زیست با زمین‌خواری در این منطقه برخورد شده و از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده است. (مستندات قلع و قمع و رفع تصرف ها موجود است.)

رها‌شدگی و تخریب و تصرف معادن
لازم به توضیح است در دو سال اخیر مجوز واگذاری جدید معدنی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان داده نشده است .

نظارت بر صنایع
اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس از زمان شروع فعالیت این صنایع، آنها را تحت نظارت و پایش مستمر قرار داده و در صورت مشاهده هرگونه آلودگی، اقدامات قانونی لازم را انجام داده است. اداره کل حفاظت محیط زیست، اقدامات متعددی در راستای وظایف قانونی خود برای کنترل و کاهش آلودگی‌های صنعتی در شهرستان‌های زرقان و مرودشت انجام داده است که اهم آنها به شرح زیر است: ابلاغ اخطاریه‌های محیط‌زیستی پیگیری مواد قانونی مرتبط با حفاظت از محیط زیست، طرح شکایت در مراجع قضایی، قرار دادن واحدهای آلاینده در لیست عوارض آلایندگی، مخالفت با صدور مجوز افزایش ظرفیت یا توسعه واحدهای صنعتی آلاینده، انتقال واحدهای آلاینده وفق ماده ۱۴ قانون هوای پاک، همچنین موضوع انتقال سایر واحدهای صنعتی آلاینده در دستور کار قرار گرفته و مصوباتی در این خصوص صادر شده است. (تمامی مکاتبات و مستندات موجود است.)

نظارت بر پروژه‌های عمرانی
صدور مجوز برای پروژه‌های عمرانی با دقت و بررسی دقیق انجام می‌شود و ارزیابی‌های محیط‌زیستی به‌طور کامل صورت می‌گیرد. محیط زیست فارس تا کنون با تمامی پروژه‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست محیطی مخالفت کرده است. توجه شما را به ادوار گذشته جلب می کنیم که پروژه‌هایی چون جاده کشی در مناطق تحت مدیریت از جمله سپیدان، ارژن و پریشان در دوره‌های مدیریتی قبل انجام شده است که در این دوره مدیریتی هرگز چنین مجوزهایی در مناطق تحت مدیریت صادر نشده است.

شفافیت مالی
کلیه فعالیت‌های مالی این اداره‌کل در چارچوب قوانین بوده و توسط دستگاه‌های نظارتی متعدد رصد می‌شود.

ارتباط با صنایع
روابط با صنایع استان در چارچوب قانون و با هدف حفظ محیط زیست انجام می‌شود. و در صورت بهره‌گیری از ظرفیت صنایع به منظور رشد و ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی شفافیت کامل وجود دارد.

مدیریت منابع انسانی
انتصاب در سازمان بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص انجام ‌می‌شود و هرگونه جابجایی و انتصاب‌ها با اخذ تاییدیه از دستگاه‌های نظارتی و ذیربط انجام شده است. با این حال این اداره کل تنها در چند مورد جابجایی داشته که ممکن است به علت ایجاد مشکلات کاری، باند‌بازی و راندمان پایین کار اتفاق افتاده باشد که در هر مدیریتی غیرقابل انکار است. لذا محور تصمیم‌گیری شخص یا اشخاص نبوده و همواره حفظ زیست بوم در اولویت تصمیمات مدیریتی است.

سوابق مدیریتی مدیر کل حفاظت محیط زیست
مدیر‌کل حفاظت محیط زیست فارس از نیروهای با سابقه محیط زیست بوده که از ابتدای ورود به عنوان دانشجوی بورسیه سازمان محیط زیست و با تحصیلات تخصصی در حوزه محیط زیست از ابتدا تا‌کنون بوده و پله‌های مدیریتی را نیز گام به گام به صورت عملیاتی و اجرایی طی نموده است. وی پیش از این هم نزدیک به ۶ سال سابقه موفق مدیریتی در استان دیگر داشته و همواره در راستای اهداف سازمانی از مجموعه محیط زیست با تمام توان دفاع کرده است که از جمله می‌توان به نجات موفق دو محیط بان اعدامی از پای چوبه دار با رای قطعی دیوان اشاره نمود.
در‌خصوص درجه اعتبار محیط زیست فارس نیز اگر جانب حق و انصاف را رعایت کنیم نه تنها تنزلی وجود نداشته بلکه حتی با توجه به مستندات از جمله ارتقاء شاخص‌های اختصاصی، مدیریت مناطق، جلوگیری و رفع تصرفات، جلوگیری از صید و شکار جزو استان‌های برتر و پیشرو بوده به نحوی که به لطف پروردگار و تلاش جمعی حائز رتبه برتر و اخذ نمرهٔ کامل در جشنواره استانی شهید رجایی در سال ۱۴۰۱ شده و در سال جاری لوح سپاس را دریافت نموده است.

تعامل با نیروهای مردمی و تشکل های مردم نهاد
تعامل و همکاری با نیروهای مردمی و تشکل‌های محیط‌زیستی از اولویت‌های این اداره کل است و معرفت و شناخت ظرفیت تشکل‌ها نیز باید بر اساس نشست‌ها، همفکری و تعامل ها بروز و ظهور نماید که در این راستا این اداره کل نشست‌های منظم فصلی با سازمان های مردم نهاد داشته که منجر به همکاری در عرصه فرهنگ‌سازی محیط زیستی و بیان مشکلات شهرستان‌ها شده است (این جلسات نیز در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مرداد، آبان و اسفند 1401 و در ماه‌های خرداد، تیر، شهریور و دیماه 1402 انجام شده است.) و مدیریت اداره همواره در جلسات بر ارائه پیشنهادات سازنده و ضابطه‌مند و ارائه طرح‌ها و اقدام از طریق برنامه‌های مدون و عملیاتی تاکید کرده است و همچنان منتظر پیشنهادات آنان می باشد. همچنین به منظور مردمی سازی محیط زیست افتتاح 26 خانه محیط زیست در استان فارس(در شهرهای شیراز، نی‌ریز، فیروزآباد، داراب، کازرون، لامرد، مهر، پاسارگاد، استهبان، ارسنجان) از سال ۱۴۰۱ تا‌کنون را داشته است و در بخشی دیگر از اقدامات، ۶ ساعت آموزش قوانین و مقررات شکار و صید، آشنایی با حیات وحش و حفظ تنوع زیستی، جلب حمایت شکارچیان و مشارکت در حفاظت در راستای کاهش شکار غیر مجاز در مناطق تحت مدیریت (آموزش ۲۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ و ۳۶۵ نفر در سال ۱۴۰۲) از تلاش های این اداره کل می‌باشد.
درخصوص انشقاق تشکل‌ها گرچه پیش از حضور مدیر کل فعلی در این جایگاه، شکاف‌هایی در بدنه سازمان های مردم نهاد مشاهده می‌شد اما همواره برای حل مشکلات و تنش‌های موجود بین تشکل‌های مردم نهاد تلاش شده که استقبال چندانی نشده است. با این حال همچنان مشتاقانه و صمیمانه دست دوستداران واقعی محیط زیست را می‌فشاریم و منتظر حضور گرم آنان در برنامه‌های محیط زیستی هستیم.

بازدید از شهرستانها و واحدهای تابعه
بازدید از شهرستان‌ها و واحد‌های تابعه و مناطق در راستای انجام شرح وظایف سازمانی است و بررسی موضوعات محیط زیستی و پیگیری مسائل و مشکلات از نزدیک و به صورت چهره به چهره با محیط‌بانان و کارکنان ضرورت دارد و اینگونه بازدید‌ها از ابتدای حضور مدیر‌کل در فارس انجام شده و مقطعی یا مربوط به زمان خاصی نمی‌باشد و بدون شک موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه در کارکنان خواهد شد. در خصوص جمع‌آوری امضا و حمایت محیط‌بانان نیز، مدیر‌کل هیچ نیازی به حمایت نیروها در قالب فرمتی که ادعا نموده‌اند، ندارد و باوری هم به چنین اقداماتی وجود ندارد اگر احتمالا از سوی محیط بانان اقداماتی از شعف دل در پاسخ به پیگیری‌های مدیر‌کل انجام شده باشد نیز، ضمن قدردانی از آنان این شیوه مورد تایید مدیر کل نمی‌باشد.

سرشماری حیات‌وحش
آمار حیات وحش نه تنها کاهشی نبوده که رشد میانگین آمار حیات وحش استان افزایشی است (کاملا قابل استناد و مبرهن است) سرشماری حیات‌وحش با دقت و بر اساس روش‌های علمی انجام می‌شود. و در صورت نیاز جهت همکاری، از تشکل‌های مردم نهاد کمک گرفته می‌شود و بی شک می‌دانید که مدیریت مناطق همواره با ادارات کل محیط زیست بوده و حضور تشکل‌ها به صورت داوطلبانه خواهد بود. و قاطعانه اعلام می‌کنیم که هیچگونه تخلف و عددسازی در این زمینه وجود نداشته و در صورت صلاحدید مسئولان ذیربط سازمان محیط زیست از بازشماری حیات وحش استقبال خواهیم کرد و ادعای ما به طور کامل قابل اثبات و راستی آزمایی است.

احیای تالاب‌ها
برنامه‌های احیای تالاب بختگان و سایر تالاب‌های استان با حمایت استاندار محترم با جدیت در حال پیگیری است. همچنین از سنوات گذشته اعتبارات ملی که به استان ابلاغ شده با محوریت تشکل‌های مردم‌نهاد به منظور طرح‌های آموزشی و معیشتی در تالاب‌های بختگان و پریشان هزینه شده است که از مجریان طرح (تشکل‌ها) در خصوص اثربخشی آن باید سوال شود.
اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن احترام به تشکل‌ها در بیان نظرات خود، به شدت اتهامات و توهین‌های مطرح شده در بیانیه اخیر را محکوم کرده و معتقد است که نقد و نظر باید در چارچوب احترام متقابل و حفظ شان و منزلت طرفین صورت گیرد.
این اداره کل از تمام تشکل‌ها و فعالان محیط زیست دعوت می‌کند با ارائه نظرات و پیشنهادات خود، ما را در مسیر حفظ و احیای محیط زیست استان فارس یاری رسانند. امیدواریم با تعامل و همدلی همه آحاد جامعه، بتوانیم شاهد محیط زیستی سالم و پایدار برای نسل‌های آینده باشیم.
با احترام به همه دوستداران واقعی و بی ادعای محیط زیست

خواستار تغییر مدیریت هستیم

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر