بایگانی مطالب: انرژی
مدیرعامل شرکت ملی مس: وضعیت پروژههای توسعهای مجتمع مس شهربابک مطلوب است
دکتر سیدمصطفی فیض، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، سهشنبه ۱۸ شهریورماه در بازدید از مجتمع مس شهربابک و جلسه تولید این مجتمع، وضعیت پروژههای توسعهای را مطلوب ارزیابی کرد و توسعه را رمز حیات شرکت ملی مس دانست.
ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر ایران از ۲۲۱۶ مگاوات عبور کرد
در چارچوب پویش ملی «ایران آباد» و با حضور عباس علیآبادی وزیر نیرو، بهرهبرداری از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در هشت استان کشور آغاز شد و ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر ایران به بیش از ۲۲۱۶ مگاوات رسید.
بهرهبرداری از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۸ استان کشور آغاز شد
در چارچوب پویش ملی «ایران آباد» و با هدف کاهش ناترازی انرژی، آیین بهرهبرداری از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در هشت استان کشور سهشنبه ۱۸ شهریورماه با حضور عباس علیآبادی، وزیر نیرو، برگزار شد.
بهرهبرداری از نخستین شبکه داخلی سوخت پالایشگاهی در کشور
نخستین شبکه داخلی سوخت پالایشگاهی کشور با هدف پایش دقیق مصرف، مدیریت اقتصادی انرژی و بهینهسازی سبد سوخت، در پالایشگاه تهران طراحی و بهرهبرداری شد. این شبکه زیرساختی امن و سریع برای تبادل دادههای مرتبط با سوخت در بستر داخلی پالایشگاه ایجاد کرده است.
عامل اصلی ناترازی برق در دهه اخیر
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به دلایل ناترازی گسترده برق در دهه اخیر گفت: توقف چرخه سرمایهگذاری در تولید و اجرای ناقص قوانین مصوب مجلس، مهمترین عوامل وضعیت فعلی شبکه برق کشور بوده و بخشی از این بار به ناچار بر دوش مشترکان خانگی و صنعتی گذاشته شده است.
بی تعهدی صنایع انرژی بر در احداث نیروگاه
صنایع بزرگ انرژیبر کشور از جمله فولاد، مس، پتروشیمی و پالایشگاهها با وجود تعهدات قانونی برای احداث نیروگاههای خودتأمین، تاکنون تنها بخش کوچکی از این پروژهها را اجرایی کردهاند؛ موضوعی که به گفته مجری طرح توانیر، فشار سنگینی بر شبکه برق وارد کرده و چالشهای ناترازی را افزایش داده است.
افزایش ۲ میلیونی ظرفیت ذخیرهسازی ستاره خلیجفارس
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیجفارس از احداث دو مخزن ذخیرهسازی یک میلیون بشکهای خبر داد و گفت: با ساخت این مخازن، ظرفیت ذخیرهسازی خوراک بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان ۲ میلیون بشکه ارتقا یافت.
نیروگاه خودتأمین یا اتلاف سرمایه؟
قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۴، صنایع فولاد، سیمان، آلومینیوم، مس و فلزات اساسی، کانیهای فلزی و غیرفلزی، پالایشگاهها، پتروشیمیها و صنایع شیمیایی، مجموعاً ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بسازند تا برای تأمین برق خودشان نیاز به شبکه سراسری نداشته یا وابستگیشان به شبکه سراسری حداقل شود. اما اکنون کل نیروگاههای ساختهشده در این بخش فقط دو هزار مگاوات و بازدهی آنها در حد ۳۴ تا ۳۵ درصد است. «آرش نجفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، معتقد است ورود مستقیم صنایع که هیچ تخصصی در نیروگاهسازی و نیروگاهداری ندارند، به این حوزه، باعث کاهش راندمان و اتلاف منابع شده است. او و «حمیدرضا صالحی»، رئیس هیئتمدیره انجمن ساتکا، میگویند مسیر دولت از ابتدا اشتباه بوده و سیاستهای ضعیف و نادرست، بهجای حمایت، صنایع را سردرگم کرده و سرمایهها را هدر داده است؛ اصلاح فوری سیاستهای حمایتی و قیمتگذاری و ورود سرمایهگذاران متخصص تنها راه بازگرداندن اعتماد و تحقق توسعه پایدار انرژی است.
انعقاد تفاهمنامه همکاری ساتبا و بانک ملت برای اعطای تسهیلات احداث نیروگاههای خورشیدی
تفاهمنامه همکاری مشترک میان ساتبا و بانک ملت برای پرداخت تسهیلات احداث نیروگاههای خورشیدی امضا و مبادله شد.
تجهیز بزرگترین شهرک صنعتی کشور به نیروگاه خورشیدی
مدیرکل دفتر هماهنگی شبکه، سنجش و پایش تولید انرژی ساتبا گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، تا پیش از شروع فصل زمستان، تامین بخشی از برق مورد نیاز شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی کشور از انرژی خورشیدی آغاز خواهد شد.
