بایگانی مطالب: منابع طبیعی

اعتبارات منابع طبیعی کشور ۴۲ درصد افزایش می‌یابد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و مدیریت سازمان منابع طبیعی کشور گفت: اعتبارات ۱۴۰۴ این سازمان برای نخستین بار ۴۲ درصد افزایش یافت.

چگونه «خانه‌تکانی» سبز باشد؟

با نزدیک شدن به نوروز، سنت خانه‌تکانی اجرا می‌شود اما این سنت دیرینه در صورت رعایت نشدن اصول محیط‌ زیستی می‌تواند به افزایش آلودگی هوا، تولیدزباله و مصرف بی‌رویه منابع منجر شود. بر همین اساس کارشناسان محیط ‌زیست بر ضرورت مدیریت پسماند، استفاده ازمواد شوینده کم‌ضرر و کاهش مصرف آب در خانه‌تکانی تأکید می‌کنند.

مجسمه‌های بازیافتی

در جهان امروز که با بحران‌های محیط‌زیستی مواجه است، هنر پایدار با استفاده از مواد بازیافتی می‌تواند یک راه‌حل خلاقانه و مؤثر باشد. خلق آثار جدید از مواد دورریختنی و بازیافتی؛ در تازه‌ای به دنیای هنر پایدار به روی ما باز کرده است. اینکه چگونه می‌توانیم از مواد دورریختنی آثاری خلق کنیم که هم زیبا باشند و هم به محیط‌زیست کمک کنند، یکی از نوآوری‌های هنری است که نه‌تنها خلاقیت هنرمندان را به نمایش می‌گذارد، بلکه به‌عنوان راهی برای کاهش ضایعات و حفظ منابع طبیعی عمل می‌کند. در هنر پایدار هنرمندان با استفاده از مواد بازیافتی، علاوه‌بر خلق هنری چشم‌نواز و مخاطب‌پسند و ماندگار، نقش مهمی در کاهش ضایعات و جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع طبیعی ایفا می‌کنند. این هنر به ما نشان می‌دهد می‌توانیم از چیزهایی که دیگران آنها را زباله می‌دانند، آثاری خلق کنیم که هم از نظر هنری و هم از نظر محیط‌زیستی ارزشمند باشند. تأثیر و پیام آگاهی محیط‌زیستی این آثار در دنیای مدرن بسیار زیاد و کتمان‌ناپذیر است؛ زیرا خلق هستی از نیستی؛ آگاهی می‌آفریند و آگاهی بستر رشد و بالندگی است

کمبود آب در جهان به ۴۵۸ میلیارد مترمکعب رسید

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که میزان شکاف آب جهانی ( فاصله آب در دسترس و نیاز آبی) به ۴۵۸ میلیارد مترمکعب رسیده است.

کوه رادون تکه‌تکه می‌شود

بادهای موسمی هربار که از غرب به شرق می‌وزند، گردوغبار اکتشاف معدن، روستای امین‌آباد را در خود غرق می‌کند. اهالی امین‌آباد که در ۴۵ کیلومتری شهرضا هستند، از ابتدای امسال با بیل مکانیکی و لودر سنگین در منطقه‌شان روبه‌رو شده‌اند و حالا نگران از بین رفتن کشاورزی، دامداری و پوشش گیاهی منطقه و گیاهانی دارویی که بر روی ۱۰ رشته قنات روستا قرار دارند، هستند. آنها می‌گویند معدن‌کاوی در پنج کیلومتری روستا و تنه به تنه زمین‌های کشاورزی یعنی نابودی شغل آنها به قیمت سود عده‌ای خاص. آنها حتی هنوز به‌درستی نمی‌دانند چه معدنی قرار است آنجا راه بیفتد. به آنها گفته‌اند «سنگ مرمریت سیاه و چیزهای دیگر» اما به گفته عضو شورای روستای امین‌آباد، راه افتادن معدن یعنی خشک شدن ۱۰ رشته قتات منطقه، قنات‌هایی که آب شرب بیش از هزار نفر از اهالی روستا را تأمین می‌کند.

بلوط‌ها را بریدند، حقیقت را دفن کردند

چند درخت در منطقه «دشمن زیاری» قطع شده؟ فعالان محیط‌زیست می‌گویند بیش از ۳۰۰ درخت. در مقابل، عددی که مسئولان عنوان می‌کنند، ۳۵ است. از نظر مدیران استانی عدد ۳۰۰ و بیشتر بزرگنمایی است و رسانه‌ها نباید آن را جدی بگیرند. «بهمن ایزدی»، فعال محیط‌زیست در استان فارس، اما نظر دیگری دارد؛ «حرف که می‌زنیم به فعالان و انجمن‌های محیط‌زیستی انگ می‌زنند و ما را به حاشیه می‌برند. زیستگاه‌های ما در حال از بین رفتن است و انجمن‌ها مانده‌اند چه باید بکنند. شب و روز کارمان شده حسرت و ناراحتی! مردم نگران بلاهایی هستند که بر سر جنگل‌‌ها آوار شده. متخلف با چراغ سبز مسئولان در منطقه «دشمن‌زیاری» بیش از ۳۰۰ درخت کهنسال بلوط را قطع کرده! به رئیس سازمان منابع‌طبیعی هم اطلاع داده‌ایم، اما دریغ از پاسخ!‌ بازرس بفرستند و ببینند ما دروغ می‌گوییم و بزرگنمایی می‌کنیم یا مدیران استانی.»

خشم فعالان از ادعای ترامپ مبنی بر فوریت سوخت فسیلی؛ تالاب‌ها در خطر

فعالان محیط زیست از اقدام دولت ترامپ برای تسریع پروژه‌های سوخت فسیلی خشمگین شده و آن را تلاشی برای دور زدن قوانین محیط‌زیستی و تهدیدی برای تالاب‌ها دانستند.
مناطق مرطوب پارک ملی اورگلییدز در فلوریدا در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴.

تهدید ۲۰ میلیون ایرانی با تشدید بحران دریاچه نمک قم

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار، نسبت به تشدید بحران و خطر تبدیل دریاچه نمک به کانون غبارخیز کشور هشدار داد و گفت: وضعیت منطقه سراجه در مجاورت دریاچه نمک به مرحله بحرانی رسیده است. هر تصمیم نادرست در مدیریت این دریاچه می‌تواند ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را در معرض طوفان‌های گرد و غبار قرار دهد.

لوت، کالا نیست که مصرف کنید و دور بیندازید

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی/که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی» بهمن ایزدی فعال محیط‌زیست با این بیت از سعدی سخنانش را آغاز کرد. مراد ایزدی از «تو» در این بیت می‌تواند دو گزینه باشد؛ «ایران»، «لوت». او دهه‌ها برای حفاظت از طبیعت این سرزمین تلاش کرده و درعین‌حال نقش مهمی در ثبت ملی و جهانی بیابان لوت داشته است. هشتصد و هجدهمین شب از سلسله شب‌های مجلۀ بخارا با همکاری فصلنامۀ صنوبر، پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و انجمن مستندسازان حیات‌وحش و تنوع زیستی به بیابان لوت اختصاص یافت. شبی که در آن اغلب سخنرانان از تلاش‌های ایزدی برای حفاظت از «لوت» گفتند. ایزدی اما گله‌مند از فعالیت‌های تخریبی در این بیابان، مدیران را خطاب قرارداد «مسئولان باید صدای متخصصان و دل‌سوختگان این سرزمین را بشنوند. ما در برابر این میراث مسئولیم؛ این‌ها سرمایه‌های ماندگاری ایران، کالای نیستند که مصرف شوند و از بین بروند.»

دانشگاه‌ها پشت درِ منابع طبیعی

جنگل‌های تحقیقاتی ایران در حال فراموش‌شدن هستند و اگر تلاش‌ها و اقدام‌های دانشگاه‌ها نبود، امروز چیزی به نام جنگل‌های تحقیقاتی در ایران باقی نمی‌ماند. جنگل‌های تحقیقاتی جنگل‌هایی هستند که تحت مدیریت دانشگاه، البته با قرارداد منابع طبیعی محافظت می‌شوند. این جنگل‌ها بخشی از جنگل‌های هیرکانی ایران هستند و تفاوت‌های بنیادی با دیگر عرصه‌های جنگلی شمال ایران دارند؛ چراکه دست‌اندازی، تغییر کاربری و تصرف و شکار در آنها به چشم نمی‌خورد. به‌جای اینها زیستگاه‌هایی امن برای حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد این محدوده‌ها ایجاد شده است؛ به‌گونه‌ای که در بخش کوچک دو هزارهکتاری تحت مدیریت دانشگاه تربیت‌مدرس، تصاویر پلنگ ایرانی به ثبت رسیده است. درباره چالش‌های جنگل تحقیقاتی دانشگاه تربیت‌مدرس نور پای صحبت مدیر این جنگل تحقیقاتی نشستیم. «حامد یوسف‌زاده»، دانشیار گروه جنگل با مدرک دکتری جنگل گرایش ژنتیک حفاظت گیاهی، می‌گوید نبود پاسخ‌دهی سازمان متولی به درخواست‌های مکرر دانشگاه‌ها برای عقد قرارداد مشکل‌ساز شده و جنگل‌های تحقیقاتی، قربانی نگاه «بهره‌بردارمحور» در سازمان منابع طبیعی شده‌اند.