پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چیدمان دالان عشق برای زادآوری یوزپلنگ‌ها

چیدمان دالان عشق برای زادآوری یوزپلنگ‌ها





۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷

چیدمان دالان عشق برای زادآوری یوزپلنگ‌ها 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دالان عشق شامل تجهیزات خودکار و درهای هیدرولیک در محوطه ویژه برای جذب و ملاقات یوزپلنگ‌های نر با یوزپلنگ ماده «ایران» در منطقه حفاظت‌ شده توران استان سمنان واقع در شهرستان شاهرود با هدف کمک به زادآوری آنان نصب شد.

امیر عبدوس روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: درهای هیرولیک خودکار برای جذب یوز یا یوزهای نر و به اسارت درآوردن آن ها برای ملاقات با یوزپلنگ ماده «ایران» که به آن حوالی نزدیک می‌شود نصب شده و در حال بهره برداری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: انتقال یوزپلنگ ماده با نام ایران به زادگاهش در پارک ملی توران در استان سمنان شرایط اولیه برای زادآوری این گونه ارزشمند در خطر انقراض را مهیا کرد.

وی بیان کرد: حال عمومی سه یوزپلنگ آسیایی انتقال یافته به پارک ملی توران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود خوب است و شرایط برای زادآوری این گونه‌های ارزشمند فراهم است.

عبدوس اظهار داشت: امسال برای تکمیل سایت ۷۰۰ هکتاری برای حفظ و نگهداری یوزپلنگ در شرایط نیمه اسارت برنامه ریزی شده است و به محض اختصاص اعتبار ۹۹ از سازمان حفاظت محیط زیست کشور تحقق برنامه‌ریزی‌ها دنبال می‌شود. وی یادآور شد: درصورتی که طرح انتقال و نگهداری یوزپلنگ ایران در سایت ۷۰۰ هکتاری منجر به تولد توله شود این سایت این امکان را دارد تا توله در شرایط نیمه اسارت برای شکار و زندگی پرورش پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پارک ملی توران در استان سمنان مناسب‌ترین زیستگاه زادآور یوزپلنگ محسوب می‌شود و انتقال کوشکی و دلبر به زادگاهشان در تکثیر این گونه ارزشمند موثر است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر