پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چهار گونه حیات وحش بوشهر در وضعیت بحرانی و انقراض

چهار گونه حیات وحش بوشهر در وضعیت بحرانی و انقراض





۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶

چهار گونه حیات وحش بوشهر در وضعیت بحرانی و انقراض

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هم اکنون گونه‌های جانوری لاکپشت نوک عقابی و خروس کولی این استان در وضعیت بحرانی و لاکپشت سبز و بالابان در معرض انقراض قرار دارند.

خسرو درویشی روز پنجشنبه در گفت‌و گو با ایرنا بیان کرد: 25  گونه جانوری استان بوشهر در لیست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و محیط زیست قرار گرفته که به غیر از این چهار گونه سایر جانوران این لیست در فهرست معرض تهدید و آسیب هستند. 

وی افزود: هر چند نمی‌توان جمعیت پرندگانی مانند بالابان و یا خزندگان دریایی از جمله لاکپشت‌ها را به طور دقیق مشخص کرد اما آمار و مشاهدات جهانی نشان دهنده کاهش جمعیت و در معرض تخریب قرار گرفتن زیستگاه آنها است که این گونه‌های جانوری را در دسته در معرض انقراض قرار داده‌است.

درویشی اضافه کرد: عوامل زیادی در ارزیابی وضعیت بقای یک گونه تأثیر دارند و تنها به تعداد باقی‌مانده از آن گروه در سطح بستگی ندارد، بلکه به روند افزایش یا کاهش جمعیت آن گروه در زمان، سرعت تولید مثل‌های موفق و شرایط تکثیر آنها نیز وابسته است.

وی گفت: گونه‌های جانوری با توجه به درجه آسیب پذیری نیاز به اتخاذ برنامه‌های حفاظتی دارند که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این دسته بندی را انجام و به صورت سالانه منتشر می‌کند. رئیس اداره حیات وحش بوشهر لاکپشت‌های نوک عقابی را از گونه‌های شاخصی دانسته که از اواخر اسفند تا تیر ماه برای تخم‌گذاری به جزایر نخیلو و ام‌الگرم و جزیره خارگو و نایبند بوشهر می‌آیند و از این رو استان بوشهر یکی از زیستگاه‌های مهم این گونه در معرض انقراض است.

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی صورت گرفته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر، هر ساله گروهی از کارشناسان کار پایش این لاکپشت ها را در زمان لانه گزینی انجام می‌دهند و ضمن حفاظت موثر و جلوگیری از تخریب‌های احتمالی، با علامت گذاری میزان بازگشت آنها به این جزایر را نیز رصد می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر