پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لایحه حمایت قضایی یگان حفاظت، به‌زودی اجرا می شود

لایحه حمایت قضایی یگان حفاظت، به‌زودی اجرا می شود





۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۴

 لایحه حمایت قضایی یگان حفاظت، به‌زودی اجرا می شود

رئیس سازمان جنگل‌ها: لایحه حمایت قضایی از نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی آماده ارائه به مجلس است و انتظار می‌رود از آبان‌ماه اجرایی شود

به گفته خلیل آقایی، لایحه حمایت قضایی از یگان حفاظت در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ابلاغ شد که شورای نگهبان یکی دو ایراد کوچک به آن گرفت که توسط کمیسیون قضایی این ایرادات برطرف و این لایحه در حال حاضر آماده ارسال به صحن علنی مجلس است. رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابراز امیدواری کرده طی یکی دو هفته آینده با توجه به اینکه شکل لایحه اعاده شده و از شورای نگهبان معنا پیدا می‌کند، تصویب و تا آبان ماه این مصوبه در قالب قانون برای اجرا ابلاغ شود. این مقام مسوول در حاشیه عیادت از اشکان ابراهیمی، کارشناس وظیفه یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان  که ۱۳ مهر امسال حین انجام وظیفه توسط قاچاقچیان چوب مصدوم شد، به خبرنگار ایرنا گفته است: لایحه حمایت قضایی از یگان حفاظت ظرفیت بسیار خوبی دارد، چراکه این لایحه برای یگان حفاظت و هم نیروهای اداری که عملاً در بحث حریق، حفاظت و جلوگیری از قاچاق، تخریب و تجاوز عرصه های طبیعی مشارکت دارند کاملا ضروری است تا از این قانون بهره‌مند شوند. به گفته آقایی علاوه بر کادر اداری، همیاران طبیعت، داوطلبان مردمی و سمن ها که در حفاظت از عرصه ها کمک بزرگی برای منابع طبیعی هستند در ابن لایحه برای آنها هم جبران خسارت و هزینه درمانی دیده شده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی از آن مردم و برای مردم است که مورد بهره برداری آنان هم هست، تاکید کرد: باید نگهداری آن هم بر عهده مردم باشد چرا که هر چقدر با دقت نگهداری کنند، بهره‌برداری بیشتر خواهند داشت. آقایی در ادامه یادآور می‌شود: اگر ده ها هزار نیرو هم به کار بگیریم اما مشارکت مردم را نداشته باشیم نمی توانیم کاری از پیش ببریم. این مقام مسوول تاکید می‌کند: باید آشتی ملی بین مردم و طبیعت صورت گیرد. اشکان ابراهیمی کارشناس وظیفه منابع طبیعی استان، ۱۳ مهر امسال حین انجام وظیفه قصد توقیف یک دستگاه کامیون حامل ۱۵ تن چوب جنگلی غیرمجاز را داشت که راننده با زیر گرفتن وی قصد فرار داشت اما دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد. در پی برخورد این خودرو با مامور یگان حفاظت منابع طبیعی، دست، کتف و پای راست وی دچار شکستگی شد و هم اکنون در بیمارستان بستری است.

حمایت قضائی و بیمه‌ای از یگان حفاظت

سوم تیرماه امسال بود که رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: با تصویب لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از این پس ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله منابع‌طبیعی و محیط زیست همچون جنگلبانان و محیط‌بانان مورد حمایت قانونی دولت قرار می گیرند. خلیل آقایی گفته بود: لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله منابع‌طبیعی و محیط زیست موسوم به لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط‌بانان امروز در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که گام بلندی در حفظ عرصه های منابع طبیعی است. به گفته وی با تصویب این لایحه جنگلبانان و محیطبانان همانند نیروهای مسلح از حمایت های قانونی قضایی و بیمه ای (شامل پرداخت دیه و جبران خسارت) برخوردار می شوند. آقایی تصریح می‌کند: پیش از این محیطبانان و جنگلبانان نیز همانند نیروهای مسلح با خود سلاح حمل می کردند اما در صورت درگیری مشابه نیروهای مسلح از حمایت های قانونی برخوردار نمی شدند به طور مثال در درگیری بین جنگلبانان و متخلفان، اگر زمین خوار یا قاچاقچی مصدوم یا کشته می شد تمام هزینه های دیه باید توسط ماموران ما پرداخت می شد اما اکنون طبق قانون دیه و جبران خسارت توسط دستگاه های اجرایی پرداخت می شود. این مقام مسوول یادآور می‌شود: در گذشته محیطبانان و جنگلبانان به دلیل نبود حمایت قانونی از برخورد قاطع با متخلفان خودداری می کردند، زیرا در صورت بروز حادثه همانند دعوای خیابانی با آنها برخورد می شد، در حالی که آنها در حال انجام ماموریت سازمانی بودند. رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه صحبت هایش می‌افزاید: در بحث آتش سوزی و اطفاء حریق ما دچار مشکل چند جانبه بودیم زیرا مامورین رسمی، قراردادی سازمان منابع طبیعی و دیگر دستگاهها، همکاران طبیعت، محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی اگر دچار نقص عضو یا شهادت می شدند ما برای درمان و جبران خسارت وارده نمی توانستیم هزینه ای پرداخت کنیم. ریس سازمان جنگل ها مراتع وآبخیزذاری کشور در ادامه می افزاید: در بند دیگری از این لایحه قانونی این هزینه ها باید توسط سازمان برنامه و بودجه هر ساله در بودجه سالانه سازمان جنگل‌ها پیش بینی شود. آقایی عنوان می‌کند: طبق آیین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مصوب شد با شناسایی افراد توانمند پروژه های را در دهستان، شهرستان، بخش و روستاها با مشارکت مردمی اجرایی کنیم. این مقام مسوول بیان می‌کند: اکنون این مصوبه به استان‌ها ابلاغ شده است که تعاونی ها و گروه‌های مردمی که پیش از این تشکیل شده یا قرار است تشکیل شود طلاحیت بندی و رتبه بندی کنیم زیرا این همکاری بین محیطبانان و جنگلبانان و مشارکت مردمی در حراست از منابع طبیعی نقش بسزایی داشته باشد. به گفته وی سازمان جنگل‌ها دارای ۳۰۰ هزار نفر همیار طبیعت ،۴ تا ۵ هزار نفر نیروهای یگان حفاظت و بیش از ۱۰ هزار نفر نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانی است.

ماموران یگان حفاظت، ضابط قضائی‌اند

براساس مصوبه سوم تیرماه 98 مجلس، ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند. به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان در تاریخ یادشده پس از بحث و تبادل نظر، با ماده یک لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند. براساس ماده یک  این لایحه، ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی که در چارچوب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند. از حیث تکالیف‌، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از بکارگیری سلاح در انجام وظایف و ماموریت‌های سازمانی خود، مشمول قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 18 دی ماه 73 هستند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر