پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی در ملارد

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی در ملارد





۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی در ملارد

سرپرست هیأت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت گفت: کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت ملارد به کشف بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی منجر شد.

محمدرضا نعمتی با اعلام این خبر گفت: تپه خاتونلر با وسعتی در حدود ۴۴۰۰ متر مربع در مرکز روستای مهردشت شهرستان ملارد در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را بوجود آورده است.

این باستان شناس خاطرنشان کرد: بخش های زیادی از این تپه توسط لودر بمنظور ساخت و سازها و احداث خیابان از بین رفته است.

سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد: برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتونلر با هدف مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و در نهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد.

وی با بیان اینکه در این مدت دو کارگاه مورد کاوش قرار گرفت افزود: در کارگاه شماره یک در دو طرف یک راهرو باریک اتاق هایی مربع و مستطیل شکل بدست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آنها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده اند.

 نعمتی با اشاره به اینکه ورودی بیشتر اتاق‌های بدلیل تخریب بیش از حد توسط لودر مشخص نبود اظهار داشت: در داخل بیشتر اتاق ها تنورها و اجاق هایی برای گرمایش و پخت و پز وجود داشت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *