پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌

دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌





۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۳

دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌

معاون حقوقی رئیس جمهور: حضور زنان در ورزشگاه‌ها، منع قانونی ندارد

حضور زنان در ورزشگاه ها ؛ این روزها هنوز هم پاسخ مشخصی برایش یافت نمی ‌شود؛ مسوولان ورزش ایران می‌گویند تلاش می‌کنند این موضوع را محقق کنند، ولی از سوی فدراسیون ‌های جهانی، به‌ویژه فیفا فشار مضاعفی وارد می‌شود که این تلاش به حالت«فعل» دربیاید و بالاخره پای زنان به ورزشگاه‌های فوتبال باز شود تا آنها بتوانند بازی‌ها را از نزدیک ببینند.

معاونت حقوقی رئیس جمهور لعیا جنیدی درباره اینکه گفته‌ می‌شود شرط حضور زنان در ورزشگاه‌ها بستگی به نظر دولت دارد این موضوع تا چه حد در کابینه پیگیری شده است، گفت: دولت موافق ورود خانم‌ها به وزرشگاه‌هاست و می‌دانم وزارت ورزش و جوانان هم همیشه پیگیر این موضوع بوده است.معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: برای ورود خانم‌ها باید یک هماهنگی بین قوا به وجود بیاید.وی در خصوص این‌که عنوان می‌شود آیا خانم‌های علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه‌ها می‌توانند از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری کنند، گفت: دستگاه‌ اجرایی ذی ربطش وزارت ورزش و جوانان است اما اگر آن‌ها کمکی را  لازم بدانند حتما معاونت حقوقی پیگیری خواهد کرد.جنیدی درباره نظر قانون در خصوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها عنوان کرد: کاری به بیرون که چه اتفاقی افتاده است ندارم، از نظر من چیزی که به موجب صریح قانون منع نشده، اصل بر جواز است و این یک حکم حقوقی است.وی خاطرنشان کرد: هیچ حقوق‌دانی نمی‌تواند این حکم را زیر پا بگذارد زیرا این حکم روشن است. معاونت حقوقی ریاست جمهوری بیان کرد: عدم ورود زنان به وزرشگاه منع صریح نیاز ندارد و هنگامی که این منع وجود ندارد، اصل بر جواز است و من منعی برای ورود زنان به ورزشگاه ندیده‌ام.

فدراسیون جهانی فوتبال تا نهم شهریورماه به فدراسیون ایران زمان داده تا تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشخص شود.

بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال این روزها با هشدارهایی که فدراسیون جهانی فوتبال داده بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود.

پیگیری فیفا برای حضور 

زنان در ورزشگاه ها

اولین سؤالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا فیفا، پیش از این و با وجود علم به این موضوع که زنان را در ایران به ورزشگاه راه نمی‌دهند، هیچ فشاری بر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران وارد نمی‌کرد، ولی حالا با فرستادن نامه‌های مختلف، از مهدی تاج می‌خواهد گزارش بدهد که «ورود زنان به ورزشگاه چه شد؟» پاسخش را باید در دیدار جانی اینفانتینو با حسن روحانی در فرودگاه امام خمینی جست؛ جایی که رئیس‌جمهور به رئیس فیفا قول داد مشکلات ورود زنان به ورزشگاه در ایران را حل می‌کند. بعد از همان وعده بود که فیفا به صورت مداوم پیگیر حضور زنان در ورزشگاه شده و حتی از مسوولان فدراسیون خواسته بود تا تیرماه، گزارشی از پیشرفت در این زمینه بدهند. اینجا درست همان‌جایی بود که خبر دادند فیفا فوتبال ایران را تعلیق می‌کند؛ هم‌زمانی این اتفاق (نامه فیفا) و البته حذف اشتباهی نام ایران از رنکینگ AFC هم به این شایعه دامن زد که فوتبال ایران تعلیق شده است. اگرچه نام ایران خیلی سریع به رنکینگ AFC برگشت، ولی شایعه تعلیق فوتبال ایران به قوت خودش باقی ماند؛ حتی وقتی مسوولان خبر دادند که در نامه فیفا هیچ لحن تهدیدآمیزی وجود نداشته، باز عده‌ای اصرار داشتند که این‌طور نیست و فوتبال ایران تعلیق می‌شود. اگرچه تا به الان هیچ کشوری در دنیا به دلیل ورود یا عدم ورود تماشاگران زن به ورزشگاه تعلیق نشده، ولی بندی در آیین‌نامه انضباطی فیفا وجود دارد که اگر برابری جنسیتی رعایت نشود، فیفا می‌تواند فعالیت فوتبالی فدراسیون و کشور مذکور را به حالت تعلیق دربیاورد.

آیا فیفا تهدید کرده بود؟

پاسخ منفی است؛ متن منتشرشده از سوی جانی اینفانتینو نشان می‌داد او فقط از مسوولان ایرانی خواسته گزارش پیشرفت حضور زنان به ورزشگاه برایش ارسال شود و خیال او را راحت کنند که این امر در آینده سرعت و روند بهتری خواهد داشت. این موضوع را مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم تأیید کرد. البته در صحبت‌های مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش ایران، با روزنامه ایران ورزشی هم به طور مشخص به این سؤال پاسخ داده شد؛ وزیر ورزش می‌گوید: «اصلا از سوی فیفا تهدید به تعلیقی وجود نداشت». مهین فرهادی‌زاد، معاون وزیر ورزش هم دیگر فردی بود که در گفت‌وگو با ایرنا خبر تعلیق را تکذیب کرد. «به‌هیچ‌وجه ضرب‌الاجل و تهدیدی در این زمینه وجود نداشته و حتی زمانی برای آن مطرح نشده است و موردی هم برای تعلیق وجود ندارد. تنها تشویق به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌هاست که در این فرایند ابتدا فضا در حال آماده‌شدن است.» 

اما  طبق همان بندی که در بالا گفته شد، اگر در ایران برابری جنسیتی رعایت نشود، فیفا می‌تواند از ابزاری که دارد استفاده کند؛ بااین‌حال این موضوع هم پروسه خاص خودش را دارد و یک ‌شبه اتفاق نمی‌افتد. 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *