سایت خبری پیام ما آنلاین | نمایشگاه«یافته‌های سنگی»درتخت سلیمان تکاب، گشایش یافت

نمایشگاه«یافته‌های سنگی»درتخت سلیمان تکاب، گشایش یافت





۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸

نمایشگاه«یافته‌های سنگی»درتخت سلیمان تکاب، گشایش یافت

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب گفت:نمایشگاهی از یافته‌های سنگی ادوار مختلف تاریخی در این محوطه باستانی گشایش یافت.

مظفر عباس زاده افزود: این نمایشگاه با هدف معرفی بیشتر اهمیت تاریخی این مجموعه برپا شده و در آن بیش از ۵۰ قطعه مختلف از یافته‌های سنگی و کتیبه‌های دوره‌های ساسانی و ایلخانی به نمایش درآمده است.وی بیان کرد: آسیاب های سنگی، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها و حوضچه‌های آب دوره ساسانی و فواره‌ها و آب نماهای دوره ایلخانی از مهمترین آثار سنگی ارائه شده در این نمایشگاه است.

مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب با بیان اینکه در این نمایشگاه همچنین علامت‌ها و امضای سنگ تراشان دوره ساسانی نیز به نمایش درآمده است، افزود: با برپایی این نمایشگاه بخشی از تاریخ کهن و تمدن منحصر به فرد منطقه شناسایی و ابعاد فرهنگی و هنری این مجموعه نیز بازشناسی می‌شود.

عباس زاده بیان کرد: نمایشگاه یافته‌های سنگی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به مدت یک هفته برای بازدید علاقه مندان، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های باستان شناسی و معماری در محوطه و موزه آثار این مجموعه دایر خواهد بود.

به گزارش ایرنا مجموعه میراث جهانی و گردشگری تخت سلیمان که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تکاب واقع شده است، در سال ۱۳۸۲در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و از مهمترین آثار تاریخی کشور بشمار می‌رود که ظرفیت مهم و بستری مناسب برای توسعه صنعت گردشگری این شهرستان است.

این محوطه باستانی ۱۲ هکتاری در دوره‌های مختلف تاریخی محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده است؛ قلعه تاریخی این مجموعه از دوره ساسانیان باقیمانده است و با بخش‌های مختلفی همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه‌ها و دیوارهای مستحکم از بناهای مهم تاریخی جهان است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *