پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون عمرانی استاندار تهدید کرد اگر خانه شهر تخریب نشود برخی اعتبارات پروژه‌های عمرانی را به شهرداری نمی‌دهد فشار از بالا سنگ اندازی از پایین

معاون عمرانی استاندار تهدید کرد اگر خانه شهر تخریب نشود برخی اعتبارات پروژه‌های عمرانی را به شهرداری نمی‌دهد فشار از بالا سنگ اندازی از پایین





۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۲۲

معاون عمرانی استاندار تهدید کرد اگر خانه شهر تخریب نشود
برخی اعتبارات پروژه‌های عمرانی را به شهرداری نمی‌دهد

فشار از بالا سنگ اندازی از پایین
یک نامه با چاشنی تهدید از طرف معاون عمرانی استاندار خطاب به شهردار کرمان در ارتباط با خانه شهر جلسه ‌این هفته شورا را تحت‌الشعاع قرار داد.
ابوالقاسم سیف الهی که روزگاری شهردار کرمان بود، حالا جانشین خود در این نهاد را تحت‌فشار گذاشته. فشاری که شب گذشته و با خواندن نامه‌ای به امضای او در شورای شهر کرمان از آن پرده‌برداری شد. آنجا که بابایی، شهردار، از رسیدن سه نامه به او از طرف استانداری خبر داد و خواستار بررسی این نامه‌ها در صحن علنی شورا شد. جنجالی‌ترین آنها هم به آن نامه‌ای برمی‌گشت که نام سیف الهی به‌عنوان امضاکننده آن به چشم می‌خورد. در این نامه معاون عمرانی استاندار به شهردار 20 روز فرصت داده بود تا خانه شهر کرمان را تخریب کند. بحث تخریب خانه شهر کرمان بیش از یک سال است که مطرح‌شده و دلیل این تخریب هم قرار داشتن این سالن نوستالژیک در نقشه ساختمان جدید استانداری است. سیف الهی خطاب به شهردار گفته که اگر ظرف 20 روز خانه شهر تخریب نشود، استانداری بخشی از اعتباراتی را که برای پروژه‌های عمرانی شهرداری تقبل کرده بود، نمی‌پردازد. شهردار هم که گفته می‌شود مخالف تخریب خانه شهر است، با آوردن این نامه به شورا به‌نوعی این فشارها را علنی کرد. اقدامی که برخی اعضای شورا با ترک جلسه و کمک به شهردار از بررسی این نامه جلوگیری کردند. درحالی‌که در غیاب مشرفی، رییس شورا و سه عضو دیگر، جلسه عمومی شورای شهر کرمان با 11 عضو در حال برگزاری بود، یاسین پنجعلی زاده و علی منصوری، دو عضو شورا، قبل از قرائت نامه توسط مؤیدی، نایب رییس شورا که اداره جلسه را بر عهده داشت، جلسه را ترک کردند تا امکان ترتیب اثر دادن به نامه سیف الهی از بین برود. اگرچه مؤیدی نامه را خواند اما غیررسمی بودن جلسه فعلاً تصمیم‌گیری در مقابل درخواست همراه با تهدید سیف الهی را به عقب انداخت.
مخالفت شورا با پروژه مشتاق
قبل از خواندن نامه جنجالی سیف الهی، دو نامه دیگر استانداری خطاب به شهرداری در جلسه شورا خوانده شد. این نامه‌ها در حالی خوانده شد که ماه‌بانو معصوم زاده، عضو شورا که به دلیل تأکید بر بستن قلیان خانه‌ها حسابی جنجالی شده، درخواست بررسی نامه‌ها در جلسه غیرعلنی را داشت. درخواستی که با مخالفت ربانی، سخنگوی شورا روبرو شد. ربانی خطاب به معصوم زاده گفت که «مردم همه‌چیز را باید بدانند. یکی از نامه‌ها به پروژه میدان مشتاق اختصاص داشت که این موضوع با مخالفت اکثریت اعضا شورا قرار گرفت. ربانی زاده در خصوص طرح میدان مشتاق گفت: «اکثریت اعضا شورا در خصوص ادامه طرح اصلاح ظاهری میدان مشتاق درصورتی‌که بار مالی برای شهرداری نداشته باشد موافق هستند.» سخنگوی شورا در خصوص طرح گودبرداری میدان مشتاق گفت: «به دلایل فنی و اصولی مخالف گودبرداری میدان مشتاق هستیم، با توجه به اینکه این طرح قرار است در بافت تاریخی شهر اجرا شود و بحث پارکینگ و تجار سازی است.» شهردار کرمان در پاسخ گفت:« مقررشده شرکت «گل گهر» قسمت تجاری طرح را پیش‌خرید کند.» منصوری دیگر عضو شورا در خصوص اجرای این طرح گفت: «باید کارشناسان نظر بدهند و بحثی که الان مطرح است این است که شرکت «گل گهر» منابع مالی را تأمین می‌کند.» مؤیدی هم تأکید کرد که قبل از شروع هر پروژه باید منابع مالی مشخص شود و در صورت مشخص شدن منابع مالی ما حرفی نداریم. زهرا لری، دیگر عضو شورا گفت: «آیا ضرورت دارد میدان را گودبرداری و تجاری کنید؟ به هر قیمتی که نباید طرح را اجرا کرد.» خاتمه بحث در خصوص پروژه میدان مشتاق، این صحبت‌های ربانی بود: «اگر ازنظر اصول شهرسازی و معماری، این طرح ازنظر کارشناسان قابل‌قبول بود ما مخالفت و دعوایی با کسی نداریم. شورای شهر دست آقای استاندار و مجموعه استانداری را می‌بوسد. ما با ایده‌های آقای استاندار که در خصوص توسعه شهری و استان تلاش می‌کند هیچ مخالفتی نداریم اما وقتی بحث منافع مردم مطرح می‌شود آقای استاندار و بالاتر از استاندار هم که باشد ما باید از منافع مردم دفاع کنیم چون سوگند خورده‌ایم.»
نامه‌ی بعدی موضوع مشارکت شرکت 115 برای آسفالت معابر شهر کرمان بود که از سوی شهردار ارائه شد و بابایی شهردار کرمان دراین‌باره گفت: «شرکت 115 آمادگی دارد معابر شهر کرمان را به‌صورت 10 درصد نقد، 50 درصد زمین و 40 درصد پروانه‌ی ساختمان، آسفالت کند که مورد موافقت اعضا شورا قرار گرفت.»
مخالفت با اختصاص یک بازارچه به بهبودیافتگان
موضوع دیگری که در این جلسه در خصوص آن بحث شد مربوط به مصوبه‌ی مشترک کـمیسـیون‌های بـهداشـت، اجتماعی و فرهنگی بود که مقررشده بود بخشی از بازارچه‌ی ابوذر در اختیار افراد بهبودیافته قرار گیرد. سخنگوی شورا از نایب رییس شورا درخواست توضیح بیشتر در خصوص این مصوبه را کرد و مؤیدی در این خصوص گفت: «بازارچه‌ای که شهرداری در خیابان ابوذر داشته چندین سال خالی بوده است. شهرداری 5 ماه است که این بازارچه را به فردی اجاره داده با توجه به اینکه اجاره‌ی این بازارچه سودی برای شهرداری ندارد در جلسه‌ای با حضور دکتر محمدرضاخانی و سردار چناریان مقرر شد این بازارچه در اختیار بهبودیافتگان قرار دهیم.» بعد از ارائه توضیحات، این طرح مورد مخالفت تعدادی از اعضا شورا قرار گرفت و مصوب نشد. این در حالی است که از موافقان اصلی این طرح در استان، سردار چناریان، رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است که شنیده می‌شود قصد کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر را دارد.
انتقاد از نشریه شهرداری و تشکر از« پیام ما»
سخنگوی شورا با انتقاد از نشریه کرمانشهر در رابطه با انعکاس نه‌چندان خوب مسائل شورا توسط این نشریه که ارگان شهرداری است، از روزنامه «پیام ما» به دلیل پرداختن به مسائل شهری و مطلع کردن مردم از اتفاقات شورای شهر کرمان تشکر کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *