سایت خبری پیام ما آنلاین | پارک ملی «خبر» واگذاری با ابهام

پارک ملی «خبر» واگذاری با ابهام





۸ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۵۱

پارک ملی «خبر»
واگذاری با ابهام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در کارگروه گردشگری اظهار داشت: سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در منطقه گردشگری خبر پای کار آمده و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت می‌گیرد.
لازم به ذکر است که به روایت خبرآنلاین: کل بودجه محیط زیست در سال ۹۴ رقم ۱۷۴ میلیارد تومان می‌باشد حال باید دانست، این سرمایه‌گذار پای کار آمده همانا شرکت هواپیمایی ماهان است اما اولین سوالی که مطرح می‌شود این‌است که چطور شد که پارک ملی خبر به ماهان رسید؟ طی چه مراحلی؟ آیا مناقصه‌ای برگزار شده؟ آیا شرکت ماهان تخصص و تجربه‌ای در زمینه‌ی اکوتوریسم و یا درکل محیط زیست دارد؟ معادل یک‌هزار و 500 هکتار زمین زراعی و باغی که برای تولید گیاهان دارویی اختصاص داده می‌شود را چگونه باید آبیاری کرد؟مگر استان با چالش جدی آب روبرو نیست؟ این ۱۵۰۰هکتار زمین زراعی کجا احداث می‌شوند؟ آیا در هیچ‌کجای دنیا چنین تغییر بزرگی در یک پارک ملی ایجاد کرده‌اند؟چرا هیچ پژوهش علمی در این‌باره انجام نشده؟ و اگر شده چرا در اختیار عموم قرار نگرفته است؟

در همین رابطه مدیرکل محیط زیست استان کرمان بیان کرده است: یکی از اهداف کاربردی مناطق تحت مدیریت محیط زیست بحث تفرج و طبیعت‌گردی است، اما تاکنون در کشور این موضوع را نداشته‌ایم و اگر طبیعت‌گردان به مناطق وارد شده‌اند به تنوع زیستی منطقه آسیب زده‌اند.
خبر تصویب طرح جامع گردشگری “خبربافت” پر از کلمات و عددهای شادی‌آور است:۳۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، سالانه ۱۵۰ هزار گردشگر و ایجاد یک شغل به ازای هر ۸ توریست اما اگر اندکی به همین حرف‌ها توجه کنیم کلمات دیگری هم به چشم‌می‌خورند مثلا مهدوی دامغانی در یکی از این نمونه‌ها مطرح می‌کند:با توجه به محدودیت اقلیمی و فصل زاد و ولد ورود توریست به منطقه خبر بافت با محدودیت مواجه می‌شود و قصد داریم در هر دوره 2 هزار و 300 توریست را به خبر بیاوریم.
که با یک حساب سر انگشتی اگر بخواهند به وعده‌ی ۱۵۰ هزار گردشگر عمل کنند باید ۶۵ دوره در هر سال برگزار کنند و هربار هم به گفته‌ی ایشان ۲۳۰۰ نفر را به خبر بیاورند( به استثنای فصل زاد و ولد)حال اگر باز هم به گفته‌ای ایشان هر ۸ توریست ۱ شغل ایجاد کنند، باید انتظار ایجاد بیش از ۱۸هزار و ۷۵۰ شغل را در استان داشته باشیم.
در صورتی که تمام این برنامه‌ها عملی شود هم کماکان این سوال مطرح‌است که چطور این حجم از گردشگر وارد منطقه‌ای می‌شوند و هیچ تغییری در آن منطقه ایجاد نمی‌کنند؟مساله شدنی بودن یا نبودن گردشگری مسولانه نیست، بلکه مساله‌ی اصلی عدم اطلاع‌رسانی از چند و چون این طرح است. استاندار کرمان بارها درباره‌ی دولت شیشه‌ای صحبت کرده است اما در این مورد خاص ما فقط با سوالات بی پاسخی مواجه هستیم که امیدواریم مثل وعده‌ها و عددهایی که مسولین مطرح کردند آن پاسخ‌ها هم شادی‌آور باشند.
در پایان باید اندکی هم بین خطوط را خواند: به روایت فارس نماینده سرمایه‌گذار طرح منطقه گردشگری خبر بافت با اشاره به اینکه وجود حدود 60 هزار حیوان درشت هیکل در مناطق اکوتوریسم برای جذب گردشگران مهم است، تصریح کرد: گونه‌های جانوری مانند کل و بز در خبر بافت حدود 5 هزار راس است که ما برای تکثیر و افزایش این جانواران سرمایه‌گذاری می‌کنیم و سپس توریست به منطقه می‌آید.
چرا باید ۶۰ هزار دام درشت هیکل برای گردشگر جذاب باشد؟وی برای لذت بردن از طبیعت می‌آید یا خدای ناکرده قصد دیگری دارد که به درشتی هیکل و تعداد دام منطقه مربوط می‌شود؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *