پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مریم اژدری؛ بانوی کارآفرین در گفت و گو با پیام ما: زنان؛ توانایی های خود را ثابت کرده اند

مریم اژدری؛ بانوی کارآفرین در گفت و گو با پیام ما: زنان؛ توانایی های خود را ثابت کرده اند





۲۶ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۸

مریم اژدری؛ بانوی کارآفرین در گفت و گو با پیام ما:
زنان؛ توانایی های خود را ثابت کرده اند

سیمین سلطانی نژاد

مریم اژدری در حوزه شیرینی پزی یکی از زنان کار آفرین استان است. وی علاوه بر تاسیس شعب پخت کلمپه و شیرینی سنتی کرمان در تربیت نیروهای مختلف در تولید شیرینی هم تلاش بسیاری کرده است. وی می‌گوید: پخت شیرینی را به صورت تجربی از مادرم یاد گرفتم.او با ذکر اهمیت کارهای دست جمعی و توجه به نیروی انسانی در کار و ارزش قائل شدن برای آن بدون توجه به منافع مادی، راه عمده رسیدن به موفقیت را در این می‌داند که از همکاری با سایر انسان‌ها استفاده کنیم و هم توانایی‌های خود را به دیگران انتقال دهیم.

مختصری از کارتان بگویید و اینکه چگونه آن را شروع کردید؟
شروع کار من به زمانی برمی‌گردد که مادرم از ۳۷ سال قبل در کنار پدرم که کار‌گاه شیرینی پزی داشت به کار پخت شیرینی مشغول بود و من در کنار مادرم شیرینی پزی را یاد گرفتم و به دلیل علاقه زیادی که به این کار داشتم و با داشتن اطلاعات و آگاهی‌های لازم از آن، شیرینی پزی را انتخاب و از همان سن کم شروع به کارهایی از قبیل آشپزی و شیرینی پزی کردم. از ۱۹ سال قبل بعد از فوت پدرم که مادرم تصمیم گرفت کار شیرینی پزی را تعطیل کند من کارم را شروع کردم. با اینکه مادرم کار بلد بود و من نیز این کار را به صورت تجربی فرا گرفته بودم اما از صفر شروع کردم. کسی نبود که به من کمک کند. یک بار هم کارم را شروع کردم که یک سال طول نکشید که شکست خوردم و کارم به حالت ورشکستگی در آمد و مجبور به فروش همه اجناس کارگاه شدم. اما با توکل به خدا دوباره ادامه دادم. با اینکه همه اطرافیان می‌گفتند نمی‌توانی موفق شوی یک خانه اجاره کردم با یک کیسه آرد و یک بطری روغن با کمک چند نفر از شاگردان مادرم دوباره کار را شروع کردم. بعد از گذشت یک سال ۴۰ تا ۵۰ تا شاگرد داشتم. سپس یک مغازه اجاره کردم و به مرور زمان کار را گسترش دادم و چند شعبه افتتاح کردم. خیلی سختی کشیدم اما در کنارش شیرینی هم بود چون خدا همیشه کمکم کرده است.
چه شد که به فکر شروع این کار افتادید؟
من آموزش آرایشگری می‌دیدم؛ اما به آشپزی و شیرینی پزی خیلی علاقه داشتم. از ۱۵ سالگی هر زمان فرصتی پیش می‌آمد کیک یا شیرینی می‌پختم و از آنجایی که همیشه دوست داشتم خودم صاحب شغلی باشم و برای خودم کار کنم و مستقل باشم بعد از فوت پدرم وسایل کارگاه مادرم را از او خریداری و کار شیرینی پزی را شروع کردم. ابتدا از شیرینی فروشی‌ها سفارش می‌گرفتم. خیلی نوآوری و ابتکار در پخت کلمپه داشتم اما در شروع کار خیلی کلمپه خراب کردم. بسیاری از شب‌ها تا صبح شیرینی می‌پختم. در حین کار متحمل سختی زیادی می‌شدم اما حس مسئولیت پذیری که در کارم داشتم باعث می‌شد ادامه دهم و به موقع سفارش مشتریانم را آماده کنم.
آیا در طی کارتان با سختی و مشکل هم مواجه شدید؟
سختی که همیشه وجود داشت. با اینکه در کار ما خیلی رقابت وجود دارد اما سازمان یا ارگانی برای پشتیبانی در کار نیست و وام و تصحیلاتی به ما تعلق نمی‌گیرد و تعذیرات هم پشتیبانی نمی‌کند.
به نظر شما دلیل اصلی موفقیت در هر کاری چیست؟
نخستین نکته توکل به خداوند و باور داشتن اوست. بعد از آن اراده خود فرد در هر کاری خیلی مهم است. داشتن مهارت و تجربه کافی در یک شغل قدردانی از زحمت دیگران و ارزش دادن به کار از طریق مشارکت با دیگران و همکاری با بقیه بدون در اولویت قرار دادن منافع مادی مهم ترین ویژگی برای یک کار موفق است. همکاری با دیگران و استفاده از مهارت‌های آنان و ارزش دادن به جایگاه کارهای دسته جمعی راه عمده رسیدن به موفقیت است و نکته دیگر اینکه باید توانایی‌های خود را باور داشته باشیم.
نکته کلیدی موفقیت شما در کارتان چیست؟
اول از همه کمک خداوند بوده و بعد از آن همراهی و پشتیبانی همسر و فرزندانم که همیشه در کنارم بودند و از من حمایت کردند و کمک و مساعدت چند نفر از کارکنانم که با دلسوزی و پشتکار مرا یاری کردند که لازم می‌دانم تشکر و قدردانی ویژه ای از تک تکشان داشته باشم. اما خودم همیشه سعی کردم در کارم تنوع داشته باشم و در پخت شیرینی ابتکار و نوآوری به کار ببرم. تولید محصولات با کیفیت و استفاده از مواد اولیه طبیعی و درجه یک به جای رنگ‌های مصنوعی یکی دیگر از نکاتی است که در رابطه با کارم می‌توانم بگویم. برای من اول از همه سلامتی، فرهنگ و سنت همشهریانم مهم است و بعد از آن پول.
آیا تا کنون جنسیت شما باعث شده در کارتان خللی ایجاد شود؟
در گذشته بله اما الان نه. گاهی زن بودن باعث می‌شد کارم به خوبی پیش نرود. در بسیاری از ادارات و بانک‌ها روی حرفم حساب نمی‌کردند. اما الان شرایط جامعه خیلی تغییر کرده که البته این نتیجه کار خود زنان است که آن قدر تلاش کردند که نتیجه داد. در حال حاضر زنان به عنوان عضوی فعال در جامعه فعالیت دارند و چه در حوزه خانواده و چه در کسب و کار. توانایی‌های خود را ثابت کرده‌اند برای همین زنان هم می‌توانند در کنار مردان موفق باشند و یا حتی موفق‌تر هم عمل کنند. تنها کافی است که به خود و توانایی‌های خود باور داشته باشند.
تاکنون به چه موفقیت‌هایی در شغل خود دست پیدا کرده‌اید؟
معرفی واحد تولیدی کلمپه اژدری به عنوان واحد نمونه استانی و کسب عنوان کارآفرین برتر.
اشتغال شما چه تاثیراتی در زندگی خانوادگی و شخصی شما داشته است؟
تاثیرات مثبت زیادی در زندگی شخصیم داشته. باعث شده احترام و اعتبار بیشتری در خانواده داشته باشم و بیشتر رویم حساب کنند. از نظر شرایط اجتماعی موقعیت خوبی دارم و خدا را شکر راضی هستم. مزیت مهم این شغل این است که از نظر کاری گسترده است و ارتباط آن با بازار کار و نیروهای درگیر بسیار زیاد است.
برنامه کاری شما در آینده چیست؟
یکی از برنامه‌های کاری مهم من در آینده این است که بتوانم کارم را گسترش دهم و یک کارگاه وسیع‌تر تاسیس کنم، نیروی کار بیشتری را بگیرم و در کار پخت شیرینی تنوع بیشتری ایجاد کنم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *