پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب پاکی رییس سازمان محیط‌زیست روی دست کرمانی‌ها: انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان مجوز زیست‌محیطی ندارد

آب پاکی رییس سازمان محیط‌زیست روی دست کرمانی‌ها: انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان مجوز زیست‌محیطی ندارد





۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۲۳

آب پاکی رییس سازمان محیط‌زیست روی دست کرمانی‌ها:
انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان مجوز زیست‌محیطی ندارد
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در دیدار با نمایندگان چهارمحال و بختیاری برای راحت شدن خیال این نمایندگان در ماجرای انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان، از نداشتن مجوز زیست‌محیطی این طرح خبر داد.
یکی از طرح‌های انتقال آب استان کرمان که چند وقتی است با اعتراض روبرو شده، حالا مشکلات دیگری را پیش روی خود می‌بیند. مشکلی که به سازمان حفاظت محیط‌زیست برمی‌گردد. روزنامه ایران گزارش داد که معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره طرح انتقال آب بهشت‌آباد به کرمان و یزد و اصفهان به اعضای مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: «متأسفانه اقدام به اجرای این طرح‌ها بدون ارزیابی محیط‌زیستی بوده ولی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای توقف آن‌ها از سوی نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مورد سؤال واقع شد و بنابراین برای تعیین تکلیف آن‌ها با مصوبه دولت، کمیته‌ای چهارنفره از سوی دولت شکل خواهد گرفت و اولویت نخست ما در این کمیته، چهار طرح چهارمحال و بختیاری یعنی انتقال آب سبزکوه، سد خرسان، تونل بهشت‌آباد و سد بابا حیدر است.»
مخالفت‌های قبلی ابتکار
البته این سومین بار است که ابتکار به این موضوع اشاره می‌کند. او مردادماه جاری هم در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و ستاد مقابله با گردوغبار که با حضور نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تأکید کرد که سازمان حفاظت محیط‌‌زیست تاکنون هیچ مجوزی برای برداشت آب از سرشاخه‌های کارون صادر نکرده است. او 10 خردادماه سال جاری هم به روزنامه اعتماد گفته بود که هنوز به پروژه انتقال آب از بهشت‌آباد به هیچ‌کدام از سه استان (یزد، کرمان و اصفهان) مجوز محیط‌زیست داده نشده است. این در حالی است که در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری، این پروژه از کرمان کلنگ زنی شده بود و همین اتفاق صدای خوزستانی‌ها را درآورد و چندین تجمع در اعتراض به کلنگ زنی این طرح در خوزستان برگزار شد. همین اعتراضات موجب شد ابتکار در این خصوص موضع بگیرد و از صادر نشدن مجوز خبر دهد. این موضع ابتکار اوضاع را تا حدودی آرام کرد اما سفری که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به استان کرمان داشت و از طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان حمایت کرد، مجدداً باعث اوج گرفتن اعتراضات خوزستانی به این طرح شد.
حاشیه‌های بی‌پایان طرح جنجالی
طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به استان‌های کرمان، یزد و اصفهان از اوایل دهه هشتاد موردبحث و بررسی بود و هر بار تصمیمی متفاوت در ارتباط با آن گرفته می‌شد. بهشت‌آباد از سرچشمه‌های اصلی رود کارون محسوب می‌شود. پرحاشیه ترین اتفاق این طرح در سال 90 رخ داد. در این سال وزارت نیرو اعلام کرد در هفته دولت سال ۱۳۹۰ طرح بهشت‌آباد کلنگ زنی می‌شود. در پی اعلام خبر کلنگ زنی طرح انتقال آب بهشت‌آباد نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس تحصن کردند. نمایندگان خوزستان هم در اعتراض به این طرح تهدید به استعفای دسته‌جمعی را مطرح کردند و بهشت‌آباد به‌صورت موقت، تا بررسی مجدد متوقف شد. اما این پایان ماجرا نبود. در سال 92 شورای عالی امنیت ملی کشور با احداث تونل برای انتقال آب در این طرح مخالفت کرد درحالی‌که پیش‌ازاین قرار بود این پروژه با احداث تونلی به طول 64 کیلومتر اجرا شود. دلیل مخالفت شورای امنیت ملی هم گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به‌عنوان متولی آب کشور بود که به این طرح اشکالات فراوانی گرفته و آن را تأیید نکرده بودند. درحالی‌که حاشیه‌ها بر سر اجرای این طرح ادامه داشت، استاندار کرمان اما این طرح را یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی دانست که برای رفع مشکل کم‌آبی کرمان اجرا می‌شود. رزم حسینی بارها در این مورد صحبت کرد اما در بهمن‌ماه سال گذشته در پی اعتراضاتی که در سالیان گذشته وجود داشت، حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: «طرح تونل بهشت‌آباد متوقف‌شده و مطلقاً اجرا نخواهد شد.» بااین‌حال آگهی مناقصه این پروژه در سایت آب منطقه‌ای استان کرمان در دسترس همگان قرار داشت و این نشان از عزم استان کرمان بر اجرای این پروژه بود. بختیاری مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان هم در واکنش به مخالفت وزیر نیرو با طرح بهشت‌آباد گفت: «آنچه وزیر محترم نیرو اعلام کرده‌اند مربوط به احداث تونل در اصفهان بوده است و ربطی به کرمان ندارد. این پروژه برای انتقال آب به استان کرمان قطعاً اجرا می‌شود.» سال گذشته درنهایت مناقصه این پروژه برای کرمان برگزار و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برنده شد. پس‌ازاین هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به کرمان، این طرح کلنگ زنی شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *