پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است

واکنش تند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برگزاری کنسرت:

صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است





۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۷

واکنش تند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برگزاری کنسرت:
صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است

پس از انتقاد شدید آیت‌الله صافی گلپایگانی از برگزاری کنسرت در قم،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه هیچ‌گونه کنسرتی در قم برگزار نشده است، خاطرنشان کرد: «هیچ‌گونه درخواستی برای اجرای کنسرت و موسیقی در شهر مقدس قم ارائه نشده و تاکنون مجوزی هم برای آن صادر نکردیم.» پس‌ازاین موضع‌گیری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واکنش تندی نسبت به برگزاری کنسرت در این شهر داشت.
به گزارش انتخاب، آیت‌الله صافی گلپایگانی گفته بود:‌ «باید حرمت قم حفظ شود و از برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر جلوگیری شود…حرمت شهر قم باید حفظ شود و نباید در این موضوع سکوت کرد.» این مرجع تقلید تصریح کرده بود که با برگزاری کنسرت «قلب امام زمان متأثر می‌شود» و جلوگیری از برگزاری کنسرت باعث «خرسندی» خواهد شد. اما این پایان این ماجرا نبود!
انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از برگزاری کنسرت
درحالی‌که به نظر می‌رسید، این موضع وزارت ارشاد باعث پایان قائله خواهد شد، آیت‌الله نوری همدانی نسبت به برگزاری احتمالی کنسرت در قم اعتراض کرد. وی با تأکید بر این‌که شهر مقدس قم جای برگزاری کنسرت نیست، گفت: «برخی از مسئولان معتقدند باید کنسرت درست کنیم تا جوان‌ها خوشحال باشند؛ من به آن‌ها می‌گویم شما اگر واقعاً دغدغه جوانان را دارید به‌جای این کار در راه تسهیل ازدواج، کار و زندگی جوانان گام بردارید.»
نامه طلاب برای جلوگیری از برگزاری کنسرت در قم
هم‌چنین جمعی از طلاب حوزه علمیه قم نیز در نامه سرگشاد‌ه‌ای خواستار برگزار نشدن کنسرت در این شهر شدند. در این نامه عنوان‌شده که علیرغم نزدیک شدن به ماه محرم کنسرتی که در آن مرد و زن نوازندگی و خوانندگی می‌کرده‌اند در قم برگزارشده است. نویسندگان این نامه در ادامه نوشته‌اند: «چه کسی به خود جرأت داده است حرمت‌شکنی نماید و در جوار بانوی کرامت، زن و مرد را بر روی صحنه آورده، تا باهم به نوازندگی و آوازه‌خوانی بپردازند.» طلاب نویسنده این نامه سپس خواسته‌اند که جلوی این «گناه بزرگ” گرفته شود.
سنگ بنایی که در مشهد گذاشته شد
پیش از قم، در مشهد نیز این تقاضا از سوی علم‌الهدی امام‌جمعه این شهر مطرح شد و علی جنتی وزیر ارشاد هم با آن موافقت کرد. مردادماه امسال وزیر ارشاد از تصمیم این وزارتخانه برای توقف صدور هرگونه مجوز کنسرت موسیقی در مشهد، خبر داد. جنتی در توضیح این تصمیم گفت: «با توجه به مزین بودن شهر مشهد به مرقد مطهر امام رضا، اجرای کنسرت‌ها در این شهر مخالفانی ازجمله نماینده محترم ولی‌فقیه در خراسان رضوی را داشت که ما به نظر ایشان احترام گذاشته و بااینکه این کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آن‌ها در این شهر صرف‌نظر کردیم.» این تصمیم اما با مخالفت‌های زیادی حتی از سوی مقامات دولتی روبرو شد و حسن روحانی رییس جمهور کشورمان هم از علی جنتی به دلیل این موضع‌گیری انتقاد کرد.

واکنش تند جامعه مدرسین
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به آنچه «برگزاری کنسرت شهر مقدس قم» خواند، اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه که با امضای آیت‌الله محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشرشده، آمده است: «شهر مقدس قم به‌عنوان مرکز علمی و فقهی جهان تشیع و پایگاه انقلاب اسلامی شهر بصیرت و ایمان است. حفظ کرامت و حرمت قم، حفظ فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی است. اقدام موهن و غیرمنطقی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری کنسرت و حواشی و منکرات بیّن و شرم‌آور پیش‌آمده در آن، غیرقابل‌پذیرش و حرکتی به‌دوراز شأن شهر مقدس قم بوده است. برگزاری این کنسرت که به بهانه هفته دفاع مقدس در ام القرای کشور اسلامی «قم» صورت گرفت؛ متدینان را متأثر نمود.
این حرکت ناشایست نه‌تنها حریم احکام الهی را نشانه رفت، بلکه قداست حرم اهل‌بیت(ع) را پاس ننهاد و مرجعیت بزرگ شیعه را به موضع واداشت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه شخص وزیر ارشاد باید پاسخگو باشند. چرا در امر ترویج فرهنگ اسلامی و احیای ارزش‌های دینی آن‌گونه که باید، قدم برنمی‌دارند و مسئله کنسرت‌ها و حواشی آن را مصرانه در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند؟ تلاش برای خلاصه کردن فرهنگ و هنر در موسیقی، لطمه‌ای بزرگ به فرهنگ و ارزش‌های دینی و اسلامی است. اکنون‌که استان قم در موارد مختلف اعم از زیرساخت‌های اقتصادی، عمرانی و همچنین مسائل مربوط به اشتغال جوانان با مشکل روبروست آیا این درست است که مسئولین برای رفع این کمبودها این‌چنین نسخه‌های خسارت‌باری را بپیچند؟ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت قاطعانه این حرکت غیر ارزشی، و یادآوری لزوم توجه به ارزش‌های اسلامی و فرهنگی، خواستار برخورد با متولیان برگزاری این‌گونه کنسرت‌های پرحاشیه است. ‌ما به مسئولان اخطار می‌کنیم در شرایطی که کشور در سایه عمل به احکام الهی نیاز به همدلی، وحدت و آرامش دارد این‌گونه تحرکات به مصلحت آن‌ها و کشور نیست و به پایگاه مردمی آنان آسیب وارد می‌کند.
باید توجه داشت صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است، نگذارید در برخورد با این حرکات با حواشی زشتی که دارد مردم وارد عمل شوند که در آن صورت شاید خسارت‌های مادی و معنوی آن به‌راحتی قابل جبران نباشد. کسانی که مدعی ارتباط با مراجع و تقویت آن هستند، چرا در این امور بی‌توجهی می‌کنند؟ امید است مسئولین محترم ضمن توجه به هدایت‌ها و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید و علمای اعلام«دامت برکاتهم»، فرصت خدمت در جبهه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی را غنیمت شمرده و با تمام توان به تقویت و ترویج فرهنگ دینی و مبارزه با جبهه ضد اخلاقی و انسانی فرهنگ غربی تلاش کنند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

تسویه‌حساب شخصی جان درختان جنگل را گرفت؟

بعد از قطع بیش از ۷۰ درخت در بهشهر، مردم محلی نگران تکرار این اتفاق هستند

تسویه‌حساب شخصی جان درختان جنگل را گرفت؟

پشت پرده قطع ۷۰ درخت جنگلی و حمله به نیروهای منابع طبیعی

پشت پرده قطع ۷۰ درخت جنگلی و حمله به نیروهای منابع طبیعی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *