سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» پیرامون وجود ویروس H1N1 در کرمان به حقیقت پیوست هشت کرمانی قربانی آنفولانزای خوکی شدند

گزارش «پیام ما» پیرامون وجود ویروس H1N1 در کرمان به حقیقت پیوست هشت کرمانی قربانی آنفولانزای خوکی شدند





۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۴۵

گزارش «پیام ما» پیرامون وجود ویروس H1N1 در کرمان به حقیقت پیوست
هشت کرمانی قربانی آنفولانزای خوکی شدند

در هفته های گذشته در روزنامه «پیام ما» گزارشی پیرامون شیوع بیماری آنفولانزای خوکی منتشر شد. در این گزارش به ابتلای چند بیمار در بیمارستان بردسیر پرداخته شده بود. گفت و گوی خبرنگار ما با پزشک بیمارستان خبر از وجود ویروس H1N1 در میان تعدادی از بیماران می داد. اما ریس بیمارستان و ریس مرکز بهداشت بردسیر تمام تلاش خود را بر این داشتند تا موضوع را تکذیب کنند. صبح امروز اما خبری در تایید فوت چند نفر در کرمان به دلیل ابتلا به آنفولانزای خوکی منتشر شد. گویا سیاست گذاران حوزه سلامت استان به پیشگیری پیش از درمان معتقد نبوده و زیر مجموعه آنها و از جمله ریس بیمارستان بردسیر با سانسور حقیقت سعی در آرام جلوه دادن اوضاع دارند. هر چند وقتی همه جا آرومه روسا شب را با خیال راحت به بستر می روند ، تجربه اما ثابت کرده است که انتشار خبر صحیح و اطلاع رسانی به موقع نه تنها مخرب نیست بلکه می تواند موجب اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم شود.
آنفولانزای H1N1 چیست؟
آنفلوانزای ( A (H1N1 بیماری ویروسی جدیدی است که پیش از این در میان انسانها انتشار نداشته است. این ویروس به ویروس های آنفولانزای فصلی جاری ارتباطی ندارد. به همین جهت اغلب انسان ها نسبت به آن سابقه ایمنی ندارند. ویروس این بیماری که از آنفولانزای تیپ A می باشد اولین بار در سال 1918 در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در آوریل 2009 ( فروردین 88 ) مجدداً این بیماری با نام آنفولانزای خوکی با شکل و قدرت بیماری زایی متفاوت از گذشته در مکزیک و آمریکا گزارش گردید. اگرچه نام این بیماری آنفولانزای خوکی نام گرفته ، اما این به آن معنا نیست که این بیماری از خوک به انسان انتقال می یابد، بلکه مشخص شده که تعدادی از ژن های آن شبیه آنفولانزای ویروسی می باشد که در خوک های آمریکا یافت شده است. با این حال دیگر به آن آنفولانزای خوکی نمی گویند.
هشت کرمانی قربانی آنفولانزای فصلی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز گذشته از مرگ هشت نفر در استان کرمان بر اثر ابتلا به آنفولانزای فصلی خبر داد. وی که با پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان صحبت می کرد گفت: آنفولانزای فصلی از حدود یک ماه پیش در کرمان آغاز شد که تا کنون هشت مورد مرگ ناشی از ابتلا به انفولانزای H1N1 داشتیم که ازمایش های انها از ابتلا به این بیماری هم مثبت شده است. دکتر نوذر نخعی افزود: پیشینه این نوع آنفولانزا به حدود شش سال قبل برمی گردد و هر سال مواردی از ابتلا به این بیماری داشتیم. وی اضافه کرد: افرادی که در بر اثر ابتلا به انفولانزا جان خود را از دست دادند غالب انها از بیماری های زمینه ای قلبی و ریوی رنج می بردند. به گفته وی این هشت مورد مرگ مربوط به شهرستان های کرمان، رفسنجان، سیرجان و بردسیر است. وی با تاکید بر اینکه پیشگیری مهمترین عامل جلوگیری از بیماری انفولانزا است، اظهار داشت: در زمینه پیشگیری مهمترین نکته رعایت اصول بهداشتی و فاصله گرفتن از بیماران است، افراد در این مدت یکی دو ماه که در پیش داریم دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویند، سعی کنند با کسی دست ندهند و روبوسی نکنند و اگر شخصی بیمار است به اندازه دو قدم (1.8 متر) با او فاصله داشته باشند . وی اظهار داشت: افرادی که بیمار هستند اگر عطسه و یا سرفه می زنند با گودی مقابل آرنج دست خود جلوی بینی و دهان را بگیرند و از ماسک استفاده کنند و همچنین در منزل استراحت کنند و در محل های تجمعی از جمله مدرسه، محل کار و محل هایی که یک عده افراد دور هم هستند حضور پیدا نکنند چون باعث می شوند این بیماری در جامعه پخش شود و برای دیگران ایجاد مشکل کند. نوذر نخعی همچنین به مهر هم درباره علائم این بیماری گفت: علائم این بیماری کاملاً شبیه سرماخوردگی شدید است که تب و لرز، تب و درد عضلانی و اسهال و استفراغ ازجمله آن‌ها محسوب می‌شود.
گفتنی است ما هم چندین بار برای اطلاع دقیق تر از وضعیت این بیماری در استان کرمان با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس گرفتیم اما دکتر نوذر نخعی پاسخگوی تماس های مکرر روزنامه «پیام ما» نبود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: اگر مردم رعایت نکنند اوضاع بحرانی می شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با «پیام ما» با تایید مرگ هشت نفر بر اثر آنفولانزای فصلی گفت: این آنفولانزا را نمی توان آنفولانزای خوکی نامید و شما هم از این نام استفاده نکنید. نام درست این بیماری آنفولانزای فصلی تشدید یافته است. دکتر علی اکبر حقدوست افزود: اوایلی که این بیماری شیوع پیدا کرد به آنفولانزای خوکی معروف شد اما امروز دیگر به آن آنفولانزای خوکی نمی گویند. وی در پاسخ به اینکه آمار دقیق مبتلایان به آنفولانزای خوکی در استان چقدر است، اظهار داشت: من دقیقا اطلاعی ندارم چرا که چند روز ماموریت بودم اما آنفولانزای فصلی تشدید یافته هر سال چند قربانی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این که احتمال بحرانی شدن اوضاع هم وجود دارد گفت: همیشه انواع آنفولانزا پتانسیل ایجاد بحران را دارند و اگر مردم موارد لازم را رعایت نکنند اوضاع بحرانی می شود اما بحران به معنای مرگ هزاران نفر نیست. بلکه ممکن است در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به عنوان مثال 500 نفر بطور همزمان بیمار شوند و نیاز باشد در بیمارستان بستری شوند. آن وقت بدلیل کمبود جا اوضاع بحرانی می شود.
تشکیل کارگروه ویژه جهت پیشگیری از بیماری آنفولانزا در بردسیر
در همین حال روز گذشته برای جلوگیری از آنفولانزای فصلی در بردسیر، کارگروهی ویژه در این شهرستان تشکیل شد. آنطور که پایگاه اطلاع رسانی علوم پزشکی کرمان نوشت کارگروه ویژه بهداشت و درمان شهرستان بردسیر جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا دیروز با حضور فرماندار، مدیر شبکه و رئیس بیمارستان قائم و جمعی از مسئولین ادارات این شهرستان دیروز در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد. در این جلسه برهانی مدیر شبکه ضمن تشریح وضعیت شیوع بیماری انفلوآنزا در شهرستان بردسیر به مراسم عزاداری اربعین و بازگشت زائرین کربلا اشاره کرد و خواهان مشارکت ادارات مختلف در برنامه ریزی آموزشی جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا در شهرستان بردسیر بخصوص در مراسم پیش رو شد .
گفتنی است چندی پیش هم خبرگزاری خبرآنلاین از ابتلای شش نفر در این شهرستان به آنفولانزای H1N1 و مرگ یکی ازمبتلایان خبر داده بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *