پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بحث بر سر انتقال آب از سد صفارود به کرمان بالا گرفت انتقاد جنوبی‌ها و پاسخ استاندار

بحث بر سر انتقال آب از سد صفارود به کرمان بالا گرفت انتقاد جنوبی‌ها و پاسخ استاندار





۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۴

بحث بر سر انتقال آب از سد صفارود به کرمان بالا گرفت
انتقاد جنوبی‌ها و پاسخ استاندار

اعتراض برخی اهالی جنوب استان به انتقال آب از سد صفارود به شهرهای شمالی کرمان با پاسخ استاندار کرمان روبرو شد. این در حالی است که پیش‌ازاین هم خوزستانی‌ها نسبت به طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به استان کرمان اعتراض کرده بودند.
طرح‌های انتقال آب استان با اعتراض مواجه شدند. اگر طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته مردم و مسئولان خوزستان به طرق مختلف به انتقال آب بهشت‌آباد به کرمان اعتراض کردند، به همان میزان و گاه شدیدتر اهالی و مسئولان جنوب استان هم نسبت به طرح انتقال آب از سد صفارود به شهرهای شمالی استان اعتراض دارند. معترضان معتقدند که ساخت سد صفارود بر سرشاخه‌های هلیل رود، از منابع اصلی تأمین‌کننده آب تالاب خشک‌شده جازموریان و انتقال آب از این سد از طریق طولانی‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه به شهرهای شمالی استان منجر به خشک‌تر شدن جازموریان و جنوب کرمان می‌شود و در این طرح جنوب استان در نظر گرفته نشده است. این فقط صحبت مردم عادی نیست و فعالان محیط‌زیست و برخی مسئولان هم با مردم هم‌صدا شدند تا جلوی این طرح را بگیرند. طرحی که عملیات اجرایی فاز اولش با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا از آذرماه 94 آغاز شد و دوم تیرماه سال جاری هم فاز دوم این طرح آغاز شد. بر اساس این طرح نزدیک به 700 میلیون مترمکعب آب به شمال استان کرمان منتقل خواهد شد و مشکل آب شرب شهرهای کرمان و بافت و رابر برطرف می‌شود.
انتقاد نماینده مجلس و امام‌جمعه
نشریه رودبارزمین به نقل از احمد حمزه، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در خصوص انتقال آب صفارود به کرمان نوشت: «انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل اشتباه فاحش و جبران‌ناپذیری است که در درازمدت اثرات غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت و هزینه‌های سنگینی را به دولت تحمیل خواهد نمود.» وی افزود: «متأسفانه دولت برای تأمین آب آشامیدنی مردم کرمان به‌جای اینکه بهترین راه را انتخاب نماید نزدیک‌ترین راه را انتخاب نموده و در این طرح هیچ‌گونه کار کارشناسی و زیست‌محیطی لحاظ نشده است.» وی برون‌رفت از مشکل کم‌آبی را استفاده بهینه از آب و انتقال آب از دریا به منطقه می‌داند و بر این عقیده است برای نجات جازموریان باید برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد و حق آبه جازموریان از سدهای بالادست هلیل تأمین شود. حمزه گفت: «انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل برای مردم محترم کرمان طرح دائمی نیست و باید دولت به دنبال طرح‌های دائمی و انتقال آب از دریا برای تأمین آب آشامیدنی مردم باشد وگرنه این طرح حیف‌ومیل بیت‌المال است.» حجت‌الاسلام کرمی پور امام‌جمعه جیرفت هم در خطبه‌های نماز جمعه 25 تیرماه جیرفت در این خصوص گفت: «پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود(سد صفا رود رابر) باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد چون این موضوع نادیده گرفتن جنوب کرمان است.» آن‌طور که سایت محلی دقیانوس ما نوشته وی بابیان اینکه آب بردن برای شهر کرمان به چه قیمتی باید صورت گیرد گفت: «آیا در این طرح به روستاهای اطراف هلیل رود توجه شده است یا خیر؟ آیا خشکیدگی روزبه‌روز روستاها را مشاهده کرده‌اند و می‌دانند با اجرای این پروژه وضعیت ریز گردهای جنوب شرق کشور چه خواهد شد؟» امام‌جمعه جیرفت بیان کرد: «مجریان و نمایندگان دولت نمی‌توانند حرف بزنند و حق حرف زدن هم ندارند اگر در این مورد حرف بزنند با آن‌ها برخورد خواهد شد. اما حزب‌اللهی‌ها، دلسوزان، کشاورزان و کارشناسان ما چرا حرف نمی‌زنند و به میدان نمی‌آیند؟» وی خطاب به نماینده مردم و رسانه‌ها گفت: «نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تلاش خودشان را انجام می‌دهند اما انتظار مردم بیشتر از این است و رسانه‌ها باید در این زمینه حرف بزنند نباید فقط امروز را دید باید به فکر آیندگان هم باشیم اگر آب نباشد دیگر هیچ‌چیز نیست.» وی افزود: «کسانی که این طرح را اجرا می‌کنند معلوم نیست تا یک یا دو سال آینده بر سرکار باشند اما با اجرای این پروژه روستاهای ما از بین می‌رود و باعث به وجود آمدن حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود.»
خون دادن برای هلیل رود
علاوه بر این مسئولان هم، مردم جنوب با تشکیل کمپین نجات جازموریان سعی در جلوگیری از این موضوع دارند. همچنین جمع کثیری از مردم جیرفت در اعتراض به طرح انتقال آب هلیل رود (سد شهیدان امیر تیموری) به کرمان اقدام به جمع آوردی امضا نمودند. هفته گذشته هم برخی مردم درحرکتی نمادین با حضور در مراکز انتقال خون و اهدای خون خود، اعتراض خود به این حرکت را نشان دادند و برای احیای هلیل رود خون نذر کردند.
پاسخ استاندار به معترضان
این اعتراضات در کنار انتقادات اهالی جنوب کرمان در فضای مجازی روز جمعه با واکنش استاندار کرمان روبرو شد. آن‌طور که روابط عمومی استانداری کرمان نوشته، علیرضا رزم حسینی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان کرمان، در این خصوص گفت: «طرح‌های انتقال آب قرار است آب را به فلات مرکزی ایران انتقال دهد و طرح این مطلب که در طرح‌های انتقال آب، حق جنوب استان کرمان خورده شده، صحت ندارد.» ایسنا هم از قول استاندار کرمان نوشت: « نمی‌دانیم چرا برخی دوستان بدون اطلاعات کافی دست به حاشیه‌سازی و متشنج کردن فضای عمومی جامعه می‌زنند.» وی با اشاره به پیشرفت 70 درصدی احداث سد صفارود گفت: «منشأ آب سد صفارود از رودخانه سرمشک می‌باشد نه هلیل رود و این سد هیچ ربطی به منطقه جازموریان ندارد و همه باید بدانند که منشأ آب منطقه جازموریان آب‌های جبال بارز است.» رزم حسینی با اشاره به دلایل توجیهی برای احداث سد صفارود انتقال آب از این سد به کرمان گفت: «ابتدا باید گفت که در بهترین حالت از سال 40 میلیون مترمکعب آب در پشت سد صفارود جمع خواهد شد ضمن آنکه تغییر کاربری برای این سد و ایجاد تونل انتقال آب از این سد به کرمان به این منظور بوده است که 700 میلیون مترمکعب آب به کرمان انتقال داده شود ضمن اینکه این تونل بخشی از تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی کشور است و هیچ ربطی به جنوب استان و خشک شدن جازموریان ندارد و طرح این مطلب که در طرح‌های انتقال آب، حق جنوب استان کرمان خورده شده، صحت ندارد.» استاندار کرمان با تأکید بر اینکه فرمانداران جنوب استان این مسئله را شفاف‌سازی کرده و اطلاعات کافی به مردم این منطقه بدهند تصریح کرد: «در دولت تدبیر و امید بحث تشکیل کارگروه گردشگری جازموریان مطرح شد و در این دولت بود که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور بحث احیای جازموریان مطرح شد و مسائل مطرح‌شده و هجمه‌های واردشده به این دولت در این خصوص به‌دوراز انصاف است.» وی ادامه داد: «نباید مسائل قومی گری را در کارها دخالت داد. چرا عده‌ای بحث وجود چاه‌های غیرمجاز در منطقه جازموریان و یا عدم صحیح مصرف آب در منطقه جنوب استان کرمان را مطرح نمی‌کنند؟» رزم حسینی بابیان اینکه حرکت دولت تدبیر و امید در راستای توسعه جنوب استان کرمان بی‌نظیر بوده است اظهار کرد: «در شرایط کنونی نیازمند وحدت همگانی هستیم و باید اختلافات را کنار بگذاریم.» با این تفاسیر مشخص نیست که سرنوشت پروژه های انتقال آب استان کرمان چه سرانجانی خواهند داشت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *