پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فشار خوزستانی ها جواب داد تعلیق انتقال آب از بهشت آباد به کرمان

فشار خوزستانی ها جواب داد تعلیق انتقال آب از بهشت آباد به کرمان





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱

فشار خوزستانی ها جواب داد
تعلیق انتقال آب
از بهشت آباد به کرمان
طرحی که در سفر رییس جمهور به استان کرمان کلنگ زنی شده بود، فعلا معلق شده است. این خبر را معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور داده است. این طرح در حالی به گفته ابتکار معلق شده که کرمانی ها حساب ویژه ای روی آن باز کرده بودند تا مشکل آب شرب شهرهای شمالی این استان حل شود اما رییس سازمان محیط زیست کشور روز گذشته در گفت و گویی که روزنامه اعتماد داشته، آب پاکی را روی دست کرمانی ها ریخته و از تعلیق این طرح خبر داده است.
وی با تایید رایزنی‌های صورت گرفته با رییس‌جمهور در خصوص ملغی شدن کلنگ‌زنی انتقال آب از بهشت آباد به کرمان، گفت: رییس‌جمهور قبل از همه این برنامه‌ها جلساتی را داشت که همه ابعاد این پروژه در آن مشخص می‌شد. او تاکید دارد که کارهایی که در این حوزه می‌خواهد انجام شود، حتما ارزیابی و مجوز زیست‌محیطی داشته باشد. ما هم در گزارش‌های‌مان همه آن موارد و مشکلات را اعلام کردیم و در نهایت نظرات کارشناسی ما مورد توجه رییس‌جمهور قرار گرفت.
ابتکار در خصوص تفاوت پروژه‌ها در نوع آب منتقل شده (شرب یا صنعتی) و روش آن نیز گفت: ما همچنان پیگیر مساله هستیم. شرایط پروژه‌ها با هم متفاوت است، اگر مساله آب شرب باشد شرایط متفاوت است، اگر انتقال با لوله و محدود باشد یا کانال باشد، شرایط متفاوتی دارد. اما در هر صورت، همه اینها منوط به ارزیابی محیط زیستی است. هنوز به پروژه انتقال آب از بهشت آباد به هیچ کدام از سه استان مجوز محیط زیست داده نشده است.
معاون رییس‌جمهور همچنین در مورد طرح انتقال آب از خزر به فلات مرکزی هم، خبر از صادر نشدن مجوز داد، طرحی که هنوز نیازمند ارسال مطالعه از سوی مشاوران طرح به محیط زیست است. ابتکار در پاسخ به اینکه ۷۵ درصد این پروژه قصد انتقال و تامین آب صنعت در سمنان را دارد گفت: هنوز روی مطالعات این طرح دارد کار می‌شود، جلساتی هم داشتیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده. همچنان برسر مسائلی اینچنینی جای بحث داریم. همه این بحث‌ها در ارزیابی مطرح می‌شود. انتقال آب بین حوضه‌ای به اعتقاد ما خاصیت ندارد مگر اینکه مجبور باشیم آن هم برای آب شرب و وقتی که همه راه‌های دیگر را رفته باشیم.
فشار خوزستانی ها جواب داد
ابتکار در حالی از تعلیق این طرح خبر داده که در روزهای گذشته و پس از سفر رییس جمهور به کرمان، جو سنگینی علیه طرح انتقال آب از بهشت آباد به کرمان در خوزستان به راه افتاد. انتشار عکس بنر کلنگ زنی انتقال آب از بهشت آباد به کرمان در تلگرام، سرآغاز انتقادات بود.
این جو تلگرامی خیلی زود به سطح جامعه کشیده شد و واکنش برخی خوزستانی ها را در پی داشت. حتی شایعه شد که برکناری استاندار خوزستان همزمان با سفر رییس جمهور به استان کرمان به همین دلیل بوده است.
در پی بیشتر شدن اعتراضات، خبرگزاری مهر 24 اردیبهشت گزارش کرد که «مردم اهواز برای نجات رودخانه کارون زنجیره انسانی تشکیل دادند که با حواشی مختلفی از جمله اعتراض به برکناری مقتدایی استاندار خوزستان همراه بود.» سوم خرداد هم تجمعات دیگری در خوزستان در این رابطه برگزار شد. جدای از این اعتراضات، آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان هم از این انتقال آب انتقاد کرد و گفت: انتقال آب استان خوزستان برای مصارف کشاورزی خلاف قانون است. علاوه بر این، فعالان محیط زیست در خوزستان و رسانه های این استان هم از این طرح انتقاد کردند. انتقاداتی که به نظر می رسد جواب داده است. نکته جالب در این میان عدم اطلاع دقیق ابتکار از این موضوع است که انتقال آب از بهشت آباد به کرمان فقط برای مصرف شرب است و نه کشاورزی و صنعت.
طرح پرحاشیه انتقال آب بهشت آباد
گفتنی است طرح انتقال آب از بهشت آباد به استان های کرمان، یزد و اصفهان از اوایل دهه هشتاد مورد بحث و بررسی بود و هر بار تصمیمی متفاوت در ارتباط با آن گرفته می شد. بهشت آباد از سرچشمه های اصلی رود کارون محسوب می شود. پرحاشیه ترین اتفاق این طرح در سال 90 رخ داد. در این سال وزارت نیرو اعلام کرد در هفته دولت سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود. در پی اعلام خبر کلنگ‌زنی طرح انتقال آب بهشت‌آباد نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس تحصن کردند. نمایندگان خوزستان هم در اعتراض به این طرح تهدید به استعفای دسته جمعی را مطرح کردند و بهشت‌آباد به صورت موقت، تا بررسی مجدد متوقف شد. اما این پایان ماجرا نبود. در سال 92 شورای عالی امنیت ملی کشور با احداث تونل برای انتقال آب در این طرح مخالفت کرد در حالی که پیش از این قرار بود این پروژه با احداث تونلی به طول 64 کیلومتر اجرا شود. دلیل مخالفت شورای امنیت ملی هم گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور بود که به این طرح اشکالات فراوانی گرفته و آن را تأیید نکرده بودند. در حالی که حاشیه ها بر سر اجرای این طرح ادامه داشت، استاندار کرمان اما این طرح را یکی از اصلی ترین طرح هایی دانست که برای رفع مشکل کم آبی کرمان اجرا می شود. رزم حسینی بارها در این مورد صحبت کرد اما در بهمن ماه سال گذشت هدر پی اعتراضاتی که در سالیان گذشته وجود داشت، حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: طرح تونل بهشت آباد متوقف شده و مطلقا اجرا نخواهد شد.
با این حال آگهی مناقصه این پروژه در سایت آب منطقه‌ای استان کرمان در دسترس همگان قرار داشت و این نشان از عزم استان کرمان در اجرای این پروژه بود. بختیاری مدیرعامل آب منطقه ای کرمان هم در واکنش به مخالفت وزیر نیرو با طرح بهشت آباد گفت: آنچه وزیر محترم نیرو اعلام کرده‌اند مربوط به احداث تونل در اصفهان بوده است و ربطی به کرمان ندارد. این پروژه برای انتقال آب به استان کرمان قطعا اجرا می شود. سال گذشته در نهایت مناقصه این پروژه برای کرمان برگزار و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) برنده شد. پس از این همزمان با سفر رییس جمهور به کرمان، این طرح کلنگ زنی شد. حالا کمتر از یک ماه از کلنگ زنی طرح انتقال آب از بهشت آباد به کرمان، این طرح مجددا دچار حاشیه شده و مشخص نیست که چه آینده ای دارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *