پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استاد منوچهر مظفری شما را با خود به قلب هنر و قالی بافی کرمان می برد/ بازآفرینی بهتر از اصل با بیش از 3 میلیون گره

استاد منوچهر مظفری شما را با خود به قلب هنر و قالی بافی کرمان می برد/ بازآفرینی بهتر از اصل با بیش از 3 میلیون گره





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

استاد منوچهر مظفری شما را با خود به قلب هنر و قالی بافی کرمان می برد/ بازآفرینی بهتر از اصل با بیش از 3 میلیون گره

استاد برجسته فرش کرمان منوچهر مظفری بدرستی گنج راستین«شرکت تولیدی فرش دستباف گنجینه هنرمندان» و برند «قالی همایون کرمان» است, مظفری از معدود استادانی است که هنوز به معیارهای دوره بلند آوازگیقالی کرمان در جهان وفادار مانده است همه قالی های تولید شده این »مجموعه زیر نظر مستقیم استاد و باوفاداری به اصالت و کیفیتی بی مانند از نوع خامه مواد واجرا دارند به تازگی مجموعه « گنجینه هنرمندان» با برند«قالی همایون کرمان» از یک جفت اثر بی بدیل و بی مانند پرده برداری کرده است که توسط شخص استاد مظفری و سر انگشت هنرمند ایشان جان گرفته, این اثر مجموعهای از آرمهاست که به دستور ناصرالدین شاه قاجار طراحی شده است او که اهل هنر بود در نقاط مختلف جهان با مجموعه های از آرمها که هرخاندان یا پادشاه برای بوم و سرزمین خود داشت مواجه شد و تصمیم گرفت که سفارش این آرم را با هویت ایرانی بدهد اندکی بعد «الکساندر نقاش» که گفته می شود تابعیت روس داشت. طرح این آرم را به ناصرالدین شاه قاجار تحویل داد.
ناصرالدین شاه که طی سالهای قدرت خود نیک در یافته بود که قالی ایران و علی الخصوص کرمان در دنیا به چه میزان هوادار دارد دستور داد که از روی این« آرم »یک قالی بافته شود. اینگونه بود که نخستین قالی با آرم شکل گرفت. در طول سالها چند استاد فرش سعی در اجرای آن داشتهاند« ارجمند کرمانی» یکی از کسانی بوده است که مجموعه زیر نظر وی یکی از بهترین اجراها را داشته است. بعد از «ارجمند» فردی یونانی الاصل به نام «جرج تیمو» که در کار طراحی وبعدها تولید فرش بوده و در کرمان زندگی می کرده، این نقش را البته با تغییراتی در رنگ بندی باز آفرینی کرد.«تیمو» کلا چهار تخته از این فرش را باز آفرینی می کند که هم اکنون نزد بهترین کلکسیونرهای فرش ایران و کرمان محفوظ است البته ارجمند و تیمو هیچکدام خودشان بافنده نبودهاند بلکه بر مجموعه ای از بافندگان با استانداردهای تعریفی خود نظارت داشتند.
اینک پس از سالها «استاد منوچهر مظفری» طرح معروف به«آرم»را با کیفیتی بالاتر با بهره گیری از اصیل ترین آموزه های قالی کرمانی شخصا بازآفرینی کرده است این باز آفرینی با تغییراتی در رنگ بندی و شعری از حافظ که در حاشیه کار شده اثر را در کنار حفظ تمامی فاکتورهای اصالت, جذاب ترو منحصر به فرد کرده است.
بزرگترین و مهمترین تمایز «آرم» بافته شده توسط «استاد مظفری» استفادهاز«گره تک» است که اثر را بسیار منحصر به فرد کرده, این فرش « 120جفت» یا به تعبیری«60رج» است و این فرش منحصر به فرد با بیش از 3 میلیون گره بافته شده است و ظرافت بی حد و حصر آن هر بیننده ای را مجذوب و مسحور اثر می نماید. مواد اولیه به کار رفته برای خامه قالی از نوع فوق العاده باکیفیت و نفیس می باشد که کیفیت و ماندگاری اثر را برای چند صد سال تضمین می نماید. این فرش جزو اندک قالی های اصیل «استادباف» تاریخ فرش کرمان می باشد که به حق هیچ عیبی بدان نمی توان گرفت این اثر با کیفیت منحصر به فرد شما را با خود به قلب تاریخ هنر قالی بافی کرمان می برد و با اعجازهارمونی رنگ ها هر چشمی را خیره می کند . «استاد مظفری» در طول سالهای کار و تدریس آثاری را که با سر انگشت هنرمند خودتولید کرده است به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد و از این جهت این فرش بسیار استثنایی است.
نکته پر اهمیت اینکه در بافت این فرش و همه فرش های اصیل کرمان به هیچ عنوان از قلاب استفاده نمی گردد و تمام پروسه بافت با استفاده از دستان و انگشتان هنرمند انجام می شود و در حقیقت قالی کرمان با عشق بافته می شود و جان میگیرد.
طرح آرم توسط استاد مظفری در یک جفت یا «2 تخته» کاملا شبیه به هم بافته شده است و با نکاتی که در بردارد به راستی یکی از فرشهای کلکسیونی ایران است که جفت بودنش ارزش و اهمیت کار را دو چندان کرده و می تواند زینت بخش و سرآمد هر مجموعه و کلکسیونی باشد زیرا به واقع و به اعتراف بسیاری از خبره های این هنر، اثر استاد مظفری در قیاس با آثار مشابه استادان دیگر بسیار نفیس و با کیفیت تر است.
به گفته استاد مظفری هر قالی داستان و قصه خودش را دارد و البته قالی آرم با داشتن اِلمانها و نشانه های ایرانی اثری بر آمده از تاریخ و ماندگار در تاریخ خواهد بود که در شرح تصویر آن هر کس روایتی دارد و می توان ساعتها در مورد داستان این آرم سخن گفت ما تنها به یکی از این روایت ها می پردازیم که یکی از این روایت ها اینچنین است.
(Coat of Arm) کت آف آرم یک نشان تک و بی همتاست که بر روی سپر و شنل روی زره طراحی شده است که مورد استفاده شوالیه های قرون وسطا قرار می گرفت و نشان دهنده هویت آنها بود. بنابراین گاهی اوقات کت نظامی نیز خوانده می شد. این نشان بر روی سپر حک می شد و عنصر مرکزی تصویر را که نشان دهنده پیروزی و موفقیت بود را در بر می گرفت و شامل سپر و حامیان و تاج بود. این نشان یک سمبل تک برای هر خانواده یا فرداست.
نماد کت آف آرم می تواند دارای اشکال و رنگهای متنوعی بر اساس کشور و فرهنگ باشد که شاه قاجار سفارش آن را با نمادهای ایرانی داد اصلی ترین نماد ایرانی در آن زمان شیر و خورشید بود که یکی از نشانهای رسمی ایران بود که در بین سالهای 1979- 1579میلادی یکی از نشانهای موجود در پرچم رسمی بوده است. این نشان در قرن دوازدهم بسیار مورد توجه قرار گرفت. نماد شیروخورشید بر مبنای اشکال نجومی ایجاد شده است. این نشان معانی تاریخی زیادی دارد. در ابتدا یک سمبل و نماد نجومی بوده است و در دوره صفوی شیرو خورشید نمادی از دو رکن جامعه بود مذهب و دولت. این نماد, نشان نشان رسمی کشور در دوره قاجار نیز بود. در دوره فتحعلی شاه این نماد دستخوش تغییراتی شد. این تغییر مربوط به شکل شیر و خورشید بود. یک تاج که نماد سلطنت مطلقه بود بالای آن اضافه شد. از زمان فتحعلی شاه قاجار مفاهیم اسلامی کمرنگ شده و مورد تاکید قرار نگرفتند. این تغییرات نشان رسمی را تحت تاثیر قرار داد آ ن زمان تا انقلاب اسلامی مردم در سال 1357 معانی این نشان دستخوش تغییرات اندکی شد. شیر استعاره ای برای قهرمانان ایران که آماده دفاع از سرزمین بودند و در آ خر مفهوم باستانی آن که نماد سلطنت و پادشاهی بود. خورشید معانی متفاوتی را در بر داشت که برخی آن را نشانی از جمشید پادشاه اسطوره ای ایران می پنداشتند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *