پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حاشیه‌نشینی در حاشیه

حاشیه‌نشینی در حاشیه





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۲۳

حاشیه‌نشینی در حاشیه

چندی پیش بود که مسئولان استانی از جمله استاندار به مبارزه با حاشیه نشینی تاکید کردند. این مبارزه با حاشیه نشینی در کرمان به برخورد مستقیم با حاشیه نشینان نیز کشیده شد و بخشهای قابل توجهی از ساختمانهایی که در حاشیه شهر کرمان احداث شده بود تخریب شد این اقدامات تا ماههای ابتدای سال جاری نیز تداوم یافت و این کشاکش می رفت تا حاشیه نشینی را در اطراف شهر کرمان رفع شود و مردم شهر نیز از این اقدام حمایت کامل می کردند در این مسیر نمایندگان مجلس، شورای شهر و مدیران شهرداری و دستگاه قضایی نیز همراه شدند. گفته شد که که کانونهای حاشیه نشینی در اطراف کرمان شناسایی شده است و این مناطق نیز در قالب فازهای مختلف تقسیم بندی شده اند و در هر مرحله اقدامی مقتضی برای رفع حاشیه نشینی در کرمان انجام می شود. حالا آنطور که مهر گزارش داده مبارزه با حاشیه نشینی به حاشیه رفته است. در این شرایط با وجود گذشت چهار ماه از سال جاری گویی فتیله مبارزه با حاشیه نشینان پایین کشیده شده است و دیگر خبری از موج تخریبهای سازه های غیر مجاز شهر کرمان نیست و این در حالیست مردم شهر در انتظار رفع چالشهای حاشیه ای شهر کرمان هستند.

حاشیه نشینی در مسکن مهر
از سوی دیگر افزایش نرخ زمین و مسکن در بخش قانونی شهر، موجب سوق داده شدن شهرنشینان به سمت مناطق حاشیه ای شده است این امر را رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان تائید می کند و نسبت به رواج بیش از پیش این رویه طی سال جاری هشدار می دهد. همچنین خشکسالی های پی در پی و بیکار شدن روستاییان در مناطق مختلف استان کرمان و حتی استانهای مجاور بسیاری از مردم را نیز به سمت حاشیه نشینی در کرمان روانه کرده است و اقدامات صورت گرفته در کرمان نتوانسته است از ورود حاشیه نشینان به کرمان بکاهد. شهرک الله آباد، امیرآباد، ده یاسایی، مستوره، حسن آباد، طاهرآباد و محمدآباد، رضاآباد و مومن آباد، سیدی و گلها از جمله شهرکهایی است که به وسیله زمین خواران تصرف و در نهایت به مردمی که عموما از ضعیف ترین قشر جامعه هستند فروخته شده است و گاه این سازه ها برای رهایی از مقررات قانونی شبانه و تنها در ۲۴ ساعت احداث شده است و بیشتر به آلونک شباهت دارد.
اما نکته قابل توجه در خصوص ساخت و سازهای شهر کرمان این است که در حالی هسته مرکز این شهر از جمعیت خالی است و میزان قابل توجهی از زمینهای خالی و خانه های فرسوده در محله های قدیمی شهر وجود دارد که سایتهای مسکن مهر کرمان اکثرا دقیقا در مجاور شهرکهای حاشیه ای کرمان احداث شده اند و به نوعی به این مکانها رسمیت نیز داده اند و اگر زمانی مسئولان بتوانند شهرکهای حاشیه ای را سر و سامان دهند اما مجتمع های مسکن مهر نقش شهرکهای حاشیه ای را به خوبی در حومه شهر کرمان ایفا خواهند کرد.
بسته شدن پرونده زمین خواری
در یک سال آینده
با وجود اینکه از سکون موجود در مبارزه با زمین خواران و حاشیه نشینی اینگونه استنباط می شود که حرکت در مسیر مبارزه با حاشیه نشینی کند شده است اما استاندار کرمان در آخرین اظهار نظر رسمیش بار دیگر بر ادامه مبارزه با زمین خواری در اطراف کرمان تاکید کرده و خبر داده که در یک سال آینده این پرونده در کرمان بسته خواهد شد.
عدم حاشیه نشینی یعنی احترام شهروندان
به یکدیگر
شهردار کرمان نیز بر عزم جدی مسئولان شهر کرمان برای مبارزه با زمین خواری تاکید کرد و اظهارداشت: در این مسیر همه دستگاههای متولی در کنار هم قرار دارند و همان عزمی که در ابتدا وجود داشته همچنان وجود دارد.
ابوالقاسم سیف الهی ایجاد کمربند سبز را یکی از مهمترین اقداماتی دانست که در شهر کرمان برای مبارزه با حاشیه نشینی روی داده و افزود: عدم حاشیه نشینی به این معنی است که شهروندان قانونی شهر به حقوق یکدیگر احترام می گذارند و خوشبختانه مبارزه با حاشیه نشینی در کرمان با اقتدار و همراهی مردم و مسئولان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: تراکم پایین شهر کرمان خدمات دهی را در شهر مشکل کرده است و چهره شهر را نیز تحت تاثیر قرار داده که ما سعی داریم با تدابیر لازم این مشکلات را برطرف کنیم که عملکرد استانداری کرمان نیز در این مسیر جای تقدیر دارد.
مردم زمین خواری را جدی بگیرند
شناسایی مناطق حاشیه ای شهر کرمان به تعداد ۳۱ منطقه و فاز بندی برای رفع مشکل در این مناطق نیز از گفته های فرماندار شهر کرمان است که در این خصوص می گوید: طی سال گذشته بخشهای قابل توجه از مناطقی که توسط زمین خواران تصرف شده بود با حکم قضایی آزاد شد و این روند با قاطعیت ادامه خواهد یافت. محمد علی توحیدی رفع حاشیه نشینی را از اولویتهای اصلی کرمان دانست و افزود: اراضی که دچار تغییر کاربری شده اند و زمینهای متصرف شده در حال پیگیری هستند و کم کم زمینها آزاد و به کاربری خود باز گردانده خواهند شد. وی ادامه داد: شهر کرمان باید در چارچوب قانونی و طرحهای جامع و تفصیلی که مصوب شده است گسترش یابد و به جد تمام دستگاهها در این زمینه پای کار هستند.
وی از مردم نیز خواست که این مسئله را جدی بگیرند و از خریداری زمین از زمین خواران و ساخت و ساز در این مناطق خودداری کنند. فرماندار کرمان همچنین بر مبارزه جدی با زمین خواری و زمین خواران تاکید کرد و گفت: در این خصوص هماهنگی لازم با دستگاه قضایی نیز انجام شده است.
زمین خواری همواره یک جرم است
همچنین دادستان کرمان نیز حاشیه نشینی را از پدیده های مخرب در زمینه شهر نشینی می داند و می گوید: مبارزه به زمین خواری و حاشیه نشینی یکی از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد زیرا بر این باور هستیم که باید ریشه زمین خواری را در کرمان برای همیشه بخشکانیم. دادخدا سالاری افزود: مردم باید در نظر داشته باشند که زمین خواری همواره یک جرم محسوب می شود و قانونگذار نیز برای آن مجازات در نظر گرفته است و خرید و فروش زمینهایی که مشمول زمین خواری شده اند ممنوع است.
با وجود عزم مسئولان اما عملکرد مبارزه با زمین خواری کمی کمرنگ شده است و مردم کرمان به دلیل اینکه حاشیه های شهر کرمان کانون جرم خیز این شهر محسوب می شوند از مسئولان می خواهند بار دیگر روند مقابله با حواشی شهر را با جدیدت بیشتر پیگیری کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *