پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادعای تولید سالانه هزار اتوبوس برقی

ادعای تولید سالانه هزار اتوبوس برقی





ادعای تولید سالانه هزار اتوبوس برقی

۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸

|پیام ما| سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که ظرفیت و توان تولید سالانه هزار دستگاه اتوبوس برقی در کشور ایجاد شده، اما تولید آن نیازمند سفارش‌گذاری توسط شرکت‌های حمل‌ونقل است.

به گزارش «پیام ما» و براساس آنچه وب‌سایت خبری وزارت صمت به نقل از «احمد آقایی» منتشر کرده است برخی شرکت‌های داخلی از توانمندی تولید اتوبوس برقی به صورت مونتاژی برخوردارند.
آقایی گفت: «در ابتدای مسیر تولید خودروی برقی، باتری این خودروها از طریق واردات تأمین شود تا به مرور شرکت‌های دانش بنیان درباره تولید باتری خودروهای برقی ورود کنند. البته در حال حاضر یک یا دو شرکت داخلی به موضوع تولید پرداخته‌اند و روی سل و پکینگ باتری خودروهای برقی کار کرده‌اند تا اینکه با افزایش سطح بتوانیم گلوگاه تولید این خودروها را نیز برطرف کنیم.»
به گفته او سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت با بیان اینکه چند شرکت خودروساز داخلی به موضوع تولید اتوبوس‌های برقی پرداخته و نمونه‌هایی را ساخته‌اند: «تولید اتوبوس برقی به دلیل شرایط قیمت باید بر اساس سفارش گذاری انجام شود، بنابراین خودروساز باید سفارش را دریافت و سپس نسبت به تولید بر اساس برنامه سالانه اقدام کند. ظرفیت تولید اتوبوس برقی در کشور توسط شرکت‌های داخلی بیش از هزار دستگاه است که فقط معطل سفارش‌گذاری است، بنابراین اگر سفارش گذاری برای تولید این خودروها توسط شرکت های حمل ونقل انجام شود، وزارت صمت نسبت به موضوع تأمین و تخصیص ارز اقدام می‌کند. با یک برنامه تولید متوالی و مستمر می‌شود، حداقل سالی هزار اتوبوس برقی تأمین می شود.»
این گفته‌ها در حالی است که اردیبهشت امسال، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت از تلاش برای واردات خودروهای برقی به‌کشور خبر داده بود: «تلاش می‌کنیم تا پایان امسال دو هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود که از این تعداد، هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهد بود.»
به گفته «حسن کریمی سنجری» 500 دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد که تحقق آن منوط به همکاری شهرداری تهران و خودروساز در عمل به قرارداد مربوطه است. تاکنون 40 دستگاه اتوبوس برقی از طریق ایران خودرو دیزل به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرج اضافه شده است ضمن اینکه خودروساز دیگری 26 دستگاه اتوبوس برقی وارد کرده و 23 دستگاه هم در ادامه وارد می‌شود و قرار است این اتوبوس‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران مورد استفاده قرار گیرد. وزارت صمت به دنبال گسترش تامین اتوبوس‌های برقی است، زیرا این اتوبوس‌ها، اقتصادی و با محیط زیست سازگارتر است؛ برای توسعه این دستگاه‌ها، وزارت صمت تاکید دارد واردات اتوبوس از طریق خودروسازها صورت پذیرد که هم خدمات پس از فروش بهتری داشته باشیم و هم بتوانیم بومی‌سازی ساخت و فناوری این خودروها را دنبال کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر