پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لج‌بازی «نجومی» زاکانی

شهردار تهران بی‌اعتنا به کارزار مخالفت‌ شهروندان و کارشناسان، بر ساخت مسجد در پارک قیطریه تأکید کرد

لج‌بازی «نجومی» زاکانی

زاکانی می‌گوید علاوه‌بر مسجد در این پارک مراکز خدماتی و آموزشی هم ساخته می‌شود





لج‌بازی «نجومی» زاکانی

۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۲۳:۴۹

|پیام ما| «بنده اینجا آمده‌ام مردم! که نگذارم سر شما کلاه بگذارند… آقای همتی پاسخ این را چه‌کسی می‌دهد؟ دلار نجومی، اختلاس نجومی، نقدینگی نجومی، پررویی نجومی، اوه اوه اوه» این یکی از معروفترین جملات «علیرضا زاکانی» است. زمانی که لباس نامزد ریاست‌جمهوری به‌تن کرده بود تا با حمله به اندک نامزدهای منتقد «ابراهیم رئیسی»، مسیر را برای ریاست‌جمهوری او هموار کند. زاکانی که روزگاری به مردم می‌گفت به میدان آمده تا نگذارد کسی سر آنها کلاه بگذارد، حالا در لباس شهردار تهران، به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویی برای انتقادهای مردمی گوش شنوایی ندارد و در حال «لج‌بازی نجومی» با آنهاست. طرح ساخت مسجد در محوطهٔ تاریخی پارک قیطریه تازه‌ترین موضوعی است که زاکانی را در تقابل با شهروندان و کارشناسان قرار داده است. دیروز چهارشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، شمار امضاکنندگان «کارزار جلوگیری از تخریب پارک قیطریه» از ۷۷ هزار نفر گذشت اما شهردار پایتخت پس از جلسهٔ هیئت دولت با بی‌اعتنایی، این مخالفت‌ها را «هیاهو برای هیچ» توصیف کرد.

شهردار تهران در دفاع از ساخت مسجد در محوطهٔ پارک قیطریه گفت: «ما مکرراً گفته‌ایم که این‌ از مصوبات اساسی است که سابقهٔ آن به دههٔ ۷۰ بازمی‌گردد. ۴۳ پارک در تهران وجود دارد که در این طرح به‌عنوان یکی از اماکنی در نظر گرفته شده تا نیازهای عمومی مردم را برطرف کند و یکی از این نیازها هم مسجد است.»

 

شهردار تهران در شرایطی بر طرح ساخت مسجد در پارک قیطریه اصرار می‌ورزد که ابهامات دربارهٔ این طرح بسیار زیاد است. به‌گزارش ایسنا، زاکانی در سخنانش تأکید کرد: «در پارک قیطریه درختی قطع نمی‌شود، بلکه یک ساختمان قدیمی به مسجد بدل می‌شود و به‌اقتضای نیاز پارک، سایر ظرفیت‌ها هم در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، هیاهوها در این ماجرا بر سر هیچ است.» اما خبرگزاری «ایلنا» با انتشار یک ویدئو ادعای زاکانی را رد کرد. براساس اعلام این خبرگزاری برخلاف سخنان شهردار تهران در مکانی که برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در نظر گرفته شده ۴۰ درخت تنومند و ۶۰ نهال به فاصلهٔ یک متر وجود دارد.

براساس اعلام خبرگزاری ایلنا، برخلاف سخنان شهردار تهران در مکانی که برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در نظر گرفته شده ۴۰ درخت تنومند و ۶۰ نهال به فاصلهٔ یک متر وجود دارد

«سید محمد بهشتی» کارشناس میراث‌‌فرهنگی و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی پیش از این در واکنش به اصرار شهرداری تهران بر اجرای این طرح به «پیام ما» گفته است: «ساخت مسجد در پارک قیطریه به‌دلایل فنی و قانونی و شرعی و عقلی خطاست. ما در منطقهٔ قیطریه سابقهٔ تاریخی و آثار تاریخی داریم که مشهود نیستند و احتمال اینکه در حفاری و کاوش مشخص شوند، وجود دارد. اما اصلاً فرض را بر این بگذارید که این منطقه آثار تاریخی هم نداشته باشد، باز هم ساخت مسجد در این منطقه نامعقول و غیرشرعی و غیرقانونی است.»

«بهشتی» مدیریت شهری را به یک دستگاه «بولدوزر ویرانگر» تشبیه کرده که بدون مخالفت در حال کار است. به‌گفتهٔ رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی ساخت این مسجد هیچ توجیهی جز لجبازی با مردم ندارد: «طبق قانون، پهنه‌های مختلف شهری دارای خصوصیاتی هستند و پهنهٔ G پهنه‌ای است که نمی‌شود بدون منطق و قانون در آن دخل و تصرف کرد‌. پهنۀ G حاوی فضاهای سبز و باز عمومی و خصوصی، پارک‌های جنگلی، باغات و غیره است و ساخت‌وساز در آن محدودیت دارد. نه‌تنها وجود این پهنه در شهر تهران، باعث طراوت و زیبایی بصری و پاکی هوا، بلکه مانع گسترش افقی شهر تهران می‌شود. اگر هم روزگاری بخواهند این کار را کنند، باید مراحل قانونی و پیچیده‌ای را طی کنند.»

 

علیرضا زاکانی اما به دیدگاه کارشناسان اعتنایی ندارد. او دربارهٔ اهمیت میراثی این منطقه گفته: «چیزهای عجیبی گفته می‌شود که ما هم تعجب می‌کنیم. آنجا یک ساختمان روشویی است که بدون قطع درخت به یک مکان قابل‌استفاده و خوب بدل می‌شود. این امر فقط به مسجد محدود نمی‌شود، حتی اضافه‌کردن مجموعه‌های آموزشی و خدماتی هم برای پارک‌ها در نظر گرفته شده است تا پارک‌های فرامنطقه‌ای تهران که این امکان برایشان وجود دارد، بدون قطع درخت این موضوع را تجربه کنند.» در حالی که پیش از این سخنگوی شهرداری تهران در رشته توییتی تأکید کرده بود فقط قرار است در این پارک مسجد ساخته شود و ساخت مراکز تجاری و خدماتی مطرح نیست. اما سخنان زاکانی در تناقض آشکار با توضیحات سخنگوی شهرداری است. 

 

سکوت شورای شهر

شورای شهر تهران به‌عنوان نهاد ناظر بر شهرداری دربارهٔ این طرح پرمناقشه موضعی محافظه‌کارانه در پیش گرفته است. برای نمونه «مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران گفته است که برای ساخت مسجد در پارک قیطریه نه قرار است درختی قطع شود و نه فضایی اشغال شود: «باید کمی فکر کنیم و تحت‌تأثیر جو روانی قرار نگیریم چرا که تهران مسجد کم دارد.» سخنگوی شورای شهر هم از ساخت مسجد دفاع کرده است. در این میان فقط «ناصر امانی»، دیگر عضو شورای شهر موضعی منتقدانه در پیش گرفته است. موضعی که به‌نظر نمی‌رسد با همراهی اکثریت شورای شهر همراه شود. سخنان دیروز شهردار پایتخت نشان داد که زاکانی قصد عقب‌نشینی ندارد و در موضعی قرار گرفته که می‌خواهد تحت هر شرایطی بر شهروندان منتقد و کارشناسان پیروز شود. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *