پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی اجرایی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای پایتخت

برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی اجرایی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای پایتخت





برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی اجرایی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای پایتخت

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در تهران، به‌واسطه نقش ۷۰درصدی که خودروها در افزایش آلودگی هوا دارند، توسعه خودروی برقی و در واقع برقی‌شدن سیستم حمل‌ونقل پایتخت، اجرایی‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری جدید، برقی کردن پایتخت را اصلی‌ترین اقدام خود در راستای کاهش آلودگی هوای تهران قرار داده و این اقدام را با واردات موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس برقی شروع کرده است، در واقع برقی شدن پایتخت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شروع شده است که با توجه به تعداد بالای سفرهای درون‌شهری که از طریق این وسائل صورت می‌گیرد، می‌تواند گام بزرگی به‌سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا باشد.

البته این اقدام شهرداری نیازمند حمایت دولتی‌ها جهت تأمین ارز این وسائط نقلیه برقی است.

بیشتر بخوانید
دولت با تصمیم تاریخی درباره “خودروهای برقی” ماهیانه 43هزار میلیارد تومان به‌نفع مردم صرفه‌جویی کند!

در این رابطه، محمد حمزه؛ کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار تسنیم گفت: خودروی برقی در کشور ما به این دلیل که تاکنون در رسانه‌ها به آن نپرداخته شده، اقبال چندانی نداشته است و واردکنندگان خودرو طوری این موضوع را برای مردم جا انداخته‌اند که انگار فقط ماشین بنزینی است که راه می‌رود!

او ادامه داد: به همین دلیل که خودروی برقی در کشور ما جا نیفتاده است، طبیعتاً فراهم کردن زیرساخت‌های آن نیز تا همین چند وقت پیش جزو اولویت‌های کشور نبوده است و کمتر دیده‌ایم که در یکی از شهرهای کشور ازجمله پایتخت ایستگاه شارژ برقی تأسیس شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در یک سال اخیر اما رویکرد عوض شده است و می‌بینیم که شخص وزیر صمت و شهرداری تهران مجدّانه پیگیر واردات خودروی برقی و توسعه زیرساخت‌های آن هستند. شهرداری تهران نخستین تاکسی‌های برقی خود را تحویل گرفته است و وزارت صمت نیز در پی واردات خودروهای برقی از برخی برندهای مطرح چینی و همچنین برندهای مطرح ژاپنی مانند هوندا است.

حمزه تأکید کرد: قوای محرکه خودروی برقی به‌جای سوخت فسیلی از انرژی الکتریسیته تأمین می‌شود و به‌کمک یک تا چهار الکتروموتور که بسته به نوع خودرو درون آن تعبیه شده است، این کار را انجام می‌دهد. مهم‌ترین مزیت خودروی برقی بحث‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و به‌تبع آن کاهش آلایندگی ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

او افزود: بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، الآن در کشور ما هزینه آلودگی هوا چیزی درحدود 30 میلیارد دلار است و تعداد تلفات آن در کلان‌شهرها نیز 20 هزار نفر است که توسعه خودروی برقی به کاهش این موارد کمک می‌کند، به‌ویژه در پایتخت، به‌واسطه نقش 70درصدی که خودروها در افزایش آلودگی هوا دارند، توسعه خودروی برقی و در واقع برقی شدن سیستم حمل‌ونقل پایتخت، عملی‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران است.

این کارشناس با اشاره به نقش خودروی برقی در کاهش مصرف بنزین به‌واسطه توسعه این خودروها گفت: با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور که به حدود 120 میلیون لیتر در روز رسیده است، خودروی برقی می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف سوخت‌های فسیلی و بنزین کمک کند و به جلوگیری از ناترازی که در سال‌های آینده در انتظار کشور است، کمک کند. از نظر صرفه‌جویی در محل سوخت، برای یک خودرو که سالانه 20 هزار کیلومتر راه برود به‌اندازه 50 میلیون تومان برای دولت صرفه‌جویی می‌شود.

حمزه خاطرنشان کرد: بنابراین هم از نظر ملاحظات زیست‌محیطی و هم کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، خودروی برقی می‌تواند یک نقش مؤثر و کلیدی را برای سیستم حمل‌ونقل کشور به‌همراه داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: یک ویژگی دیگر خودروهای برقی شتاب ایده‌آل آنهاست؛ در حالی که خودروهای احتراقی تنها در یک شرایط خاص می‌توانند به یک شتاب 5 تا 6 ثانیه برسند، خودروی برقی این مدت را برای سرعت صفر تا 100 کیلومتر به‌صورت کاملاً نرمالی طی می‌کند و الآن خودروهای برقی با شتاب سه تا سه‌ونیم ثانیه توسعه پیدا کرده‌اند.

این کارشناس در رابطه با توسعه زیرساخت‌های خودروی برقی نیز توضیح داد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که روند توسعه خودروی برقی در این کشورها یک روند آرام و همراه با توسعه زیرساخت بوده است و لذا ما هم نباید توقع داشته باشیم که از همان ابتدا تمام زیرساخت‌های خودروی برقی در کشور مهیا باشد.

حمزه در پایان اضافه کرد: اگر بخواهیم به‌عنوان یک ضرورت به خودروهای برقی بپردازیم باید اجازه بدهیم ابتدا آنها وارد بازار شوند و مناسب با ورود آنها زیرساخت‌های لازم برای شارژ نیز مهیا شود‌.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

سال گذشته میلادی زمین حدود ۰.۲ درجهٔ سانتیگراد بیش از پیش‌بینی دانشمندان گرم شد

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

دو‌سوم آب «گلستان» را  «گرگان» مصرف می‌کند

بررسی پیامدهای نظام نرخ‌گذاری و بازار آب در بخش کشاورزی

دو‌سوم آب «گلستان» را «گرگان» مصرف می‌کند

سوژه زبان ندارد

بررسی اصول اخلاق حرفه‌ای عکاسی از حیوانات در گفت‌وگو با «پوریا سرداری»، کارشناس حیات وحش

سوژه زبان ندارد

تجارت بدون حقابه

در همایش مشترک تجاری ایران و طالبان چه گذشت؟

تجارت بدون حقابه

شالیزارهای ویران «بابل»

تغییر کاربری زمین‌های اطراف آببندان‌ها جامعۀ محلی‌ را نگران کرده است

شالیزارهای ویران «بابل»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

آیا هزینه کردن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌صرفه است؟

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

بازگشت غبار به آسمان ایران

گردوغبار در خوزستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

بازگشت غبار به آسمان ایران

دیپلماسی گردوغبار در تعلیق

دیپلماسی گردوغبار در تعلیق

بازسازی پس از سیل کافی نیست

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از سیلاب فروردین در سیستان‌وبلوچستان منتشر کرد

بازسازی پس از سیل کافی نیست

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *