بایگانی مطالب برچسب: کنوانسیون رامسر
نفتیها آمدند، پرندگان مردند
«ما پیگیری کردیم، اما نتیجه شد منع تعقیب»! این گفته «موسی مدهجی»، رئیس اداره احیای تالابهای ادارهکل حفاظت محیطزیست خوزستان، درباره شکایتشان از پیمانکاران نفتی برای مرگ پرندهها در هورالعظیم است. او تأکید دارد محیطزیست نظارت خودش را درست انجام داده، تعهد محضری هم از پیمانکاران نفتی گرفته تا ایمنسازی کابلهای برق برای جلوگیری از صدمه دیدن پرندگان انجام شود، اما آنها خلف وعده کردند و در دادگاه هم پیروز شدند. «محمد صارمپور»، رئیس محیطزیست شرکت مهندسی توسعه نفت، این گفتهها را قبول ندارد،. بهگفته او، ایمنسازی انجام شده است و آنها به تعهداتشان عمل کردهاند. «ایمان ابراهیمی»، حفاظتگر پرندگان، دلیل کارساز نبودن تعهدنامهها را به کلیبودن آنها مرتبط میداند. «متأسفانه محیطزیست در آن زمان در زمینه ابعاد گسترده فاجعه تلفات پرندگان در اثر گذر خطوط انتقال و توزیع برق از میان زیستگاه پرندگان اطلاعات کافی نداشت و این تعهدنامهها بهشکل کلی در زمینه ایمنسازی گرفته شدند.»
تغییر ریل مدیریت ذخیرهگاههای زیستکره
«ذخیرهگاههای زیستکره در کشور ما همچنان با همان شیوهای مدیریت میشوند که سایر مناطق حفاظتشده اداره میشوند.» این گفته «حمید ظهرابی»، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست، در کارگاه «معیشتهای جایگزین پایدار در ذخیرهگاههای زیستکره ایران» است. او علاوهبر شرح وضعیت فعلی، راهحلی را هم مطرح کرد: «پیشنهادم این است که ابتدا یک آییننامه مشخص، مثلاً در سطح مصوبه دولت، برای مدیریت ذخیرهگاهها تهیه شود و یک کمیته ملی ساماندهی این مدیریت را بهعهده بگیرد. پسازآن نیز میتوان بهسمت تدوین قوانین و مقررات اختصاصی در قالب یک لایحه برای تصویب در مجلس پیش رفت.»
پیوند ناگسستنی «خلیجفارس» با کنوانسیونهای محیطزیستی
| پیام ما| «جزیرهای کوچک با سواحل شنی و صخرهای در دریا، واقع در بخش شمال مرکزی خلیجفارس، که با صخرههای مرجانی بسیار ارزشمندی احاطه شده است.» این تعریفی است که در کنوانسیون رامسر درباره «شیدور» آمده است. تنها در این سند نیست که «فارس» کنار «خلیج» جا خوش کرده. در بسیاری از اسناد بینالمللی محیطزیست، درباره این منطقه از اسم «خلیجفارس» استفاده شده است، البته از آنسو تلاش برای کمرنگ کردن این اسم هم کم نبوده و تلاش بسیاری شده تا عبارتهای دیگری جایگزین شود. تلاشهایی که تاکنون موفقیتآمیز نبودهاند.
وزارت نیرو ملزم به تامین نیاز آبی تالابهاست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسم روز جهانی حفاظت از تالابها گفت: وزارت نیرو موظف به تامین نیاز آبی تالابهاست و باید به این مسئله توجه ویژهای داشته باشد.
با روشهای علمی«آنقوت» را به عنوان گونه پرچم تالاب ارژن معرفی کردیم
مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم گفت: برای اولین بار در دنیا از طریق روشهای علمی پرنده «آنقوت» را به عنوان گونه پرچم تالاب ارژن معرفی کردیم.
سه شهر ایران وارد لیست شهرهای تالابی کنوانسیون رامسر شد
مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست از وارد شدن سه شهر بابل، کیاشهر و گندمان به لیست شهرهای تالابی در کنوانسیون رامسر خبر داد.
سند مالکیت تالاب انزلی به نام سازمان محیطزیست صادر میشود
پس از 63 سال بن بست، سند مالکیت تالاب انزلی به نام سازمان محیط زیست صادر می شود. این اقدام در پی سفر رئیس قوه قضاییه به استان گیلان و برگزاری جلسه ویژه برای حل مشکلات حقوقی و مالکیتی این منطقه صورت می گیرد.
ساختوساز در تالاب شادگان
تعرض به تالاب بینالمللی شادگان، اینبار بهنام زائرسرا و با چراغ سبز دستگاه قضا. دادسرای شهرستان شادگان در روزهای اخیر، درحالی شهرداری را تبرئه کرده که ساختوساز غیرمجاز در بستر تالاب بینالمللی شادگان از سه ماه پیش بیوقفه اجرا شده است. در مقابل، شکایت قضایی ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان علیه تصرف و تخریب تالاب، هنوز راه به جایی نبرده است.
