بایگانی مطالب برچسب: پالایشگاه نفت تهران

تهـــــــــــران صبح نشد

| پیام ما | «شب زدن انبار نفت آتیشی که بلند شد، خیلیا با دیدنش فکرکردن انفجار هسته‌ایه آن‌قدر که بزرگ بود و قارچش شبیه بود. منم وقتی دیدمش همین فکرو کردم گفتم الان لابد موج انفجار میاد میزنه پودرم میکنه»، «باید آن روز می‌رفتم اداره کار والا اعتراضم ثبت نمی‌شد. ۷ پا شدم. هوا تاریک بود. رفتم دوش گرفتم. اومدم بیرون دیدم هوا تاریکه. صبحانه خوردم، بیرون رو نگاه کردم، تاریک بود. مدارک و اوراق رو آماده کردم، لباس پوشیدم. ۹:۱۵ زدم بیرون و هوا هنوز تاریک بود. دیشبش انبار نفت رو زده بودن»، «شبی که انبار نفت و زدن من گریه کردم، دوستم زنگ زد با هم گریه کردیم. از سیصد و شصت درجه خونه دود می‌دیدم»، «برای من یکی از بدترین‌هاش فردای انبار نفت بود بیدار شدم، بعد با خودم گفتم من که خیلی خوابیدم چرا هنوز صبح نشده. پرده رو زدم کنار دیدم همه‌جا سیاهه» این‌ها تنها بخشی از توییت‌های شهروندان تهرانی پس از باز شدن اینترنت جهانی آن‌هم به شکل نیم‌بند است. هنوز بسیاری نه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی‌شان دارند و نه دسترسی به بسیاری از سایت‌ها. تنها گروه کوچکی از مردم می‌توانند از تجربه‌هایشان در جنگ بنویسند؛ اما همین تعداد اندک شب بمباران انبارهای نفت از بسیاری از شب‌های جنگ متفاوت‌تر بود. شاید؛ ازاین‌رو که فرق نمی‌کرد، کجای تهران زندگی کنی، شمال یا جنوب، شرق یا غرب. آلودگی خودش را می‌رساند به خانه‌ات، به زندگی‌ات و به ریه‌هایت. این روزها پژوهشی در این باره منتشر شده که نشان می‌دهد این بمباران به‌اندازه یک آتشفشان، آلودگی تولید کرده و دامنه آن تا شرق آسیا هم رسیده است.

جلوگیری از هدررفت روزانه ۲۱۶ مترمکعب آب در پالایشگاه تهران

رئیس مهندسی پالایش واحدهای آیزوماکس و هیدروژن شرکت پالایش نفت تهران اعلام کرد با اجرای طرحی اصلاحی و نوآورانه، روزانه ۲۱۶ مترمکعب آب که سال‌ها به دلیل نقص طراحی واحد هیدروژن ۳ به زمین تخلیه می‌شد، دوباره وارد چرخه تولید شده است.

پالایشگاه تهران به سمت تأمین پایدار آب با تصفیه پساب

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از آغاز فاز نخست پروژه تصفیه پساب این پالایشگاه خبر داد و گفت: در این مرحله، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مترمکعب آب شهری با آب تصفیه‌شده جایگزین شده است و با بهره‌برداری کامل از پروژه، افزون بر تأمین کامل نیاز پالایشگاه، امکان تأمین پایدار آب برای صنایع جانبی نیز فراهم می‌شود.

بهره‌برداری از فاز نخست پروژه تصفیه آب پالایشگاه تهران

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران از اجرای فاز نخست پروژه تصفیه آب این شرکت خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه مصرف روزانه آب پایتخت ۲۰ هزار متر مکعب کاهش می‌یابد.

پساب آلوده در سفره‌های زیرزمینی

هر بار که برق می‌رود، داستانی نگران‌کننده‌ در شهرک‌های صنعتی رقم می‌خورد؛ پمپ‌های تصفیه‌خانه از کار می‌افتند و پساب صنعتی بی‌آنکه فرصت تصفیه داشته باشد، راه خود را به زمین‌های کشاورزی و آب‌های سطحی باز می‌کند. ایستگاه پمپاژ تنها دو ساعت ظرفیت نگهداری پساب دارد و وقتی برق قطع می‌شود، پس از چند ساعت مخازن لبریز و فاضلاب تصفیه‌نشده سرریز می‌شود. این روند، سه سال است که ادامه دارد و آلودگی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و زمین‌های کشاورزی را افزایش داده است. حالا این آلودگی به منابع زیرزمینی نیز رسیده و مدیرکل محیط‌زیست استان تهران نسبت به این بحران هشدار داده است. کارشناسان و اساتید محیط‌زیست در گفت‌وگو با «پیام ما» می‌گویند وضعیت فعلی آلودگی، به مرز بحران نزدیک شده و نیازمند توجه فوری است.

پیگیری قانونی در رفع آلودگی پالایشگاه نفت تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: اقدامات حقوقی و قانونی درخصوص رفع آلودگی برخی از واحدها همچون پالایشگاه نفت تهران انجام شده و در حال پیگیری است.