بایگانی مطالب برچسب: فرسایش بادی
ضرورت نگاه فرابخشی برای مدیریت کانونهای بحرانی
در آستانه روز جهانی مقابله با بیابانزایی، مدیرکل دفتر امور بیابانهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به خسارات میلیاردی این پدیده در سطح جهانی، بر ضرورت اتخاذ یک رویکرد فرابخشی و ملی برای مدیریت ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در ایران تأکید کرد.
کاسپین؛ دریا یا بیابان
پهنه آبی خزر برای بسیاری از مردم ایران فراتر از پدیدهای طبیعی، بخشی از حافظه اجتماعی آنهاست. دریای کاسپین، اثر عمیقی بر محیطزیست پیرامونش دارد. مطالعات نشان داده است اگر این دریا نبود بارشهای استانهای ساحلی بهویژه گیلان و مازندارن ۶۰ درصد کاهش مییافت. رطوبت و اعتدال دمایی در همراهی با البرز رخ میدهد که همچون مانعی، تکمیلکننده اثر دریا است. دیر نبوده زمانی که پیشروی دریای کاسپین، کابوس مردمان ساحلنشین بود. این روزها اما دریا کاهش سطح تراز و پسرَوی را پی گرفته است. سالهاست گمانههای زیادی درباره علت این روند معرفی میشود و هنوز استدلال یکسانی مطرح نشده است؛ احتمالاً به این دلیل که زیر سایه درونگرایی شوروری سابق، تعامل شفافی میان محققان این منطقه وجود ندارد. از علت پسروی دریا که بگذریم، چگونگی رفتار در مقابل این پدیده اولویت دارد.
بیتفاوتی به وضعیت آخرالزمانی سیستان
سد «دوستی» در محاصره شنهای روان
باوجود اجرای طرح مقابله با بیابان، شنهای روانِ تثبیتنشده در خراسانشمالی علاوهبر طوفانهای گردوغبار مشکل جدیدی در تأسیسات آبرسانی بهوجود آورده و اینبار «سد دوستی»، مهمترین منبع آبرسان به شهر مشهد و بخشهای قابلتوجهی از خراسانرضوی را تحتتأثیر قرار داده است. روز گذشته شرکت آب منطقهای خراسانرضوی اعلام کرده است با طوفانهای شن مکرر در شهرستان سرخس بخشهایی از شبکه آبیاری در زیر ماسهها دفن میشود. ماسهها بر آبراهههای رودخانهها، کانالها، انهار و بر روی شبکه هیدروگرافی منطقه نیز آثار منفی کاملاً مشهودی باقی گذاشتهاند. همچنین، مسدود شدن شبکه پایاب «دوستی»، ایجاد انحراف در مسیر آبهای جاری و درنهایت فرسایش کناره رودخانهها از دیگر چالشهایی است که ماسههای روان سرخس ایجاد کرده است.
خراسان جنوبی جزو پنج استان غبارخیز اول کشور است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی جزو پنج استان غبارخیز اول کشوراست.
تخریب سالانه یک میلیون هکتار از سرزمین
|پیام ما| مطالعات نشان میدهند که درحالحاضر ۲۲ استان از ۳۱ استان کشور، تحتتأثیر فرسایش بادی هستند و در این ۲۲ استان، ۲۳۳ منطقه بهصورت کانونهای بحرانی درآمدهاند؛ این کانونهای بحران، منشأ تولید گردوغبار هستند که خسارات فراوانی به مناطق اطراف خود خصوصاً در حوزهٔ سلامت انسان و کشاورزی وارد میکنند. مدیرکل اسبق دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفته است که مساحت کانونهای بحران در کشور، هماکنون ۱۴ میلیون هکتار است، اما تخمین زده شده که سالانه یک میلیون هکتار به تخریب سرزمینی ناشی از فرسایش بادی اضافه میشود.
برنامهٔ ناممکن غلبه بر بیابانزایی
|پیام ما| برنامهٔ هفتم توسعه بهگفتهٔ معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابعطبیعی و آبخیزداری کشور بر کنترل و کاهش ۲۰ درصدی کانونهای بحرانی فرسایش بادی بهعنوان یک هدف بزرگ تأکید کرده است. افزایش کانونهای بحرانی فرسایش بادی از جمله مواردی است که در سالهای اخیر به کشور خشک ما آسیبهای بسیاری وارد کرده. کانونهای فرسایش بادی در حال افزایش است و این درحالیاست که بهگفتهٔ «محمد درویش»، متخصص حوزهٔ بیابان، در برنامهٔ ششم توسعه نیز بر کاهش ۲۰ درصدی کانونهای فرسایش بادی تأکید شده بود، اما عملاً شاهد اتفاقی نبودیم و برنامهٔ پنجسالهٔ ششم نتوانست این هدف را محقق کند. حالا همان عنوان به برنامهٔ هفتم ارجاع یافته است، آنهم در شرایطی که این کانونها هرسال به نسبت سال قبل شکنندهتر شدهاند.
وعده خداحافظی با «مالچپاشی نفتی» در سال ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سال ۱۴۰۳ برنامه مالچپاشی نفتی را در دستور کار نداریم و بهشدت روی روشهای جایگزین متمرکز شدهایم.
