بایگانی مطالب : محیط زیست
ترکیه و سوریه یکسال بعد از زلزلههای مرگبار
بیش از ۶۵ ثانیه لرزش مرگبار در بامداد شش فوریه ۲۰۲۳، بخشهایی از شهرهای جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه را ویران کرد و جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت. با گذشت یکسال پیامدهای این زلزله همچنان ادامه دارد.
مسئولیت اجتماعی شرکتی نباید به معامله تبدیل شود
|پیام ما| «مسئولیت اجتماعی شرکتی» یکی از مفاهیم نو در زمینهٔ توسعه پایدار و فعالیت اقتصادی بنگاههای اقتصادی است. انجام این طرح ها بخشی از رویکرد شرکتها در زمینهٔ پایداری Sustainability است اما در برخی از کشورهای جهان و از جمله ایران برخی طرح های داوطلبانه شرکت ها در زمینهء فعالیت های محیط زیستی و اجتماعی به محلی برای سرپوش گذاشتن بر دیگر اقدامات مخرب شرکتها در این حوزههاست. اکنون مدیرکل هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم یکی از مسئولانی که دربارهٔ تبعات این رویکرد هشدار میدهد. داریوش گل علیزاده دیروز در همایشی در بندر ماهشهر به صراحت گفته طرحهای مسئولیت اجتماعی شرکتی نباید به محلی برای بده بستان و معامله تبدیل شود.
چرخۀ حیات؛ کاهش ضایعات و استفادهٔ مجدد از منابع
ارزیابی چرخهٔ حیات (LCA) بهعنوان یک ابزار تحلیلی، پیامدهای محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی یک محصول، فرایند یا سیستم را در کل چرخهٔ حیات آن از استخراج مواد اولیه تا دفع و پایان عمر محصول مورد ارزیابی قرار میدهد. این رویکرد جامعنگر به تصمیمگیرندگان دیدگاهی ارزشمند در مورد پایداری ارائه میدهد. با کمیسازی تأثیرات سناریوهای مختلف، ارزیابی چرخهٔ حیات، صنایع را بهسمت شیوههای سازگارتر با محیط زیست سوق میدهد و رویکردی مبتنیبر داده برای صنایع فراهم میکند تا بتوانند انتخابهای آگاهانهای داشته باشند. این رویکرد با تجزیه و تحلیل اثرات محیط زیستی گزینهها و جایگزینهای مختلف، به شرکتها این امکان را میدهد که راهحلهای پایدار را اولویتبندی کنند. این رویکرد در طراحی و تولید محصول، بهینهسازی زنجیرهٔ تأمین، صنعت ساختمان و سازه، مدیریت پسماند، صنایع خودروسازی، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و انرژی، برچسبگذاری و مارکتینگ محصولات کاربرد دارد و در زمینهٔ مدیریت پسماند، ارزیابی چرخهٔ حیات به شناسایی بهترین گزینههای پردازش پسماند از لحاظ محیط زیستی و طراحی سیستمهای مدیریت پسماند و تدوین سیاستهای اقتصاد چرخشی و کاهش تولید پسماند یاری میرساند و ابزاری جامع برای درک اثرات محیط زیستی و اجتماعی محصولات و فرایندهایی است که میتواند صنایع و مدیریت پسماند را بهسمت پایداری هدایت کند.
تابستان سخت در راه است
رئیس موسسه تحقیقات آب کشور با اشاره به تغییرات شرایط آبوهوایی گفت: «بر اساس برآوردهای 100 سال گذشته، دمای هوا افزایش 1.5 درجهای بهصورت پلکانی داشته است، در سال گذشته دمای هوای کشور 1.3 درجه افزایش یافت و بیشترین تغییر آن در فصل تابستان رخ داد؛ به عبارت دیگر تغییری که در طول یک قرن تجربه شده بود در یک سال صورت گرفت و تجربه شد».
تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان
یک مطالعه در چین نشان داد «گیگانتوپیتکوس» (Gigantopithecus)، پستاندار غول پیکری که ۲۱۵ هزار تا ۲۹۵ هزار سال پیش منقرض شد، نتوانست خود را با تحولات زیست محیطی ناشی از تغییرات آب و هوایی سازگار کند و در نتیجه از روی زمین ناپدید شد.
ایران رتبه اول شدت مصرف انرژی در دنیا
مدیرکل هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ایران از نظر شدت مصرف انرژی رتبه اول دنیا را دارد گفت: شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر میانگین دنیا، ۱۵ برابر کشور ژاپن و دو و نیم برابر کشور چین است.
جنگلهای شیلی همچنان در آتش
آتشسوزی گسترده در جنگلهای شیلی که به جان باختن دست کم ۱۱۲ نفر منجر شده، حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر را نیز بیخانمان کرده است.
مالک ویلاهای غیرمجاز در نوشهر متعهد به کاشت درخت شد
رئیس کل دادگستری استان مازندران با اشاره به آخرین وضعیت تخریب ویلاهای غیرمجاز در نوشهر گفت: سازنده ویلاها متعهد شده است که پس از اتمام عملیات تخریب، اراضی به حالت قبل بازگردد و تمام هزینههای قلع و قمع و کاشت درخت نیز با مالک است.
اولویت کاهش آلودگی هوا با طرحهای زودبازده
مدتی است که مسئولان از سر تا ذیل از برقیسازی ناوگان حملونقل بهعنوان راهی برای مقابله با آلودگی هوا سخن میگویند و شهرداریها مداوم قول فعالیت اتوبوسها و موتورسیکلتها برقی بهجای ناوگان فرسودهٔ فعلی را میدهند. «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، حدود ۲۰ روز پیش در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت به رسانهها گفته بود دو هزار و ۶۹۴ اتوبوس برقی از طریق کمک دولت، تضامین شهرداری و تأمین مالی چینیها به ناوگان حملونقل اضافه خواهد شد. این درحالیاست که براساس آخرین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس دربارهٔ تجربیات جهانی در برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری، هرچند برقیسازی ناوگان حملونقل یکی از راههای کاهش آلودگی هواست، اما مقرونبهصرفه نیست و لازم است اقدامات مدیریتی دیگری کنار آن انجام شود.
خشک مثل«آقگل»
تالاب آقگل ملایر خشک است. از نظر قانون معلوم نیست کدامیک از دو استان همدان و مرکزی که تالاب «آقگل» درست در مرزشان قرار دارد، باید حقابهٔ این تالاب را تأمین کند. برداشتهای بیرویه از آبهای سطحی و رودخانههای روان بهسمت تالاب و آبهای زیرزمینی بهشکل فزاینده ادامه دارد. شهریور ۱۴۰۰ در شورای برنامهریزی استان همدان کتابچهای تصویب شد که براساس آن دستگاههای اجرایی مکلف بودند اقدامات اولویتدار برنامهٔ مدیریت جامع تالاب آقگل را اجرا کنند و پیشرفت کار را به ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان گزارش دهند. ادارهکل محیط زیست همدان اعلام کرده با انجام مطالعاتی با عنوان «مطالعهٔ حوزهٔ آبخیز دریاچه نمک» در حال انجام این طرح است و امیدوار است تابستان آینده طرح به پایان برسد. حقابهٔ تعیینشده برای حفظ این تالاب دو میلیون مترمکعب است، اما معلوم نیست این حقابه از کدام محل و استان تأمین شود. تنها عنصر مشخص این میان خشکی تالاب است. بنابه اعلام ادارهکل محیط زیست همدان سال ۹۸ و پس از سیلاب زمستان ۹۷ و بهار ۹۸، آخرینباری بود که آقگل پرآب دیده شد.