بایگانی مطالب برچسب: سد امیرکبیر

تابستانی گــــــرم‌تر از همیشه | پیام ما

| پیام ما | «سد امیرکبیر» این روزها ۷۲ درصد پر است. نسبت به سال گذشته، ۷۵درصد بهبود. این عدد را به‌خاطر بسپارید، نه به این دلیل که همه چیز خوب است، بلکه چون نشان می‌دهد حتی وقتی آب هست، تابستان گرم می‌آید. «سحر تاجبخش»، رئیس سازمان هواشناسی کشور، روز گذشته گفت: «تابستان امسال در سراسر کشور گرم‌تر از میانگین بلندمدت و سال گذشته خواهد بود.» این جمله را باید در کنار آن عدد گذاشت. بهار امسال نسبتاً پربارش بود. بارش‌ها سدها را پر کردند. اما پیش‌بینی‌های اقلیمی تغییر نکرده‌اند. گرمای تابستان از پرشدگی سدها جان نمی‌گیرد. این دو پدیده در دو مدار جداگانه حرکت می‌کنند و مدار تابستان امسال در جهت متفاوتی می‌چرخد.

وضعیت بحرانی سد کرج/ تنها ۷ درصد ظرفیت مخزن سد پُر است!

سد امیرکبیر (سد کرج) به‌ عنوان نخستین سد چندمنظوره ایران در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید. از نظر میزان کم‌آبی، برای سد کرج که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است، شرایطی پیش آمده که در طول ۶۴ سال عمر بهره‌برداری از این سد، بی‌سابقه بوده است.