بایگانی مطالب برچسب: خرس قهوهای
ثبت تصویر یک قلاده خرس قهوهای در تنگه واشی فیروزکوه
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از مشاهده و ثبت تصویر یک قلاده خرس قهوهای در منطقه اثر طبیعی ملی «تنگه واشی» فیروزکوه خبر داد و حضور این گونه را نشانهای از امنیت نسبی زیستگاه و سلامت اکولوژیک منطقه دانست.
مشاهده و ثبت ۶ قلاده خرس قهوهای در ارتفاعات کوه لیله اندیکا
سرپرست اداره حفاظت محیطزیست شهرستان اندیکا از مشاهده و ثبت ۶ قلاده خرس قهوهای در ارتفاعات کوه لیله از توابع شهرستان اندیکا، واقع در منطقه حفاظتشده شیمبار خبر داد.
نگهبانان روح جنگل
بانگ چند گوزن در جنگل میپیچد. «پیمان» میگوید این «صداهای پسرانه» از گلوی مرال نر جوانی میآید که هنوز جفتی پیدا نکرده. دقیقهای بعد، ارتفاعات جنوبی ارفعکوه از صدای مرالی بزرگ به لرزه میافتد. در عصر یکی از آخرین روزهای فصل گاوبانگی، گوزنهای قرمز هنوز سرمستاند. «تا چند سال پیش اینهمه بانگ مرال نبود.» «داریوش» میگوید «مرالها میدانند که اینجا دیگر امن است» و «مرالها میدانند» را محکم ادا میکند. آنها دوست و برادرند، نگهبانان این راشستان بزرگ، حافظان مرالهای تیزرو در یکی از آخرین نقاط بکر ایران.
آزادراه تهران-شمال، راه توسعه یا نابودی؟
تراژدی مرگ در باغوحش ارم
یک خبر مرگ دیگر از باغوحش ارم آمد. اینبار «لئو» تولهشیر پرحاشیه یک سال گذشته، توسط همنوعانش در این باغوحش کشته شده است. آبانماه پارسال یکی از ورزشکاران رزمی فیلمهایی از این تولهشیر در خانهاش منتشر کرد. بعد از انتشار این فیلم و واکنش فعالان حقوق حیوانات به حضور این حیوان در خانه این ورزشکار، سازمان حفاظت محیطزیست مجبور به مداخله شد. پس از حواشی بسیار، مانند عکس گرفتن فرمانده وقت یگان حفاظت محیطزیست با این ورزشکار و بیاطلاع جلوه دادن این ورزشکار از قانون، درنهایت با فشار افکار عمومی، اسفندماه پارسال تولهشیر به باغوحش ارم سپرده شد. حالا تنها هفت ماه بعد از انتقال این تولهشیر به باغوحش خبر آمده که با شیرهای دیگر درگیر و کشته شده است. این خبر یکبار دیگر نظارت ضعیف بر باغوحشها و بیتوجهی به وضعیت نگهداری گونهها را مطرح کرده است.
تلف شدن توله خرس قهوهای در تصادف جادهای شاهرود
یک قلاده توله خرس قهوهای نر در محور شاهرود به تاش بر اثر تصادف با خودرو تلف شد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تاسف، بر ضرورت افزایش ایمنی جادهها برای حیات وحش تاکید کرد.
حفاظتگری پارهوقت در بحران اقتصادی
تبعیضهای جنسیتی در بسیاری از مواقع به چشم مردان نمیآید. وقتی یکی از اساتید دانشگاه به آنها میگوید بهتر است سراغ فعالیت میدانی بروند و در این زمینه حاضر به حمایت از او هستند، نمیدانند برخورد با زنان چقدر متفاوت است، اینکه به زنان میگویند بهتر است سراغ گزینههای دیگری بروند. «فرنوش کوچالی» متولد اسفند ۱۳۷۰ دانشآموخته مهندسی منابعطبیعی گرایش ارزیابی و آمایش سرزمین دانشکده محیطزیست است. در دوران دانشجویی برای اولینبار در پارک ملی توران، «دلبر»، یوز ماده، را در فنس دید و مشتاق شد فعالیت میدانی انجام دهد. بااینحال، همهچیز خلاف انتظار او پیش رفت؛ از گفتوگویش با استاد دانشگاه تا مدیران مناطق و محیطبانان. فرنوش کوچالی خسته نشد، جشنواره روز ملی یوزپلنگ را با کمک دیگر همکارانش در انجمن یوزپلنگ ایرانی برگزار کرد، در پروژه آموزشی با موضوع پلنگ در طالقان و پروژهای مرتبط با یوز در میاندشت همکاری کرد. جزئی از تیم «پروتکل ذخیرهگاه نیمهطبیعی برای حفاظت از یوزپلنگ» بود و انواع و اقسام کارهای آموزشی و حفاظت مشارکتی را انجام داد. او در حال حاضر جزو اعضای تیمی است که در حال حفاظت مشارکتی برای «زیستگاه یوزپلنگ» هستند. از او پرسیدم چطور وارد این عرصه شد؟ چه کرد؟ و چشمانداز حفاظت را چطور میبیند؟
تولهخرسهای گمشده مادر نیمهجان
روز جمعه، ۲۰ تیرماه، جسم نیمهجان خرسی در ارتفاعات بخش «نشل» شهرستان لاریجان پیدا شد؛ با وضعیتی ناپایدار و غیرطبیعی. همیار محیطبانی که این خرس را پیدا کرده، به «پیام ما» میگوید آنها حداقل سالی یکبار بهدلیل تعارض باغداران و زنبورداران با جنازه این گونه روبهرو میشوند و خرس فعلی احتمالاً مسموم شده است. در این میان خبری از دو تولهخرس نیست و در ۲۴ ساعت گذشته فقط ردپای آنها دیده شده و نگرانی برای سرنوشت آنها بالاست. مانند دو تولهخرس قهوهای که اردیبهشتماه امسال مادرشان را در مرودشت استان فارس از دست دادند و به پارک پردیسان تهران آورده شدند، اما یکی از آنها اوایل خردادماه در این پارک گم شد و هنوز خبری از او نیست و سرنوشتش به معمایی بدل شده که هیچیک از مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست تا این لحظه برای آن جوابی ندارند.
