پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادارات باید تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند

رییس سازمان انرژی تجدیدپذیر:

ادارات باید تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند





ادارات باید تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹

رییس سازمان انرژی تجدیدپذیر گفت: با مصوبه شورای عالی انرژی، ادارات ملزم می‌شوند تا ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند که طی ۴ سال و هر سال ۵ درصد اجرا خواهد شد.

 

به گزارش‌ پیام ما محمود کمانی رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در آئین افتتاحیه نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: حوزه بهره‌وری و انرژی تجدیدپذیر موضوعی جهانی است و در کشور نیز در سالی که گذشت موفقیت چشمگیری رقم خورد.

او ادامه داد: با همکاری که میان وزارت نیرو و وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد شکل گرفت، استاندارد جدیدی تدوین شد که باعث ایجاد بهره وری بیشتر و کاهش مصرف می‌شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: مهمترین موضوع ما در بهره‌وری، مسئله کولرهای آبی بود و طی دو سال گذشته ۶ رده از برچسب کولرهای آبی حذف شد و از سال جاری تمام کولرهای آبی با رده مصرف A به بالا تولید خواهد شد.

کمانی تاکید کرد: این اقدام به ۳۰۰ کیلووات در مصرف هر کولر و همینطور ۵۰۰ مگاوات کاهش در مصرف کلی برق کشور منجر خواهد شد.

این مقام مسؤول ادامه داد: نگرانی در خصوص تولید این موتورها با راندمان جدید وجود داشت که با همراهی تولیدکنندگان این خلأ تأمین شد و تولید ۱ میلیون ۴۰۰ هزار موتور جدید در سال را خواهیم داشت و کشور مادر کوتاه‌ترین زمان با نوآوری جدید تطبیق پیدا کرد. اگر عزم ملی وجود داشته باشد این کار کاملاً شدنی است.

کمانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون کولر فعال در کشور وجود دارد و در تلاشم که بتوانیم کولرهای راندمان بالا را جایگزین آن کنیم.

او ادامه داد: این اقدام ۶ هزار مگاوات در سطح مصرف و ۸ هزار مگاوات در سطح تولید صرفه جویی رقم خواهد شد که سرمایه گذاری آن بسیار پایین‌تر از ایجاد ظرفیت نیروگاهی است.

کمانی افزود: در حوزه روشنایی رده‌های پایین A نیز حذف شد و از مرداد امسال تمام تولیدکنندگان لامپ موظف شدند لامپ‌های تولیدی خود را با این استاندارد تولید کنند. در کولرهای گازی هم همین اتفاق افتاد و در دیگر لوازم خانگی و همینطور آسانسور نیز برای اولین بار استاندارد مصرف تدوین خواهد شد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: ظرفیت بسیار بالایی در حوزه بهره‌وری وجود دارد و ۱۰ هزار مگاوات کاهش مصرف برنامه‌ریزی شده و در این دو سال بخش اعظم آن انجام شده است. روشنایی معابر کشور در دستور کار قرار دارد و خوشبختانه بخش خصوصی استقبال خوبی از این موضوع انجام داد و کاهش چشمگیری ۵۰۰ مگاواتی در این زمینه خواهیم داشت که دستاورد بسیار خوبی خواهد داشت و قرارداد اجرایی ۸ استان را امروز امضا و کارهای اجرایی آن را امضا می‌کنیم. ۴ استان نیز پیش از این انجام شده بود.

او در رابطه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، خاطر نشان کرد: ریل گذاری خوبی برای توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی ۵ سال انجام شده و دستورالعمل‌های لازم تدوین شده و بخشی از این برنامه به شکل مناقصه انتخاب و قرارداد منعقد شده و فرایند ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شده است. این فرایند در بیش از ۴۰۰ نیروگاه‌ در حال اجرا است. مناقصه ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی را به زودی خواهیم داشت که شامل مجوز ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده می‌شود که هدف آن حل معضل زباله در کلانشهرها است.

او تصریح کرد: با مصوبه شورای عالی انرژی، ادارات ملزم می‌شوند تا ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند که طی ۴ سال و هر سال ۵ درصد اجرا خواهد شد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *