پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آمار بالای حفاری‌های غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد

آمار بالای حفاری‌های غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد





۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹

آمار بالای حفاری‌های غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور حفاران غیرمجاز در محوطه‌های باستانی این استان، گفت: چندی پیش شاهد حضور حفاران در امامزاده محمد بودیم که محوطه راتخریب کردند اما شیء باستانی بدست نیاوردند. در این میان بافت تاریخی دهدشت شرایط مناسبی ندارد.به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبرهایی درخصوص انجام حفاری‌های غیرمجاز در گورستان‌های روستای لیراوی کهگیلویه و بویراحمد به منظور دستیابی به قبرهای بسیار قدیمی این قبرستان‌ها در فضای مجازی منتشر شد.علی اصغر آتش فراز (کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد) با اشاره به آنکه منطقه لیراوی یکی از مناطق بسیار مهم در حوزه باستان‌شناسی این استان‌ است که در مرز استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، گفت: کاروانسرا و قلعه‌ای بسیار با اهمیت در این منطقه قرار دارد ضمن آنکه قبرستان‌ها و محوطه‌های باستانی از دوره ایلامیان در این منطقه وجود دارد. مدت‌هاست طی سال‌های گذشته بخصوص اوایل دهه ۸۰ شاهد انجام حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه‌ها هستیم اما چندی است که دیگر شاهد چنین حفاری‌هایی نیستیم.

او تصریح کرد: از آنجا که گورستانی در روستای لیراوی قرار دارد که اوایل امر اطلاعی از تاریخی بودن این منطقه در دست نبود، روستاییان برای ساخت خانه‌هایشان سبب تخریب بخش‌هایی از این گورستان شده بودند. البته با حضور مسئولان یگان حفاظت در منطقه، شاهد صدمه جدی نبودیم.

آتش فراز ادامه داد: طی هفته‌های گذشته شاهد حضور حفاران غیرمجاز در منطقه امامزاده محمد در نزدیکی آبشار کمردوغ بودیم که خوشبختانه نتوانسته بودند شی خاصی پیدا کنند و فقط سبب تخریب منطقه شده بودند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر