پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟ 5 علائم + راه تسکین

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟ 5 علائم + راه تسکین





علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟ 5 علائم + راه تسکین

۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱

سنِ درآوردن دندان آسیاب در کودکان متفاوت است. مواجهه با علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان می‌تواند برای والدین چالش‌زا و مشکل‌آفرین باشد؛ چرا که درآوردن دندان آسیاب برای بیشتر کودکان با درد و ناراحتی همراه است. به دلیل نقش مهم دندان‌های آسیاب در جویدن غذاها، مهم است که والدین با نشانه‌های درآمدن این دندان‌ها آشنا باشند.

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان

با اینکه روییدن دندان‌های آسیاب در برخی از کودکان بدون نشانه است و والدین متوجه رویش آن‌ها نمی‌شوند؛ ولی در بیشتر کودکان درآوردن این دندان‌ها با نشانه‌هایی همراه است که موجب بی‌قراری کودک می‌شود. در ادامه به برخی از رایج‌ترین علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان اشاره می‌کنیم.

بدخلقی

بسیاری از کودکان به دلیل درد ناشی از روییدن دندان‌های آسیاب دچار بی‌قراری می‌شوند. این درد به دلیل تورم و التهاب لثه‌ها ایجاد شده و موجب می‌شود که کودک بیشتر از حد معمول گریه و بی‌تابی کند. در حقیقت، این بدخلقی و احساس درد یکی از علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان است که به دلیل عوارضی مانند خارش و التهاب لثه به وجود می‌آید. اگر نوزاد در حین درآوردن دندان‌های آسیاب بدخلق یا ناراحت به نظر می‌رسد، مهم است که به او توجه کافی کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

این مراقبت‌ها شامل ماساژ لثه با ابزارهای نرم مخصوص، استفاده از داروهای مسکن بنا به تجویز دندان‌پزشک، استفاده از سردکننده‌های مخصوص دندان و… می‌شود. همچنین در صورت بی‌تابی شدید مراجعه مرکز دندانپزشکی کودکان  می‌تواند کمک‌کننده باشد. دندان‌پزشک مجرب می‌تواند راهنمایی‌های لازم درباره مراقبت از دندان‌های کودک در این مرحله را به شما ارائه دهد.

 

ترشح بیش از حد آب دهان

ترشح بیش از حد بزاق در زمان رویش دندان‌های آسیاب در نوزادان امری طبیعی است. در واقع این امر یکی دیگر از رایج‌ترین علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان است. ترشح زیاد بزاق نشان دهنده آمادگی دندان‌های آسیاب برای رویش است و معمولاً به طور طبیعی در طول این فرایند رخ می‌دهد.

درد گوش

به دلیل اشتراک مسیرهای عصبی لثه‌ها، گوش‌ها و گونه‌ها این نواحی به‌احتمال زیاد در زمان روییدن دندان‌های آسیاب دچار درد می‌شوند؛ به همین دلیل بیشتر کودکان علاوه بر درد و التهاب لثه، درد گوش یا فک را نیز تجربه می‌کنند. باید بدانید که این علامت موقتی است و به‌زودی برطرف خواهد شد.

 

تغییر رفتار در غذا خوردن

یکی دیگر از علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان، عدم تمایل به غذا خوردن است که برخی کودکان آن را تجربه می‌کنند. ممکن است این امر به دلیل احساس درد و ناراحتی در لثه‌ها و منطقه دهان باشد. فشار و خارش در لثه‌ها در این مرحله می‌تواند باعث شود کودک از غذا خوردن اجتناب کند و اشتهایش کاهش یابد.

علاوه بر این، عدم تمایل به غذا خوردن ممکن است به دلایلی همچون ناراحتی کودک، بی‌خوابی، تغییرات ناشی از ترشح بیش از حد بزاق در دستگاه گوارش و… باشد. در این مرحله استفاده از راهکارهای تسکین درد لثه و دادن غذاهای نرم به کودک می‌تواند کمک‌کننده باشد و اشتهای کودک را بهبود بخشد.

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان

کودکان در سنین متفاوتی دندان آسیاب در می­آورند؛ اما معمولاً این دندان‌ها در سنین بین 5 تا 7 سالگی رشد می‌کنند. باید توجه کنید که در دهان کودکان، هشت دندان دائمی بدون نیاز به دندان شیری رشد می‌کنند. یکی از این دندان‌ها دندان آسیاب شماره 6 است.

بسیاری از والدینی که با علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان آشنا نیستند، به رشد این دندان توجه نمی‌کنند. در بسیاری از موارد والدین به اشتباه این دندان را با دندان شیری اشتباه می‌گیرند. این دندان در واقع اولین دندان دائمی کودک است و اگر به آن رسیدگی نشود، ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی شود.

قرار گرفتن دندان‌های آسیاب در انتهای حفره دهانی موجب می‌شود که مسواک زدن آن‌ها برای کودک آسان نباشد. به‌علاوه به دلیل وجود شیار در دندان‌های آسیاب مواد غذایی بین آن‌ها گیر می‌کند؛ بنابراین باید نظافت دندان آسیاب به‌صورت دقیق و کامل انجام شود. در بعضی موارد ممکن است لکه‌های زرد یا سفید روی این دندان دیده شوند که نشانه ضعیف بودن ساختار آن است و می‌تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد.

 

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۶ ساله

 

دندان‌های شیری نوزادان از حدود 6 ماهگی شروع به رشد می‌کنند. در حدود سنین 6 تا 7 سالگی دندان‌های شیری شروع به ریختن کرده و جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند. در حوالی همین سنین دندان‌های آسیاب کودک نیز شروع به رویش می‌کنند. ممکن است برخی از کودکان در زمانی که این دندان‌ها آماده روییدن هستند، احساس درد و ناراحتی را در ناحیه لثه و دهان خود تجربه کنند. برخی علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۶ ساله عبارت­اند از:

  • درد خفیف تا شدید
  • قرار گرفتن لثه روی دندان آسیاب دائمی و زخمی شدن آن در زمان جویدن غذا و ایجاد التهاب و درد
  • بروز گلو درد یا گوش ‌درد یا احساس درد در ناحیه فک
  • تورم در ناحیه رویش دندان آسیاب
  • ایجاد اختلال در خواب
  • ناراحتی و درد حین جویدن غذا
  • حساس شدن و تحریک‌پذیری
  • بروز تب
  • عفونت

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۴ ساله

با توجه به اینکه سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان از 3 تا 13 سالگی است، ممکن بوده برخی کودکان در حوالی 4 سالگی نیز رویش دندان‌های آسیاب را تجربه کنند. درآوردن دندان آسیاب در این کودکان نیز با علائم و نشانه‌های خاصی همراه است.

معمولاً اولین علامت از علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان در 4 سالگی، خارش و درد لثه است. کودک ممکن بوده از خارش و درد لثه شکایت کند و این موضوع باعث ناراحتی و بی‌قراری او شود. همچنین معمولاً ناحیه رویش دندان‌های آسیاب متورم و قرمز می‌شود. به‌علاوه ممکن است کودک در طول این فرآیند با مشکلات بی‌خوابی مواجه شود.

علاوه بر این، احتمال بروز تغییر در الگوی غذا خوردن کودک نیز وجود دارد. در برخی موارد، کودک اشتهای خود را از دست می‌دهد و از غذا خوردن اجتناب می‌کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به دندان‌پزشک توصیه می‌شود تا وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها بررسی شده و در صورت لزوم درمان مناسب انجام شود.

بهترین روش برای کاهش علائم روییدن دندان­های آسیاب در کودکان

روییدن دندان‌های آسیاب، یکی از مهم‌ترین فرایندهای زندگی کودکان است. علائم روییدن این دندان­ها در کودکان می‌تواند بسته به شرایط فیزیکی هر کودک متفاوت باشد. برخی کودکان ممکن است علائم خاصی را تجربه نکرده و در برخی دیگر علائم شدیدتری همچون درد، التهاب، بی‌اشتهایی، تب و… بروز کند. درصورتی‌که با تدابیر معمول خانگی درد و ناراحتی کودکتان برطرف نشد، مراجعه به دندان‌پزشک ضرورت پیدا می‌کند.

 

دندان‌پزشکان مجرب به شما کمک می‌کنند تا علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان با کمترین ناراحتی پشت سر گذاشته شود.

یکی از بهترین کلینیک‌هایی که در شرق تهران می‌تواند با همان کیفیتی که خدمات دندان بزرگ‌سالان را ارائه می‌دهد، مشکلات دندان فرزندانتان را نیز حل کند، کلینیک مهرآوید است. بدون هیچ نگرانی برای درمان به این مرکز مراجعه کنید و مطمئن باشید که فرزند شما نیز عاشق این مجموعه خواهد شد.

لطفاً برای رزرو وقت مشاوره با تلفن 02177478787 تماس بگیرید.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *