بایگانی مطالب: حیات وحش
دو سناریوی غیبت یوزها
«حفاظت مشارکتی باعث افزایش مشاهدات یوزها شده، به طوری که در محدوده یوزکنام توران از زمستان سال گذشته تاکنون ۱۰ فقره مشاهده مستقیم یوز توسط همیاران مستقر در منطقه یا مردم محلی گزارش شده است.» این بخشی از خبری است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی منتشر شده است. آیا این مشاهدات یک خبر خوب است یا سویههای نگرانکنندهای هم دارد؟ حفاظت مشارکتی که این روزها سازمان حفاظت محیط زیست از آن بارها سخن گفته به چه شکلی امکانپذیر است؟ «علی شمس» بیولوژیست حفاظت و محقق دانشگاه «کیپتاون» در گفتوگو با پیام ما به این پرسشها پاسخ داده است.
مشاهده یوزپلنگ هلیا با دو توله در یوزکنام
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از مشاهده یوزپلنگ هلیا با دو توله حدودا شش ماهه در یوزکنام پل ابریشم خبر داد.
پارک ملی گلستان در خطر است
«خانم فاطمه! این موضوع را پیگیری کنید.» این جمله در بیش از ۳۰ پیام صوتی که در بازۀ زمانی بین ۲:۴۹ تا ۳:۱۷ بامداد برایم فرستاده، شش بار تکرار شده است. «علی گودرزی» از فعالان محیطزیست و اعضای شورای راهبری پارک ملی گلستان، از همان زمان که رفتن «مهدی تیموری» از ریاست پارک ملی گلستان مطرح شد، تا امروز یکی از پیگیرترینها برای مشخصشدن وضعیت پارک است. او در پیامهای مکررش تأکید میکند، وضع پارک ملی گلستان خوب نیست و «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، باید پاسخگو باشد.
جنگل «ازمیر» در حصار آتش
پنج روز است که جنگلهای غرب استان ازمیر در کشور ترکیه، در کرانههای آتش میسوزند و یکی از قربانیان آتشسوزیهای این کشور شدند. بسیاری از مردم راهی بیمارستان شدهاند، خانه و کاشانههایشان را از دست داده و حیوانات بسیاری مردهاند. این آتشسوزی در روز چهارم تحت کنترل درآمد، اما نگرانیها همچنان ادامه دارد.
دشواریهای کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب
|پیام ما| گروه اول میگویند سگها نجس هستند، گروه دوم آنها را مقدس میدانند، گروه سوم میگویند فارغ از این دوگانهسازی، باید عقیمسازی و یا حذف مدنظر قرار گیرد. سگهای بلاصاحب یا ولگرد و شیوۀّ برخورد و مدیریت جمعیت آنها، یکی از پرمناقشهترین موضوعات در چند سال اخیر است. دراینباره آیا میتوان به راهکاری واحد رسید؟
دستگیری دو شکارچی غیرمجاز در شاهرود
رئیس اداره پارک ملی توران از دستگیری دو شکارچی غیرمجاز در این پارک ملی خبر داد.
تاخت و تاز متخلفان در «سیوک»
خبر خوبی است که یک منطقه به ردهٔ منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کند ولی برای سیوک این خبر،آغازی برای اتفاقات مثبت نبود. نه تنها اتفاقی در رده حفاظتی آن رخ نداد بلکه عملا بعد از چند سال پاسگاهی که در منطقه ساخته شده بود رها شد تا تخریب و بالطبع منطقه حفاظت شده رها شود. «سیوک» منطقهای است که فقط نام «حفاظت شده» را یدک میکشد. نه دولتها در سرنوشتش تاثیر داشتند و نه رفت و آمد مدیران مختلف. «سیوک» مانده با انبوهی از مشکلات محیط زیستی و مردمی که عاشقانه دل به این خاک دارند و در هر آتشسوزی به دل آتش میزنند تا جنگل را نجات دهند.
مشاهده دومین گونه نادر پلنگ ایرانی در زیستگاههای لرستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت دومین مشاهده گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست در زیستگاههای استان خبر داد.
ضرورت حضور زنان به عنوان محیطبان را بررسی میکنیم
انتقادها به «زهرا صدراعظم نوری» یکی از کاندیداهای پست ریاست سازمان حفاظت محیطزیست، بیش از هر چیز تمرکز گستردۀ او بر حوزۀ محیطزیست شهری است. نوری دکترای محیطزیست دارد و اولین شهردار زن کشور بوده که در سال ۱۳۷۵ با حکم «غلامحسین کرباسچی» بهعنوان شهردار منطقۀ ۷ تهران منصوب شد. او بعدها در شورای پنجم هم ریاست کمیسیون محیطزیست و سلامت را برعهده داشت و البته مشاور «معصومه ابتکار» رئیس اسبق سازمان محیطزیست در حوزۀ محیطزیست شهری بود. حضور او صرفاً در این بخش حالا نقطهای است که انتقادات بسیاری را بهدنبال داشته؛ آنهم در شرایط شکنندۀ محیط طبیعی کشور. نوری اما معتقد است میتواند از پس سختیهای مدیریت بربیاید و با لابی، گفتوگو و تعامل، راه را برای حفظ محیطزیست باز کند. این درحالیاست که در سالهای گذشته، حوزۀ محیطزیست انسانی در تهران و البته سایر استانهای کشور، با مشکلات عدیدهای روبهرو بوده و مشکل گستردۀ آلودگی هوا، پسماند و سایر موارد، همچنان حلنشدنی به نظر میرسد. فعالیت زنان در مقام حفاظتگر حیات وحش و کارشناس این حوزه همواره با موانعی روبهرو بوده است. نوری دربارهٔ مشکلات فعالیت زنان به عنوان محیطبان و کارشناس حیات وحش گفت که «باید ببینیم ضرورت و نیاز به حضور زنان در این حوزه چقدر است». با او دربارۀ انتقادات موجود و راهحلهایش برای حل مشکلات محیطزیست کشور در صورت تصدی پست ریاست، به گفتوگو نشستیم.
ویژگیهای سکاندار محیطزیست ایران
در ادامۀ گزارشهای چند روز گذشته در مورد نظر کارشناسان و فعالان محیطزیست دربارۀ ویژگیهای لازم برای ریاست سازمان محیطزیست، امروز نیز دیدگاه دو تن از صاحبنظران این حوزه منتشر میشود. هدف از این گزارشها کمک به افزایش شناخت اعضای کمیتۀ محیطزیست ستاد رئیسجمهور منتخب از اولویتهای جامعۀ محیطزیستی کشور است. در گفتوگوهایی که تا اینجای کار از متخصصان، صاحبنظران و فعالان حوزۀ محیطزیست دربارۀ خصوصیات رئیس مناسب برای سازمان محیطزیست در دولت چهاردهم انجام شد، به یک جمعبندی دربارۀ ویژگیهای لازم رئیس سازمان رسیدیم که در ادامه میخوانید.
