بایگانی مطالب: حیات وحش
برنامه نجات یوز
«ابتدا باید تهدیدها و مشکلات زیستگاهها را رفع کنیم و به موازات آن پروژهٔ تکثیر در اسارت را در دستورکار داریم، اما اولویت، رفع موانع حضور یوز در زیستگاههاست.» اینها، اولین اظهارنظرهای «شینا انصاری»، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، دربارهٔ گونههای حیاتوحش است. گفتههایی که نشان میدهد در این دولت نیز «یوز» و حفاظت از آن از حساسیت ویژهای برخوردار خواهد بود. در کنار رایزنی با وزارت راهوشهرسازی و سایر وزارتخانهها در زیستگاه چه فعالیتهایی باید انجام شود؟ در گفتوگو با «عطیه تک تهرانی»، کارشناس حیاتوحش که سالها تجربهٔ کار میدانی در زیستگاههای یوز و حفاظت از این گونه را دارد، دراینباره پرسیدیم.
اعداد ناچیز بودجه دولتی برای حفاظت
در دورهٔ سهسالهٔ ریاست «علی سلاجقه» بر سازمان حفاظت محیطزیست بسیاری از مدیران این سازمان ترجیح دادند در حاشیهٔ امن خود باشند و حداکثر تلاششان دوری از رسانه یا انجام هر اقدام حاشیهساز بود. «حسن اکبری»، معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست، از معدود مدیرانی بود که با رسانهها ارتباط داشت. سه سال پیش انتخاب او با توجه به سابقه و تجربهای که داشت امیدواریهای زیادی ایجاد کرد، هرچند در پایان این دوره با انتقاداتی از سوی کارشناسان حیاتوحش مواجه شد. با پایان کار دولت قبل و جابهجایی مدیران، بار دیگر سراغ «حسن اکبری» رفتیم و از او دربارهٔ نقاط قوت و ضعف کارش پرسیدیم.
انفجار «بدون مجوز» در هیرکانی
«نمیدانم چه فیلمی بوده، اما مجوز نداشتند»؛ اینها گفتهٔ «نقی شعبانیان»، معاون سازمان امور جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است. در شبکههای اجتماعی اما حرف و حدیث دربارهٔ فیلم زیاد است. راوی در این باره نوشته «برای ساخت یک مستند دربارهٔ حوادث سیاسی دههٔ ۶۰ در پارک جنگلی «رویان» مازندران انفجارهایی رخ داده است.»
۳۲۰۰ هکتار از عرصههای محیطزیست کرمانشاه در آتش سوختند
فرمانده یگان حفاظت محیطزیست استان کرمانشاه از آتشسوزی در سطح ۳۲۰۰ هکتار از مناطق تحت مدیریت محیطزیست استان در نیمه اول امسال خبر داد.
فرصتهای اقتصاد گردشگری حیاتوحش
معاون جدید رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، در اولین روز کاری خود با بازدید از پاسگاه محیطبانی حیات وحش گلندوئک در منطقۀ حفاظتشدۀ ورجین، بر اهمیت حفاظت از گونههای کمیاب و درمعرضخطر ایران تأکید کرد. این بازدید میتواند نشاندهندۀ رویکرد تخصصی دولت چهاردهم در حمایت از تنوعزیستی و تأکید بر توسعۀ پایدار از طریق حفاظت و بهرهبرداری مسئولانه از محیطزیست طبیعی ایران باشد.
پریشانحالی داغداغان
«قزاآن» یکی از مناطق بکر دشت کاشان است؛ یکی از روستاهای مرتفع واقع در منطقۀ حفاظتشدۀ «قمصربرزک» که به «بام کاشان» نیز شهرت دارد.رخسارههای خشن با کوههای مرتفع، اقلیم سرد و خشک در کنار بارشهای مناسب، تنوعزیستی قابلقبولی در این بخش از منطقۀ حفاظتشده به وجود آورده است.
جان دادن برای «تنگ صیاد»
«دلم میخواهد روی بلندی بایستم.» با گفتن این جمله، بغض گلوی «حمزه فدایی» رئیس پارک ملی «تنگ صیاد» را میگیرد؛ او اضافه میکند: «و اسم تکتک همکارانم را فریاد بزنم و بگویم شما کمک کردید، مردانه پای کار ایستادید، لطف خدا هم شامل حالمان شد.» فدایی در این لحظه، دستها را بهسمت صورت میبرد تا کسی اشکهایش را نبیند. این سوی دوربین، «فهیمه اسلامی» رئیس اداره مدیریت حیات وحش، موزه و ذخایر ژنتیکی و «مهدی فتاحی الکوهی» رئیس اداره روابط عمومی چهارمحالوبختیاری هم بغض کردهاند. موبایل را پایین میآورم. آخرین قاب ثبتشده، «حمزه فدایی» است که دستها را پایین آورده و لبخندی صورتش را روشن کرده است.
مرزکشیهای استانی در حفاظت
«مگر در ایران گوزن زرد داریم؟»، «میشمرغ آیا واقعاً اسم یک گونه است؟»، «آهوها همان جفت گوزنها نیستند؟»، «با مرگ پیروز، یوزها در ایران منقرض شدند؟» اینها سؤالاتی است که کارشناسان حیاتوحش، بارها در نمایشگاهها و برنامههای مختلف شنیده و به آن پاسخ دادهاند. چرا جامعۀ ایرانی همچنان اطلاعات محدودی دربارۀ گونههای حیاتوحش خود دارد؟ آیا اشکال از سازمان حفاظت محیطزیست است یا باید سایر نهادها هم باید وارد فرآیند آگاهیبخشی میشدند؟
تغییر رفتار به جای فرهنگسازی
در سالهای اخیر، پرسش «چگونه میتوانیم از مـحیـطزیسـت حـفاظت کنـیـم؟» ذهـن بـسـیـاری را بـه خـود مـشــغـول کـرده و بـه راهحــلهـای متعـددی از جـمـله قـوانـیـن سختگیرانه تا اصلاحات آموزشی منجر شده است؛ هرچند این پاسخها مزایای خود را دارند و عمدتاً بر «فرهنگسازی» تأکید میکنند، اما باید توجه داشت که «فرهنگسازی» مفهومی پیچیده و چندوجهی است؛ فرآیندی بلندمدت اسـت کـه نـیـازمـنـد تـلاشهـای مـداوم و محرکهای قـوی بـرای اجرا و اثرگذاریست. بااینحال، در زمینۀ حفـاظت از محیطزیست، شاید بهتر باشد تمرکز خود را از هدف انتزاعی «فـرهـنگسـازی» بـهسـوی هـدف عـملیتر «تغییر رفتار» معطوف کنیم.
نجات چوپان مجروح از ارتفاعات جنگل ابر
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود از حمله یک قلاده پلنگ در جنگل ابر به مردی ۳۰ ساله و مجروحیت آن خبر داد. به گزارش پیام ما به نقل از مهر، علی عامریان، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود گفت: حوالی ساعت ۱۵ پنج شنبه هشتم شهریورماه، بر اساس گزارش مردمی مطلع شدیم یک قلاده پلنگ در جنگلابر شاهرود به مردی ۳۰ ساله که چوپان بود، حمله کرد.
